František Herzáň, Tomáš Krajčí
Závora je len doplnok k červenému prerušovanému svetlu. Môže, ale nemusí byť. Ak aj je, aj tak platí to, čo signalizuje červené prerušované svetlo. Na viackoľajovom priecestí najčastejšie nehody vznikajú tak, že idú dva vlaky cez priecestie, každý z iného smeru. Odchádzajúci vlak spôsobí pokyn zodvihnúť závoru za sebou. To sa začne aj diať. Lenže ak prichádza ďalší vlak a akurát je v takej vzdialenosti, že ani nie dosť blízko aby zostalo priecestie zatvorené bez prerušenia a ani nie je dostatočne ďaleko, tak aby mohlo byť priecestie otvorené na prejazd vozidiel aspoň na chvíľu, tak sa závora začne dvíhať a ani sa nezdvihne úplne a už ide dole, pričom červené prerušované svetlo svieti stále. Ak nedočkavý vodič vbehne na priecestie, tak sa mu môže stať, že na výstupe z priecestia môže byť závora už dole. Ak v takejto chvíli ešte zaváha a neprerazí závoru aj za cenu rozbitia čelného skla, tak ho zrazí vlak.
Ak sú tri koľaje, tak takéto miesto sa mení na priechod na druhý svet aj pre chodcov.
Druhá chyba – zhaslo červené prerušované svetlo, tak idem a bez pozerania sa…
Treba si uvedomiť, že keď zhasne červené prerušované svetlo, tak mohlo zhasnúť nie preto, že už vlak nepôjde, ale aj preto, lebo došlo k prerušeniu obvodu medzi zabezpečovacou elektronikou a signalizáciou alebo k inej chybe.
Ako teda prechádzať cez železničné priecestie? Keď k nemu prichádzame, na priecestnom zabezpečovacom zariadení treba hľadať blikajúce svetlo. Ak vidíme, že bliká červené alebo biele svetlo, vieme dve veľmi dôležité veci. Prvá, že vidíme signalizáciu a druhá, že priecestné zabezpečovacie zariadenie v skutočnosti funguje. Teda je pod napätím a malo by sa naň dať spoľahnúť.

Čo ak nevidíme, že niektoré svetlo bliká?
To je rizikový stav, lebo blikať môže, len to nevidíme, napríklad nám svieti slnko z poza chrbta, ktoré má väčšiu intenzitu jasu než žiarovky signalizácie. Riešenie je znížiť hlasitosť hudby, stiahnuť okienko, počúvať a pozerať sa na signalizáciu počas približovania sa, kedy môže dôjsť k zmene uhlu pohľadu a aj zatieneniu slnka vlastný vozidlom a zbadaniu blikajúceho svetla.
Ak naďalej nevidíme ani jedno z blikajúcich svetiel, ani nepočujeme zvonček zabezpečovacieho zariadenia, vtedy nedokážeme rozoznať nefunkčnú signalizáciu od funkčnej signalizácie. V takejto situácii je nutné pozerať sa na prichádzajúci vlak z oboch strán, ako keby tam priecestné zabezpečovacie zariadenie nebolo.

Červené prerušované svetlo a alebo zvonček signalizácie
Ak svieti prerušované červené svetlo, a alebo počuť zvonček signalizácie to signalizuje, že vlak ide alebo bezprostredne sa blíži k priecestiu. Zabezpečovacie zariadenie môže a nemusí byť vybavené závorou. Ak má aj závoru, stále je rozhodujúce prerušované červené svetlo a nie to, či je závora dole alebo hore. V každom prípade, v takejto situácii je zakázané vchádzať na železničné priecestie.
Ak sme na priecestí a vtedy priecestné zabezpečovacie zariadenie začne signalizovať blížiaci sa vlak, potom treba priecestie opustiť čím skôr a to aj za cenu prerazenia závor, ktoré sa medzitým spustili.

Biele prerušované svetlo
Biele prerušované svetlo sa rozsvieti len za splnenia dvoch podmienok. Prvá je, že nesvieti červené blikajúce svetlo, čo znamená, že žiaden vlak nebol zdetegovaný na koľajach v kontrolnej zóne a druhá podmienka je, že ani žiaden vlak nemá postavenú cestu cez dané železničné priecestie.
Aj z hľadiska povinností vodiča je výrazný rozdiel keď svieti alebo nesvieti biele prerušované svetlo. V zákone 8/2009 Z. z. o cestnej premávke v § 27 Železničné priecestie, v odseku 3 je uvedené: Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní vodič je povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km.h-1. Ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-1. Vodič pritom nesmie zbytočne predlžovať čas prechádzania železničného priecestia.
Predchádzanie nehodám
Treba si zapamätať najmä to, že keď nesvieti biele prerušované svetlo, alebo takéto svetlo tam nie je, tak teba ísť obzvlášť opatrne, lebo môže ísť vlak v plnej rýchlosti aj v situácii, že sa práve zodvihli závory a zhaslo červené prerušované svetlo. Presne to sa stalo pri Nových Zámkoch, kde došlo k zrážke vlaku a autobusu a predtým v Slovenskom Novom Meste kde bola zrážka vlaku a osobného vozidla. Preto je potrebné sa riadiť aj bielym prerušovaním svetlom a nie čakať len na zhasnutie červeného prerušovaného svetla.
Ak je priecestné zabezpečovacie zariadenie pokazené dlhšiu dobu a železnice sa o poruche dozvedia, tak dajú rušňovodičom pokyn, ísť rýchlosťou len 5 km.h-1 respektíve 10 km.h-1 a dávať zvukové znamenie húkačkou, ale dovtedy váš život a život vašich cestujúcich chráni len vaša všímavosť.
Zdroje: Drahovský. J.: topspeed.sk; obrázky: FatChilli.com; foto: topspeed.sk