František Herzáň, Tomáš Krajčí, Pavol Rudločák
V prvom rade tento článok nie je lobovanie za elektro vozidlá J. ADAC po 160 000 kilometroch a nie príliš šetrnom používaní si elektromobil Volkswagen ID.3 udržal veľkú časť kapacity batérie, čím prekonal bežné predstavy o životnosti batérií.

Dlhodobý test nemeckého auto klubu ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club) ukázal, že elektromobily nemusia strácať dych ani po stovkách tisíc kilometrov. Model Volkswagen ID.3 absolvoval štyri roky intenzívneho testovania, počas ktorých najazdil viac než 160 000 kilometrov. Výsledok? Trakčná batéria si uchovala 91 % pôvodnej využiteľnej kapacity – a to aj napriek náročným podmienkam, ktoré nezodpovedali odporúčanému spôsobu používania.
Batéria bez známok výrazného opotrebovania
V teste sa preveroval model ID.3 Pro S so 77 kWh batériou. Podľa záruky má batéria vozidiel ID.3 po ôsmich rokoch alebo 160 000 km garantovaných aspoň 70 % pôvodnej kapacity. Testované vozidlo však túto hranicu prekonalo s rezervou – po najazdení maximálneho záručného limitu dosiahla batéria ešte 91 % pôvodnej netto kapacity. Aj samotný Volkswagen hodnotí výsledky ako dôkaz dlhodobej spoľahlivosti svojich elektrických modelov. „Tento výsledok potvrdzuje vysokú kvalitu našich ID. modelov aj po mnohých najazdených kilometroch,“ uviedol Martin Sander z predstavenstva značky.
ADAC batériu nešetril
Aby sa testovaný ID.3 čo najrýchlejšie dostal na požadovaný počet kilometrov, viac než 40 % nabíjaní prebiehalo cez rýchlo nabíjacie stanice, čo pre batériu predstavuje vyššiu záťaž. Navyše bol automobil opakovane ponechaný s plne nabitou batériou (100 %) niekoľko dní – čo sa z pohľadu životnosti článkov zvyčajne neodporúča. Ani tieto podmienky však batériu vážnejšie nepoznačili.
Softvér hrá kľúčovú rolu
Počas testu prešlo ID.3 viacerými softvérovými aktualizáciami, ktoré okrem opráv chýb priniesli aj nové funkcie, ako napríklad plánovač trasy pre elektromobily – ten počíta s aktuálnou dopravnou situáciou, predpoveďami a navrhuje optimálne zastávky na nabíjanie. Aktualizácie zároveň umožnili zvýšenie nabíjacieho výkonu až na 170 kW a zlepšili spotrebu energie najmä na krátkych trasách a v zime (pri teplotách od 0 do 5 °C).
Podvozok zvládol vysoký nájazd bez problémov
Okrem batérie odborníci z ADAC pozitívne hodnotili aj mechanický stav vozidla. Karoséria, nápravy, pruženie aj riadenie si poradili s vyššou hmotnosťou a nevykazujú vážnejšie opotrebenie, čo len podporuje dojem celkovej odolnosti konštrukcie. Po viac ako 160 000 kilometroch za štyri roky je jedna vec jasná: VW ID.3 so svojou veľkou batériou zvláda aj dlhé vzdialenosti perfektne. Ale čo batéria? Priebežné hodnotenie v parametroch:
- Slušný výkon, dobrý dojazd
- Slabé stránky v použiteľnosti
- Batéria na testovacej stolici
ADAC sa pýtal: Ako si súčasné elektrické vozidlo vedie v dlhodobých testoch? Vyskytujú sa nejaké chyby, poruchy alebo dokonca poruchy? A predovšetkým, aká odolná je pohonná batéria? Toto je bežná obava vodičov, pretože batéria je najdrahším komponentom elektromobilu. Napríklad svetlomodrý VW ID.3 jazdí po ADAC od polovice roka 2021, aby sa zistili jeho silné a slabé stránky v dlhodobých testoch.
ID.3 bol uvedený do prevádzky u ADAC 7. mája 2021. Štvormiestny VW ID.3 Pro S vo výbave „Tour“ bol objednaný a dodaný za cenu 48 550 € (s hrubou cenou). Päťmiestna verzia ešte nebola v čase objednávky k dispozícii. Inžinieri v technickom centre ADAC, ktoré denne prevádzkuje ID.3, veľmi dobre poznajú elektrický speedster z Wolfsburgu. Za štyri roky s ním už najazdili viac ako 160 000 kilometrov . Tento počet najazdených kilometrov je ideálnou príležitosťou na vyvodenie predbežného záveru. V súčasnosti je batéria vybitá mimo záručného limitu 160 000 kilometrov (alebo osem rokov). Záruka by sa potom aktivovala, ak by takzvaný SoH (SOH (State of Health) je parameter, ktorý udáva opotrebenie batérie, vyjadrené v percentách. Určuje, aká je aktuálna kapacita batérie v porovnaní s jej pôvodnou kapacitou), teda klesol pod 70 percent pôvodnej energetickej úrovne.
Dobrý stav batérie
ID.3 v teste odolnosti ADAC zaostáva za touto hodnotou. Stav vozidla zistený po niečo vyše 160 000 kilometroch ukazuje hodnotu 91 percent SoH , čo je úplne v očakávanom rozsahu, aj keď test Aviloo používaný
ADAC povoľuje určitú toleranciu plus/mínus 3 percentá. Túto hodnotu možno vzhľadom na najazdené kilometre klasifikovať ako normálnu a bezpečnú.
Je to o to pozoruhodnejšie, že s batériou sa v teste odolnosti ADAC nezaobchádza nijako zvlášť šetrne . Pri každodennom testovaní je bežné, že sa batéria po jazde dobije na 100 percent, aby si ďalší používateľ mohol vychutnať plný dojazd až 400 kilometrov. VW tiež občas zostane na tejto úrovni dlhšie. Oba postupy sa považujú za nepriaznivé pre životnosť batérie.
Na určenie starnutia batérie bolo vozidlo počas vytrvalostného testu opakovane podrobené nezávislým kontrolám batérie. Nasledujúca tabuľka ukazuje, ako sa stav batérie vyvíjal v závislosti od počtu najazdených kilometrov. Merané pomocou prémiového testu Aviloo:

Aj napriek tomuto vysokému počtu najazdených kilometrov je teda ID.3 stále vhodný na dlhé cesty – aspoň keď vonkajšie teploty nie sú príliš mrazivé. Keď je batéria studená, rýchle nabíjanie pri nabíjacom výkone okolo 80 kW trvá výrazne dlhšie ako v lete. A to aj napriek tomu, že ID.3 má v skutočnosti ohrievač batérie. Spoločnosť VW by mala toto urýchlene zlepšiť a prostredníctvom aktualizácie softvéru implementovať klimatizáciu batérie pre lepší výkon rýchleho nabíjania v starších modeloch ID.
Dlhé vzdialenosti s batériou s kapacitou 77 kWh nie sú problémom
V bruchu modelu ID.3 sa nachádza batéria s kapacitou 77 kWh – najväčšia v modelovom rade. To sa na papieri premieta dojazd WLTP 525 kilometrov. A v reálnom svete? Ak obmedzíte rýchlosť a zrýchľovanie, VW ID.3 dokáže na diaľnici dosiahnuť dojazd okolo 400 kilometrov . Pri teplotách pod bodom mrazu by ste mali očakávať dojazd 300 až 320 kilometrov.
Ale aj pri vonkajších teplotách mínus 9 stupňov Celzia bola možná 400-kilometrová túra z alpského podhoria k ľadovcu Rettenbach pri Sölden (Tirolsko) do nadmorskej výšky takmer 2 700 metrov a späť – a to všetko len na jedno nabitie batérie. Spiatočná cesta bola tiež prevažne z kopca.
VW ID.3: Radosť šoférovať
Podľa inžinierov ADAC sa VW ID.3 po štyroch rokoch osvedčil v každodennom používaní, v mnohých oblastiach dokonca mimoriadne dobre. Jeho bezpečné držanie na ceste, pohodlné sedadlá a slušný výkon zabezpečujú, že ID.3 je obľúbený aj na dlhšie cesty. Adaptívny tempomat s udržiavaním v strede jazdného pruhu („Travel Assist“), vynikajúce maticové LED osvetlenie a veľkorysý vnútorný priestor prispievajú k pohodlnej jazde . V mestskej premávke a pri parkovaní mnohých používateľov ohromí prekvapivo malý polomer otáčania VW.
V kombinácii s dynamickým pohonom zadných kolies je ID.3 veľmi živé a jazda s ním je radosť. Šprint z 0 na 100 km/h trvá 7,9 sekundy a obmedzená maximálna rýchlosť 160 km/h len zriedka sklame. Kandidát na vytrvalostný test má dĺžku 4,26 metra a váži pozoruhodných 1,9 tony, pričom ponúka výkon 150 kW (204 k) a krútiaci moment 310 Nm.
Spotreba: Líši sa v závislosti od použitia
Merania spotreby na testovacej stolici podľa cyklu ADAC Ecotest spočiatku ukazovali 20,0 kWh, ale pri 172 000 kilometroch to stále bolo 18,3 kWh na 100 kilometrov vrátane strát pri nabíjaní. Dôvodom nižšej spotreby je nová verzia softvéru , ktorá efektívnejšie riadi teplotu batérie ako v pôvodnej verzii. Vypočítaná spotreba za celé testovacie obdobie bola 23 kWh na 100 kilometrov vrátane strát pri nabíjaní.
Priemerná spotreba v každodennom používaní je vyššia ako na testovacej stolici, ale je to normálne a možno to vysvetliť tým, že v chladnejších ročných obdobiach sa spotrebuje citeľne viac elektriny. Okrem toho vozidlo zahrnulo do vytrvalostného testu vyšší podiel jazdy na diaľnici, ako bolo plánované pre cyklus na testovacej stolici. Podľa palubného počítača (bez strát pri nabíjaní) zaznamenali používatelia v každodennom používaní veľmi odlišné hodnoty spotreby: Pohybovali sa od približne 13 kWh na 100 kilometrov pri miernych teplotách a pri častých jazdách v meste a na diaľku až po 25 až 30 kWh pri zimnej jazde alebo pri vysokom podiele jazdy na diaľnici.
A dojazd? Zhoršil sa časom? Sotva. Zatiaľ čo ID.3 mal na začiatku vytrvalostného testu dojazd 438 kilometrov, pri súčasných 172 000 najazdených kilometroch to bolo 425 kilometrov. Je ohromujúce, že dojazd sa v priebehu času a počtu najazdených kilometrov takmer nezhoršil, a to aj napriek degradácii batérie. Dôvod spočíva predovšetkým v optimalizácii účinnosti dosiahnutej prostredníctvom aktualizácií softvéru.
30-minútové zastávky na nabíjanie sú postačujúce
Hlavnou slabinou pri uvedení modelu ID.3 na trh boli pretrvávajúce problémy súvisiace s programovaním softvéru. Spoločnosť VW sľúbila riešenie. Hlavná aktualizácia softvéru pre staršie modely ID na verziu softvéru 3.x, oznámená začiatkom roka 2022, však prichádzala veľmi pomaly. Následne nebola plošne distribuovaná do vozidiel prostredníctvom bezdrôtovej aktualizácie softvéru, ako bolo oznámené, ale musela byť od polovice roka 2023 inštalovaná konvenčne v dielni prostredníctvom diagnostického systému. Odvtedy však bolo možné pozorovať určité zlepšenia.
Pri hodnotení výkonu nabíjania je dôležité rozlišovať medzi časom pred a po aktualizácii softvéru. Pred aktualizáciou softvéru spotrebovávala batéria ID.3 na rýchlo nabíjacej stanici jednosmerným prúdom pôvodne približne 125 kilowattov energie. Až keď bola batéria nabitá do polovice, nabíjací výkon klesol pod 100 kW. Po aktualizácii na verziu softvéru 3.2 sa výkon nabíjania zlepšil: Maximálny nabíjací výkon sa zvýšil o 10 až 30 percent a teraz dosahuje maximálne hodnoty viac ako 160 kW, čo sa odráža aj v krivke nabíjania. Zvýšený nabíjací výkon vedie k úspore času približne dve minúty pri nabíjaní z 10 na 80 percent nabitia batérie.
Vďaka tomu je ID.3 Pro určite vhodný na dlhé vzdialenosti. V zime si však budete musieť na nabíjanie vyhradiť citeľne viac času: ID.3 vo všeobecnosti nedosahuje svoju maximálnu nabíjaciu kapacitu pri nízkych teplotách. Na dosiahnutie lepšieho nabíjacieho výkonu v chladnom počasí by bola dobrou možnosťou manuálna aktivácia ohrievača batérie, ale model ID.3 ho nemá.
Vďaka novému softvéru sa percento nabitia batérie teraz permanentne zobrazuje na displeji za volantom. Palubný počítač s údajmi o spotrebe paliva a jazde je teraz na ňom tiež vždy viditeľný.
Po aktualizácii softvéru ukazujú merania spotreby energie pri 0 oC tiež výrazné zlepšenie: Vďaka upravenej stratégii ohrevu sa batéria už toľko nezahrieva. Toto je badateľné pri každodennom používaní, najmä na krátkych cestách a pri zimných teplotách okolo 0 oC až 5 oC, čo vedie k nižšej spotrebe energie.
Problémové oblasti: softvér a prevádzka
Inžinieri jednomyseľne kritizovali pocit z materiálu a takzvané posuvníky na nastavenie teploty a hlasitosti (pod centrálnym displejom). Dôvody: Požadované nastavenie sa nedá presne upraviť a posuvníky sa v noci ťažko hľadajú, pretože nie sú podsvietené. Dotykové ovládacie prvky na volante sa ukazujú byť ešte nepraktickejšie. Tlačidlá síce vyzerajú pekne, ale chýba im hmatová spätná väzba a ťažko sa ovládajú. Chyby pri obsluhe nie sú nezvyčajné.
Nespokojnosť je tiež rozšírená s pomalým informačno-zábavným systémom . Spustenie systému na začiatku jazdy trvá veľmi dlho. V každodennom živote sa ukazuje ako otravné, že od aktualizácie softvéru musí používateľ potvrdiť svoje použitie pri každom naštartovaní auta. Podľa VW je to požiadavka z dôvodov ochrany údajov. A pri ovládaní auta je vždy „sekunda ticha“, kým systém spracuje vstupy prstom na dotykovej obrazovke.
Zdroje: Pánska, N.: autobild.pluska.sk; foto: Volkswagen AG; ADAC/Wagner
