Ako dopadlo testovanie predného brzdového svetla? 

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Už v niekoľkých článkoch sme vás informovali „o zelenom brzdovom svetle“ na vybraných vozidlách, vrátane priebežného hodnotenia významu a bezpečnosti tohto systému. Testovanie slovenskej inovácie sa skončilo. Počas uplynulého roka prebiehalo finálne testovanie predného brzdového svetla a výsledky prieskumu ukázali jasný názor vodičov jazdiacich na našich cestách. Čo si o tejto technologickej novinke inovátora z Kysúc pána Ľubomíra Marjaka myslia Slováci?

Výskum vplyvu predného brzdového svetla na bezpečnosť cestnej premávky prebiehal od 22. septembra 2022 do 31. októbra 2023. Svetlo bolo nainštalované na 3 072 vozidiel, ktoré jazdili v reálnej premávke najmä v Trenčianskom a Žilinskom kraji. Vozidlá s týmto bezpečnostným prvkom však brázdili mestá po celom Slovensku.

Prieskumu sa zúčastnili vodiči, ktorí celkovo najazdili s predným brzdovým svetlom 38,24 miliónov kilometrov, takže každý vodič najazdil v priemere približne 14 tisíc kilometrov.

„Každý vodič odpovedal na takmer 60 otázok pripravených odborníkmi zo Žilinskej univerzity a Bonnského inštitútu pre dopravnú psychológiu, ktorými sa zisťovali skúsenosti vodičov so zmenou bezpečnosti cestnej premávky v prípade, že jazdili s predným brzdovým svetlom,“ uviedol profesor Miloš Poliak, dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov na Žilinskej univerzite v Žiline. 

Prieskum ukázal pozitívne výsledky a odrazil aj náladu v spoločnosti, čo sa týka možného zavedenia, dobrovoľného či povinného, predného brzdové svetla ako výbavy do motorových vozidiel. Až 78 % vodičov, ktorí mali skúsenosť s vedením vozidla s namontovaným predným brzdovým svetlom sa vyslovilo za všeobecné zavedenie tohto bezpečnostného prvku do bežnej premávky.

S predným brzdovým svetlom sa v premávke stretávali aj ostatní účastníci cestnej premávky, ako chodci, iní vodiči či cyklisti. „Až 86 % chodcov súhlasí so všeobecným zavedením predného brzdového svetla do bežnej premávky,“ prezradil údaje z prieskumu dekan Miloš Poliak.

Počas celého výskumu participovala so Žilinskou univerzitou aj slovenská polícia. „Z hľadiska čísel a dopravnej nehodovosti, sme za minulý rok evidovali 12 062 dopravných nehôd, v tomto roku, do dnešného dňa je to 9 802 dopravných nehôd a s hrdosťou môžem povedať, že ani jedna dopravná nehoda nebola zavinená vozidlom, ktoré malo predné brzdové svetlo,“  povedal plukovník Tomáš Vrábel, zástupca riaditeľa odboru dopravnej polície Prezídia PZ.

Zároveň spomenul aj najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky, najmä chodcov a cyklistov. Podľa neho je nad všetky pochybnosti zrejmé, že cyklista, chodec či iný účastník cestnej premávky ťahá za kratší koniec.

„Nie každý, najmä pri starších ročníkoch, má také rozpoznávacie a vyhodnocovacie schopnosti, aby vedel posúdiť rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúceho vozidla. A v tomto vidíme veľký potenciál, že vzhľadom na zapnutie zeleného predného brzdového svetla má možnosť chodec reagovať,“ ozrejmil plukovník Tomáš Vrábel.

Keďže podmienka testovania predného brzdového svetla, ktorá bola daná zo strany Európskej komisie, bola splnená, čaká sa na ďalší krok práve z jej strany. Všetci štyria vyššie uvedení páni sa zišli za jedným stolom, aby vyhodnotili úspech vynálezu.

„Teraz už len čakáme na rozhodnutie politikov, keďže dopravní experti a vedci potvrdili, že predné brzdové svetlo dokáže znížiť nehodovosť a zvýšiť bezpečnosť na cestách. Dôležitým faktorom, ktorý je v dnešnej dobe veľmi dôležitý je, že zvýšením plynulosti premávky spojeným so zavedením predného brzdového svetla, sa zníži aj množstvo škodlivých emisií v ovzduší,“ ozrejmil slovenský inovátor z Kysúc Ľubomír Marjak.

Na Slovensku sa pritom predné brzdové svetlo teší podpore politikov, keďže ho na svoje služobné autá dalo namontovať aj ďalšie ministerstvá vrátane  Ministerstva dopravy či Kancelária prezidentky Slovenskej republiky. 

Výsledky výskumu boli predstavené na medzinárodnej konferencii o mobilite, ktorá sa konala 6. až 8. novembra 2023 v Bratislave. „V rámci výskumu predného brzdového svetla sme tiež identifikovali názor 621 osôb, ktoré sa stretávali s predným brzdovým svetlom v reálnej premávke. Až 86 % chodcov súhlasí so všeobecným zavedením predného brzdového svetla do bežnej premávky,“ priblížil údaje z prieskumu dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov na Žilinskej univerzite Miloš Poliak.

 „Čo sa týka dopravy, osobne som za inováciu,“ vysvetlil Zábojník jeden z prvých s namontovaným teleným pásikom. Spomenul na dobu pred tridsiatimi rokmi, keď si do starých škodoviek montovali prídavné zadné brzdové svetlo. „Takisto boli oponenti, že je to hlúposť. Pozrite, dnes je to už súčasť každého vozidla,“ prirovnal zavedenie vtedajšej novinky do praxe s aktuálne testovaným vynálezom. Verí, že sa uchytí aj predné brzdové svetlo, ktoré je na rozdiel od tých zadných zelené. „Vidím, že človek ide istejšie na priechod pre chodcov. Vníma, že svieti zelené svetlo a vie, že ho vidím a cíti sa bezpečnejšie,“ opísal svoje skúsenosti Zábojník.

V ročnom testovaní predné brzdové svetlo obstálo aj čo sa nehodovosti týka.

Za minulý rok sme evidovali viac ako dvanásťtisíc dopravných nehôd, v tomto roku, do dnešného dňa je to necelých desaťtisíc dopravných nehôd a s hrdosťou môžem povedať, že ani jedna dopravná nehoda nebola zavinená vozidlom, ktoré malo predné brzdové svetlo,“ uviedol zástupca riaditeľa odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru (PZ) Tomáš Vrábel. Polícia, ktorá na výskume so Žilinskou univerzitou participovala, vidí v prednom brzdovom svetle prínos aj pre bezpečnosť chodcov a ďalších účastníkov cestnej premávky.

Zelené predné brzdové svetlo z Kysúc si ešte musí nájsť cestu do sériovej výroby a nasadenia v každodennej premávke. Ide o vynález slovenského inovátora Ľubomíra Marjaka zo Skalitého a Slovensko bolo prvou krajinou, kde sa testovalo v ostrej prevádzke. Testovanie bolo podmienkou Európskej komisie (EK), po jej splnení sa čaká na ďalšie kroky zo strany EK.

Teraz už len čakáme na rozhodnutie politikov, keďže dopravní experti a vedci potvrdili, že predné brzdové svetlo dokáže znížiť nehodovosť a zvýšiť bezpečnosť na cestách,“ povedal Ľ. Marjak.

…na ťahu sú politici a certifikačné autority!

Zdroje: Rovňanová, D.: zilinak.sk; Stolárik, P.: mykysuce.sme.sk; grafika: Žilinská univerzita; TREND jún 2023;

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Celozávodná dovolenka

Od 19.8.2024 do 31.8.2024 má naša firma celozávodnú dovolenku. Fungovať budeme plne až v septembri. Ďakujeme za pochopenie.