Budú aj slováci platiť za vjazd autom do miest?

Rezervujte sa v servise

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Ministerstvo dopravy chystá veľkú zmenu pre automobily so spaľovacími motormi a naopak štát chce priniesť zaujímavé výhody pre majiteľov elektroautomobilov. Zahŕňajú možnosť jazdiť v pruhoch pre autobusy, či zvýhodnené parkovné, no v hre je aj tvrdé opatrenie – bez emisné zóny. Tie štáty zavádzajú v centrách miest, ktoré sú preplnené autami. Elektromobily by mali vstup naďalej bezplatný, no majitelia áut so spaľovacími motormi by museli platiť za vjazd autom do miest, ak v danej lokalite nebývajú.

Vyzerá to tak, že sme sa na Slovensku konečne rozhýbali a chceme aspoň sčasti dobehnúť vyspelú Európu. Ministerstvo hospodárstvo posunulo do medzirezortného pripomienkového konania návrh Akčného plánu rozvoja elektro mobility. V tejto fáze tak zbiera pripomienky od relevantných inštitúcií či odborníkov a aj na základe nich sa ešte finálny plán môže zmeniť.

Cieľom úradníkov je priniesť reálne užívateľské výhody pre majiteľov bez emisných automobilov, teda napríklad elektromobilov. Áno, vieme, o (ne) pravde výroku ohľadom nulových emisií áut s akumulátormi by sme sa mohli sporiť, no to nie je témou tohto článku.

Rozhodnutie už tak či tak padlo, aj Slovensko počíta s budúcnosťou automobilovej dopravy zameranej na elektroautomobily. Štát teraz prichádza s tým, že elektrické autá získajú výhody a jednou z nich majú byť zvýhodnené sadzby za parkovanie od samospráv. V praxi by tak napríklad parkovali zadarmo alebo so zľavou, prípadne aj na miestach pre rezidentov. Ďalšou možnosťou je „vytvorenie miest len pre elektromobily“, uvádza sa v návrhu akčného plánu.

Plánom ministerstva je aj prevziať inšpiráciu z Rakúska a obmedziť takzvané znečisťujúce vozidlá na vybraných úsekoch ciest – autá so spaľovacími motormi by tak jazdili napríklad na diaľnici pomalšie. Kde presne a odkedy, zatiaľ nevedno.

Bus pruhy pre elektro autá

Zaujímavým benefitom pre fanúšikov elektromobility by mohlo byť aj privilégium na využívanie bus pruhov pre zelené (alebo ak chcete environmentálne) značky. Samotné ministerstvo si však uvedomuje, že takéto opatrenie je možné len dočasne, pokým množstvo elektro áut neprekročí kritickú hranicu. Potom by už aj elektro autá, ktorých bude na cestách pribúdať stále viac, spomalili a upchali bus pruhy.

Úradníci navrhujú dve riešenia, ako obmedziť časovú platnosť využívania bus pruhov pre elektromobily. „Nastaviť sa to môže pevne určeným dátumom (napr. do 31.12. 2027), alebo množstvom áut na cestách (napr. 5% celkového vozového parku),“ píše sa v návrhu.

Najkontroverznejšou časťou pripravovaného akčného plánu je podpora vzniku nízko emisných zón. Ministerstvo v návrhu explicitne spomínať možnosť stanoviť poplatky za vstup pre vozidlá na spaľovací pohon. Jedným dychom však úradníci dodávajú, že výnimku by mohli mať obyvatelia danej časti obce či mesta.

Čo sa týka nízko emisných zón, ide zatiaľ o prvotný návrh a na ďalšie detaily si budeme musieť počkať. Napríklad v nemeckých veľkomestách sú ekologické zóny dlhodobo riešené formou takzvaných emisných plakiet, ktoré si potrebujete zakúpiť pred tým, ako do nich autom vstúpite.

Posledným zo série návrhov ministerstva hospodárstva je znížiť diaľničné poplatky pre elektrické autá. Zatiaľ, čo cena diaľničných známok sa má najnovšie do budúcna zvyšovať, pre majiteľov bez emisných áut by mohla neskôr naopak klesnúť.

Zdroj: Steigauf, P.: https://zive.aktuality.sk/

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *