Čo bude pravda na Slovensku? EÚ nám chce prispieť na elektromobily 

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí, Pavol Rudločák

Dva kontraproduktívne články na jednu tému, ktorá mnohým Slovákom je sympatická a to:

  • Európska únia (EÚ) rozmýšľa nad zavedením celoplošných dotácií pre EV.
  • Boli by celoplošné, teda harmonizované.
  • Nový plán reflektuje aktuálny stav priemyslu, ktorý má ďaleko od dokonalého.

Elektromobilom sa v Európskej únii nedarí tak, ako sa predpokladalo. Dôvodov je viacero. Konkrétne na Slovensku brzdí rozmach elektrického pohonu nízka priemerná mzda, nulové zvýhodnenie na cestách (vrátane diaľnic), diskutovaná nabíjacia infraštruktúra, ako aj absencia vládnych stimulov, ktoré by ľuďom pomohli preklenúť vysokú počiatočnú investíciu, resp. kúpu aj vo firmách. Stimuly pre elektromobily sú pritom problémom v celom bloku EU. Je dosť možné, že sa to v dohľadnej budúcnosti zmení.

Ako informuje server Euractiv, podľa eurokomisárky T. Ribery Európska komisia aktuálne zvažuje zavedenie celoeurópskych dotácii na elektromobily a to na základe návrhu, ktorý predložil nemecký kancelár O. Scholz. Konkrétne pre denník Financial Times uviedla, že EK skúma rôzne možnosti podpory nákupu elektrických vozidiel prostredníctvom tzv. harmonizovaných dotácií.

Návrh pôvodne predložil nemecký kancelár O. Scholz počas ekonomického fóra v Davose. Scholz vyjadril nadšenie z toho, že jeho návrh získal podporu predsedníčky Európskej komisie U. von der Leyen. Zdôraznil, že cieľom je nahradiť národné stimuly jednotným európskym prístupom.

Plán nemeckého kancelára nateraz nemá jasné kontúry. V minulosti však podporoval napríklad daňové úľavy pre elektromobily vyrobené na území Nemecka. Tamojšia strana CSU v rámci kampane potom navrhovala bonusy vo výške 3 600 eur.

Elektromobily sa v EÚ trápia; efektívne riešenie treba ako soľ

Harmonizované dotácie by mohli byť efektívnym riešením ku pretrvávajúcemu problému, ktorým je slabá adopcia elektromobilov zo strany európskeho obyvateľstva. T. Ribera poukázala na potrebu vyhnúť sa konkurenčnému súpereniu medzi členskými štátmi, ako aj na zmysel zavedenia celoeurópskych opatrení, ktoré by rešpektovali pravidlá Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

Najskôr je ale potrebné vyriešiť niekoľko dôležitých výziev, ako napríklad, aby dotácie neboli využívané na podporu čínskych výrobcov, ktorí predstavujú vážnu hrozbu pre konkurencieschopnosť európskych producentov.

Čo sa týka Slovenska, o stimuloch sa síce hovorí už dlhšiu dobu, no za posledné roky sme sa v tejto oblasti nedočkali žiadnych konkrétnych, či prínosných krokov. Plány štátu ohľadne podpory elektromobility, vrátane zliav či odpustenia diaľničných poplatkov – nateraz ostávajú len na papieri. Namiesto priamych stimulov ministerstvo financií schválilo iné legislatívne zmeny, menovite úpravy v zákone o dani z príjmov.

P. Križanský, šéf Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) pritom upozornil, že prípadné dotácie by mohli byť financované z Plánu obnovy alebo Modernizačného fondu, podobne ako v Česku alebo Rakúsku.

Ľudia nemajú záujem a niet sa tomu čudovať

Ch. Lester, analytik z Rho Motion, poukázal na nepríjemnú skutočnosť, že zatiaľ čo v Spojených štátoch a Kanade zaznamenali elektromobily vlani medziročný rast o 9 percent, v Európe vykázali pokles o 3 percentá. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) zase poukázalo na štatistiku, podľa ktorej v novembri 2024 klesol počet nových registrovaných vozidiel o 1,9 percenta. Najväčší pokles zaznamenalo Francúzsko a to o 12,7 percenta. Pozitívnym rastom sa pochválilo len Španielsko (6,4 percenta).

Analytik SEVA M. Jelenek podotkol, že na Slovensku sa v priebehu tretieho kvartálu predalo len 497 nových osobných batériových vozidiel, čo predstavovalo medziročný pokles až o 14 percent.

Prísne pravidlá s hrozivými následkami

Situácii v rámci EU zrejme veľmi nepomáha ani to, že vedenie bloku skúsilo podporiť rozmach elektromobility nie motivačnými, ale zastrašujúcimi stimulmi. Konkrétne, od januára došlo k zavedeniu nových emisných limitov (94 gramov CO2 na kilometer), pričom za ich nedodržanie hrozia automobilkám astronomické pokuty. Viaceré veľké mená pritom označili stanovené ciele za nereálne a upozorňujú, že môžu viesť ku katastrofickým dôsledkom.

Vysoké pokuty stoja automobilky cenné finančné prostriedky, ktoré by inak mohli byť investované práve do podpory elektrického pohonu. Plány ohľadne harmonizovaných dotácií by však mohli negatívne dopady emisných limitov aspoň trochu zmierniť. EU tak aktuálne zvažuje úplne opačný prístup, než Spojené štáty. Administratíva staronového prezidenta D. Trumpa zastavila distribúciu nevyčerpaných fondov na nabíjacie stanice, pričom zvažuje aj zrušenie daňových úľav pre elektromobily. D. Trump tiež navrhol odstránenie „nespravodlivých dotácií“, ktoré podľa neho umelo uprednostňujú elektromobily pred inými technológiami.

Zdroje: Drexler, R.:, techbyte.sk; fotografie: Getty Images Signature/, L. Zachar; Depositphotos; 

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *