Chlad „zabíja“ dojazd elektromobilov, u niektorých aj o tretinu

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Elektrické autá sa zatiaľ konvenčným vozidlám nedokážu vyrovnať v niekoľkých ohľadoch. Jedným z najpodstatnejších je maximálny dojazd elektromobilov, a to nielen v ideálnych podmienkach, ale aj v tých náročnejších, medzi ktoré patrí zimné počasie. Najmenší rozdiel medzi prevádzkou v chladnom a v teplom počasí dosiahol Jaguar I-Pace, len 3%…

Mladá americká spoločnosť Recurrent vznikla s cieľom poskytnúť záujemcom o elektromobilitu objektívne informácie, ktoré im majú pomôcť pri výbere elektrického auta a následne aj pri prevádzke. Ako je známe, jazda a život s elektromobilom sa odlišujú od jazdy a života s autom so spaľovacím motorom. Ak sa pre elektrické vozidlo rozhodne motorista žijúci v subtropickom pásme, kde počas celého roka nemrzne, bude s deklarovanými parametrami o spotrebe elektriny a o dojazde môcť počítať nezávisle od počasia. Lenže v miernom pásme už výskyt mrazov nie je ojedinelý a napríklad vo vyšších nadmorských výškach môže zima trvať tri alebo štyri mesiace. Príkladom tohto fenoménu je aj Švajčiarsko. Švajčiari teda riešia, ako zabrániť blackoutu. Recept je v podstate jednoduchý, musia radikálne znížiť spotrebu elektrickej energie a to na všetkých frontoch. Návrh Švajčiarskej konfederácie z 23. novembra 2022 s názvom „Nariadenie o obmedzeniach a zákazoch používania elektrickej energie“ počíta s drastickými opatreniami, ktoré by sa mohli prijať v rámci štyroch stupňov eskalácie v prípade nedostatku energie. Existujú napríklad špecifikácie, podľa ktorých budete môcť prať maximálne na 40 stupňoch Celzia a potraviny chladiť na nie menej ako šesť stupňov Celzia. To je ale len začiatok, pretože zakázané môže byť aj používanie sauny, a čo je zaujímavé pre nás, dokonca aj používanie elektromobilov. Tie sú skutočnými žrútmi elektriny. 

A práve rozdielu v dojazde v teplom a v chladom počasí sa firma Recurrent v analýze zamerala. Ako základ poslúžili údaje o viac ako 7 000 elektromobiloch a o ich dojazdoch pri teplote 21 stupňov Celzia a mínus 3,5 stupňov Celzia. Do výberu sa dostalo 13 najrozšírenejších elektrických modelov v zámorí. Pokles dojazdu vyjadrili v percentách. Agentúra Green NCAP skonštatovala, že v mrazoch rastie spotreba elektrických áut aj o 70%.

Najväčší pokles dojazdu sa ukázal v prípade Chevroletu Bolt (32 %), Fordu Mustang Mach-E (30 %) a Volkswagenu ID.4 (30 %). V praxi to znamená, že ak teplota klesne pod bod mrazu, so spomínanými autami prejdete takmer o tretinu menej kilometrov, ako v ideálnej teplote pre batérie, čo je približne 20 °C. O niečo menší pokles dosahujú Tesla, ktoré sú vo všeobecnosti veľmi energeticky efektívne, no aj im zimná prevádzka uberá od 15 % (Model X a Model Y) do 19 % (Model S) z dojazdu. Najmenší rozdiel medzi prevádzkou v chladnom a v teplom počasí dosahujú Audi e-tron (8%) a Jaguar I-Pace (3%).

Zdroj: Mikula, M.; Andrejčák, T., auto.pravda.sk

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *