František Herzáň, Tomáš Krajčí
Tento krutý výkrik považujme skôr za novinársky výkrik, či povzdych. Už na niekoľkých miestach v tomto blogu sme uviedli, že význam z hľadiska bezpečnosti slovenského vynálezcu vysoko pozitívne hodnotia chodci najmä na prechodoch, tak aj vodiči, veď nakoniec sa o tomto patente vážne uvažuje aj v Taliansku a aj na úrovni EU (pozri články v tejto sekcií).
Test sa pomaly končí a zelené svetlo sa musí demontovať. Dôvod je veľmi jednoduchý – nie je homologované ani pre jedno vozidlo. Predné brzdové svetlo vzbudilo veľký záujem, no vynález Slováka si ešte musí nájsť cestu do sériovej výroby a nasadenia v každodennej masovej prevádzke. Hodnotenia a skúsenosti účastníkov cestnej premávky sú zatiaľ prevažne pozitívne. Predné brzdové svetlo má zvyšovať bezpečnosť tým, že sa rozsvieti vtedy, keď automobil brzdí (bežne by sa rozsvietili iba zadné červené svetlá).
Doterajšie skúsenosti sú pozitívne
„Vidím, že človek ide istejšie na priechod pre chodcov. Vníma, že svieti zelené svetlo a vie, že ho vidím a cíti sa bezpečnejšie,“ cituje MY Horná Nitra skúsenosti Branislava Zábojníka, ktorý sa stal jedným z prvých motoristov s namontovaným predným brzdovým svetom. „Vodiča to vôbec neobťažuje. Je to jednoduchá montáž, ktorú vám urobí servis s oprávnením a vás to vôbec nezasiahne,“ dodáva B. Zábojník.
A čo hovoria na novinku ostatní účastníci cestnej premávky? „Keď prechádzam cez priechod pre chodcov, mám často pocit, že vozidlo neubrzdí. Ak má ale vpredu zelené svetlo a svieti, mám väčší pocit istoty a cítim sa bezpečnejšie,“ okomentovala chodkyňa Gabriela Milová.
Testovacia fáza nového svetla sa začala minulý rok v septembri, svetlo bolo namontované a zaregistrované do stoviek vozidiel, napríklad aj do autobusov SAD Prievidza, SAD Žilina a SAD Trenčín. Na výskum dohliada Fakulta PEDAS Žilinská univerzita a podľa jej predbežného hodnotenia výskumu pozná predné brzdové svetlo viac ako 90 percent motoristov, pričom zhruba až tri štvrtiny ho vnímajú pozitívne.
Skúšobná prevádzka sa skončí v septembri a vodiči budú musieť mať od októbra svetlo demontované. Dôvod je jednoduchý – táto „súčiastka nie je homologovaná“ a Ministerstvo dopravy dáva na vedomie, že je zatiaľ predčasné hovoriť o tom, čo sa bude diať po ukončení testovacej prevádzky z hľadiska ďalších povoľovacích procesov a nastáva náročná homologizačná smršť (legislatívna a aj finančná) všetkého „autového“, čo sa pohybuje po cestnej infraštruktúry Slovenska, event. Európy.
Experti hovoria o tom, že svetlo by sa malo čo najskôr stať súčasťou dobrovoľnej a neskôr aj povinnej výbavy áut.
Zdroj: Steigauf, P.: topspeed.sk; MY Horná Nitra; Sme.sk; grafika: topspeed.sk; archív ABM Servis® s. r. o.