František Herzáň, Tomáš Krajčí
Autor myšlienky ako aj realizácie projektu konštruktér Štefan Klein po realizácii svojho experimentu určite predpokladal, že bude jedným z pilierikov bombastického nástupu novej generácie dopravných prostriedkov a ako sme si už zvykli vidieť vo futuristických filmoch, keď je obloha priam zatarasená „čímsi lietajúcim s podobnosťou na automobil“. A stručne história tohto slovenského technického zázraku:
- AeroMobil sedem rokov po odchode svojho zakladateľa Štefana Kleina skrachoval, no jeho nový projekt AirCar teraz dosiahol zásadný úspech
- Prvé veľké peniaze získava za predaj licencie na výrobu lietajúcich áut pre čínsky trh
- Získané zdroje urýchlia aj štart slovenskej výroby pre európsky a americký trh
- Štvorsedadlový model sa bude dať kúpiť za zhruba pol milióna eur
- Vývoj AirCar stál iba dvanástinu toho, čo v prípade skrachovaného AeroMobil
Svetovo známy projekt slovenského lietajúceho auta AeroMobil, ktorý slávnostne odhaľoval aj monacký monarcha Albert II., vlani skončil v konkurze s dlhom až 12 miliónov eur. Slovensko však v pretekoch o vývoj nielen mediálne známeho, ale aj trhovo úspešného lietajúceho auta napokon predsa sa dostala do cieľa. Inému domácemu projektu s názvom AirCar sa totiž podarilo uzavrieť prvú významnú zmluvu a zarobil prvé veľké peniaze.
AirCar predal licenciu na výrobu a predaj svojho lietajúceho auta na čínskom trhu investorovi z Číny za minimálne milión eur. Čínska spoločnosť Hebei Jianxin Flying Car Technology kúpila exkluzívne práva na výrobu a používanie technológie slovenského lietajúceho auta AirCar v rámci bližšie neurčenej oblasti. Uviedol to server britskej spravodajskej televízie BBC. Odvoláva sa na oznámenie spoluzakladateľa spoločnosti KleinVision Antona Zajaca. Prirodzene lídri AirCar s ohľadom na zmluvné dohody síce cenu spresňovať nechcú, no uviedli aspoň to, že ide o sedemmiestnu sumu (to, čo „kritici“ v komentároch ku tomuto oznamu písali, ani nechcite vedieť, žiaľ aj ak nechceme – musíme sa hanbiť). To je pre projekt mimoriadny úspech. O to väčší, že podľa dôveryhodných zdrojov Denníka E bola licencia predaná za zhruba rovnakú cenu, ako doteraz stál celý vývoj AirCar v objeme dvoch miliónov eur. Hneď prvou zmluvou sa tak lídrom projektu vrátilo všetko, čo doň doteraz vložili. AirCar teraz vyhlasuje, že s novými financiami dokončia rýchlejšie aj prípravu jeho slovenskej výroby pre európsky a americký trh. Tá by sa mohla rozbehnúť už zhruba o rok.
Klein to predsa len dokázal
Za AirCar pritom stojí dizajnér a konštruktér Štefan Klein, ktorý pôvodne stal aj na čele AeroMobil, no po nezhodách s ostatnými spoluvlastníkmi z neho odišiel ešte v roku 2016. Teda sedem rokom pred jeho krachom. Keď Š. Klein z AeroMobil odchádzal, bola firma ešte na vrchole slávy a dizajnérov nový projekt AirCar sa iba rozbiehal. Najnovšia zmluva potvrdzuje, že úspešnejším je napokon mladší projekt a druhý pokus Š Kleina.
V minulosti sa im darilo
Správa o konkurze sa javí ako prekvapivá, keďže firma AeroMobil v minulosti dosiahla značný úspech vo forme pozornosti od médií svetového formátu. Ako sme informovali, spravodajský web CNN o slovenskom projekte písal, ako o „aute, ktoré sa dokáže premeniť na malé lietadlo, ospevuje celý svet“. Projekt si všimol aj nemecký denník Deutsche Welle, ktorý konštatoval, že osvedčenie získané od dopravného úradu otvára firme cestu pre „sériovú výrobu veľmi efektívnych lietajúcich áut“.
Zdroj: Haluza, I.: e.dennikn.sk; Kéry, Š.: startitup.sk; ČTK openiazoch.zoznam.sk; foto: Klein Vision; TASR/Galica, A.; TASR/Svitok,M.;