František Herzáň, Tomáš Krajčí
Prvá krajina zavádza náhradu za výstražný trojuholník. Na niektorých typoch komunikácií už s trojuholníkom neuspejete. Opatrenie príde pravdepodobne aj na Slovensko…
- Novou povinnou výbavou na vybraných úsekoch španielskych ciest bude výstražný LED maják, nahrádzajúci klasický trojuholník
- Cena majáku je násobne vyššia než tradičného trojuholníka, používatelia však ocenia magnetické uchytenie aj zabudovanú SIM kartu
- Legislatívna zmena sa týka iba Španielska a najrýchlejších ciest, kým na ostatných komunikáciách ostáva povolený starý systém s trojuholníkom
Aj s týmto upozornením sme sa stretli v tejto sekcii… Španielska vláda už v minulom roku avizovala legislatívnu zmenu, ktorá sa týka povinného označenia auta pri núdzovom zastavení na rýchlostných úsekoch. Od roku 2026 bude klasický výstražný trojuholník postupne nahradený LED majákom, schopným vysielať silné svetelné impulzy viditeľné až na vzdialenosť jedného kilometra. Dopravná agentúra v krajine argumentuje, že výkonná optická signalizácia zlepší bezpečnosť najmä v miestach so zhoršenou viditeľnosťou alebo hustou premávkou.
Zavedenie nového zariadenia sa bude týkať najmä diaľnic a rýchlostných ciest, kde existuje väčšie riziko nehôd spojených s vystupovaním z vozidla, resp. manipuláciou s vozidlom. Na ostatných typoch komunikácií zatiaľ zostane možnosť použiť tradičný výstražný trojuholník. Úrady však odporúčajú, aby aj tu ľudia prešli na modernejší LED maják, ak chcú zvýšiť svoju vlastnú viditeľnosť a znížiť riziko kolízie.

Inovatívne riešenieNové zariadenie je navrhnuté tak, aby ho vodič mohol umiestniť bez vystupovania z vozidla. Vďaka magnetickému dnu majáka stačí jednoducho ho priložiť na strechu auta, kde bude dobre viditeľný pre ostatných účastníkov premávky. Náhrada za trojuholník stojí niekoľkonásobne viac – predbežná cena sa pohybuje okolo niekoľkých desiatok eur, pričom v prepočte možno hovoriť o čiastke presahujúcej sumu, za akú sa dá bežne kúpiť trojuholník.Ďalšou zaujímavosťou je prítomnosť SIM karty, ktorá sa postará o prenášanie polohy havarovaného alebo odstaveného vozidla. Tým vznikne možnosť rýchleho privolania záchranných zložiek aj v situáciách, keď vodič nedokáže komunikovať klasickým spôsobom. V špeciálnych prípadoch by to mohlo urýchliť aj zásah na miestach s obmedzeným signálom, hoci praktická použiteľnosť ešte čaká na detailnejšie testy, ktoré určíte zverejníme.Zdroje: Zachar, L.; techbyte.sk; foto: Depositphotos;