František Herzáň, Tomáš Krajčí

Ministerstvo vnútra (MV SR) pracuje na rozsiahlej úprave legislatívy, ktorá by už v tomto roku mala priniesť veľké zmeny na cestách. Tie sa dotknú vodičov, mestských a obecných policajtov či autoškôl. Zároveň na cestách nedávno pribudlo viacero nových značení. Zabúdať netreba ani na drahšie PZP, mýto a diaľničné známky či nové pravidlá pre evidenčné čísla. Všetky dôležité plánované aj už platné zmeny sme zhrnuli v tomto článku.
Prísnejšie sankcie
Na Slovensku sme sa už od apríla tohto roka mali na cestách riadiť novými pravidlami. Novela zákona o cestnej premávke, o ktorej sa hovorilo, že bude „revolučná“, bola odložená zo strany MV SR o päť rokov. Stalo sa to na tlak samospráv, ktoré poukazovali na to, že k aprílu tohto roka samosprávy a správcovia ciest z časového ani finančného hľadiska zmeny nestihnú zrealizovať (zo správ sme sa dozvedeli, že Slovensko má „skoro najjemnejší sankčný arzenál v EU).
MV SR však aktuálne aj naďalej pracuje na novele zákona o cestnej premávke. „Pripravujeme návrhy, zámerom ktorých je znížiť počty kolíznych situácií v cestnej premávke,“ uviedol pre regióny.sk Tlačový odbor MV SR. Novela zákona o cestnej premávke sa zameria hlavne na sprísnenie sankcií za prekročenie rýchlosti a posilnenie postavenia a ochrany najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky – chodcov.
Rezort vnútra chce znížiť počty kolíznych situácií na cestách aj prostredníctvom:
- rozšírenia okruhu porušení, ktoré možno riešiť v rámci objektívnej zodpovednosti,
- upravenia niektorých pravidiel jazdy malých elektrických vozidiel,
- upravenia podmienok a povinností pri zaradení účastníka vodičského kurzu do praktického výcviku (rozdelenie výcviku v autoškole a rozdelenie skúšky z odbornej spôsobilosti),
- posilnenia postavenia dopravnej polície pri kontrole a schvaľovaní umiestňovania dopravného značenia.
Nateraz zatiaľ nie je jasné, kedy presne rezort vnútra novelu predstaví.
Zmeny pre obecné a mestské polície
Na Ministerstve vnútra aktuálne existuje aj pracovná skupina zriadená pre riešenie dohľadu nad činnosťou obecných polícií. Okrem zamestnancov rezortu vnútra v nej majú zastúpenie konzultanti z Generálnej prokuratúry, ZMOS, Združenia náčelníkov obecných a mestských polícií Slovenska, ako aj samotné obecné a mestské polície. Prvé informácie o príprave zmien vo fungovaní obecných a mestských polícii sa objavili už v auguste 2024. Ako pre portál regióny.sk MV SR naznačilo, rezort v roku 2025 predloží úplne nové znenie zákona o obecnej polícii, ktorý nanovo upraví ustanovenia a to na základe aplikačnej praxe obecných polícií: legislatívne vymedzenia pri vykonávaní zákrokov, všeobecné i konkrétne oprávnenia, ako aj použitie donucovacích prostriedkov či strelnej zbrane.
Novú legislatívnu úpravu si vláda dala za jeden zo svojich cieľov už v programovom vyhlásení. Nová legislatíva sa dotkne aj zákona o priestupkoch a už vyššie uvedeného zákona o cestnej premávke. „Navrhované zmeny reagujú tiež na čoraz väčšiu angažovanosť obcí ako zriaďovateľov obecných polícií v oblasti cestnej premávky, pričom najpodstatnejšou bude, aby príslušníci obecných polícií mohli prerokovávať prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti v rámci tzv. objektívnej zodpovednosti,“ doplnil rezort vnútra.
Nové radary na cestách
Rezort vnútra v minulosti už viackrát odkladal a zrušil verejné obstarávanie na nákup nových stacionárnych radarov. V auguste 2024 však nanovo vyhlásil verejné obstarávanie na nákup 279 cestných rýchlomerov a analytických kamier s cieľom zvýšiť bezpečnosť na cestách. Nové radary budú na rozdiel od pôvodnej súťaže odhaľovať viac dopravných priestupkov a rozšírené budú aj o úsekové meranie rýchlosti. Nové radary majú byť umiestnené hlavne na tzv. slovenských cestách smrti, kde dochádza najčastejšie k dopravným nehodám.
Nové radary sa tak nebudú zameriavať len na nepovolenú rýchlosť, prejazd na červenú a nerešpektovanie značky STOP. Kontrolovať majú napríklad aj tieto iné porušenia pravidiel cestnej premávky:
- držanie a obsluhovanie telefónu za volantom,
- jazda v protismere,
- porušenie zákazu predchádzania iného vozidla,
- porušenie vojdenia na križovatku, ak situácia nedovoľuje pokračovať v jazde za ňou,
- chýbajúce zapnuté bezpečnostné pásy či porušenia pravidiel v oblasti prepravy nebezpečných nákladov.
Nové radary by sa na našich cestách mali objaviť už v roku 2025. „V závislosti od úspešného ukončenia procesu verejného obstarávania by sa nové zariadenia na cestách mali objaviť v druhej polovici roka 2025,“ uviedol nedávno pre portál regióny.sk rezort vnútra.
Zmeny týkajúce sa evidenčných čísel
Ako sme vás už aj v týchto blogoch informovali, rezort vnútra pripravoval aj zmeny týkajúce sa evidenčných úkonov v súvislosti s vlastníctvom a držbou motorových vozidiel. Návrh pripravený MV SR už schválil parlament. Väčšina zmien začne platiť od júla 2025, niektoré však už v januári 2025. Aké najdôležitejšie novinky majú vstúpiť do platnosti?
- Zavedenie jednorazových tabuliek s evidenčným číslom obsahujúcim písmená C alebo M využívaných pri kúpe nových či dovezených vozidiel. Budú zo syntetického polyesteru odolného voči poškodeniu a poveternostným vplyvom. Nahradia v súčasnosti používané plechové tabuľky, ktoré však po riadnom zaevidovaní vozidla treba vrátiť predajcovi, alebo okresnému úradu, čo je administratívne náročné.
- Prihlasovanie nových a jednotlivo dovezených vozidiel bude možné na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte bez ohľadu na miesto pobytu držiteľa.
- Špecifická tabuľka s evidenčným číslom sa bude vydávať len pre tzv. čisté elektromobily, čiže nie vozidlám s hybridným pohonom. Držitelia hybridov, ktorým boli tabuľky už vydané, však vozidlá nebudú musieť preregistrovať.
- Už od 1. januára 2025 začnú platiť nové pravidlá pri vytváraní vlastných evidenčných čísel s cieľom eliminovať hanlivé a vulgárne výrazy. Zakázaná bude kombinácia písmen a číslic vytvárajúca alebo evokujúca takéto výrazy a to aj v cudzom jazyku. Rovnako texty propagujúce hnutia potláčajúce práva a slobody občanov či rôzne formy nenávisti a neznášanlivosti. Okrem iného bude výslovne zakázané používanie evidenčných čísiel začínajúcich na písmená SS.
- Od januára 2025 sa zruší možnosť vydávať „podsvietené“ tabuľky zo zmesi poly karbonátu a polyesteru vyžarujúce svetlo pri zapnutom osvetlení.
Polícia môže drogy zisťovať skríningovými testami
Policajti od začiatku nového roku 2025 môžu prítomnosť omamných a psychotropných látok v organizme vodičov zisťovať skríningovými testovacími súpravami. Zmenu priniesla novela zákona o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov, ktorá od 1. januára 2025 nadobudla účinnosť.
Skríningové testy by mali podľa Prezídia Policajného zboru prítomnosť drogy odhaliť v krátkom čase. V prípade pozitívneho výsledku sa musí vodič podrobiť ďalším vyšetreniam.
Diaľničné známky sú opäť drahšie
Jedným z konsolidačných opatrení, ktoré v roku 2024 schválila vláda, je aj nová výška cien diaľničných známok. Najviac si od januára priplatíme za 365-dňovú diaľničnú známku, ktorá zdražie až o 50 percent. Na druhej strane 10-dňová diaľničná známka zlacnie o 2 eurá. Nové ceny diaľničných známok od 1. januára 2025:
- 365-dňová: 90 eur, doteraz 60 eur,
- 30-dňová: 17 eur, doteraz 17,10 eura,
- 10-dňová: 10 eur, doteraz 12 eur,
- 1-dňová: 8,10 eura, doteraz 5,40 eura.
Zvýšia sa poplatky za mýto
I keď sa táto informácia nedotkne väčšiny vodičov, predsa len uvedieme aj túto informáciu. V roku 2025 dôjde od júla aj k zvýšeniu sadzby mýta a to zhruba o 40%. Autodopravcovia s kamiónmi alebo veľkými autobusmi by nemali až tak pocítiť zvýšenie sadzby, pretože budú platiť nižšiu cestnú daň. Poslanci zároveň schválili návrh, aby boli od platenia mýta oslobodené aj historické vozidlá. Od 1. januára 2025 sa menia aj pravidlá odvodu DPH pri uzatváraní lízingových zmlúv. To pocítia aj zákazníci lízingových spoločností. DPH budú musieť zaplatiť už na začiatku zmluvného vzťahu.
Zelenú kartu stačí mať v mobile
Od 1. januára 2025 zároveň nemusíme preukazovať pri policajnej kontrole povinného zmluvného poistenia (PZP) v tlačenej podobe, t. zn. zelenú kartu nám stačí mať uloženú v mobile a policajti sú pri kontrole povinní ju akceptovať.
Priplatíme si za PZP
V roku 2025 stúpne aj cena Povinného zmluvného poistenia (PZP). Odborníci aj poisťovne predpokladajú, že ceny pôjdu hore o cca 10 percent. Môže za to viacero faktorov. Svoj vplyv na zvyšovanie bude mať aj novela zákona o PZP, ktorá vstúpila do platnosti v lete minulého roka a došlo ňou k zvýšeniu limitu poistného plnenia. Ceny narastú aj kvôli inflácii.
Nové značenie na cestách
Zvyknúť si musíme aj na nové dopravné značenia na cestách, ktoré začali na cestách pribúdať už od roku 2024. Zmätok môžu spôsobiť aj skúseným vodičom. Faktom však je, že postupne budú pribúdať na cestách po celom Slovensku. Ide o nové smerové šípky, či nové čiary na cestách. Neskôr vám zverejníme typy značiek, ktoré zvyšujú nervozitu vodičov na tomto mieste v tejto sekcii.
Na slovenských cestách sa začala objavovať v minulom roka aj nová varovná stredová čiara, ktorá tiež mnohým vodičom spôsobuje veľké problémy. Čo vlastne prikazuje a prečo sa na cestách nachádza? Dozviete sa neskôr…
Plány Európskej únie
Už vo viacerých článkoch tejto sekcie sme sa zaoberali prísnejší prístupom EU, ktoré smeruje ku naplneniu Vision Zero. Nové nariadenia cestnej premávky predstavila už aj Európska únia. Dotknú sa najmä mladých vodičov a seniorov.
Povinná výbava auta v roku 2025
Nemôžeme zabudnúť ani na povinnú výbavu auta v roku 2025. Rok 2025 prinesie na Slovensko množstvo dôležitých zmien. Teraz však nehovoríme o drahšom povinnom zmluvnom poistení (PZP), či úprave cenníka diaľničných známok, ale o povinnej výbave. Z tej sa totiž vytráca jedna položka, ktorá bola dlhodobo považovaná za základnú a teda mimoriadne dôležitú vec. Ako informuje server iStream.sk, touto položkou je rezervné koleso. Dôvodom tejto zmeny je snaha výrobcov o znižovanie hmotnosti áut, aby splnili čoraz prísnejšie emisné limity. Každý gram sa počíta a preto sa náhradné koleso čoraz viac vynecháva. Hoci ide o veľmi efektívny spôsob riešenia prípadného defektu, sú aj iné, menej „invazívne“ možnosti.
Náhradné koleso nie je jediným riešením
Prvou je lepiaca sústava doplnená o kompresor. Ide o praktické riešenie, ktoré umožňuje opravu prepichnutej pneumatiky priamo na ceste. Spolu s kompresorom umožňuje pneumatiku dočasne obnoviť a natlakovať, čo by malo stačiť na dosiahnutie cieľovej destinácie, prípadne návrat na miesto štartu. Výhodou kompresora je, že ho možno využiť nielen v prípade defektu, ale aj na pravidelnú kontrolu a úpravu tlaku v pneumatikách.
Druhá možnosť je podstatne nákladnejšia. Hovoríme o využití služieb asistenčnej linky, ktorá je k dispozícii de facto nepretržite. Profesionáli dokážu priamo na mieste zabezpečiť opravu alebo výmenu pneumatiky. Nemusí však ísť o až tak drahú záležitosť, pokiaľ je táto služba zahrnutá v poistnom balíčku alebo výbave vozidla.
Treťou možnosťou sú pneumatiky typu „runflat“. Tie sú navrhnuté tak, aby dokázali pokračovať v jazde aj po strate tlaku. Technológia eliminuje nutnosť okamžitej opravy alebo výmeny pneumatiky. Treba však rátať s obmedzenou maximálnou rýchlosťou a dojazdom.
No hoci moderné alternatívy dokážu riešiť bežný defekt, nevedia si poradiť úplne so všetkým. Napríklad poškodenie bočnice pneumatiky či väčšie trhliny už sú nad rámec možností lepiacej súpravy či runflat technológie. V takýchto prípadoch je rezervné koleso stále nenahraditeľné. Rezervné koleso teda v aute už mať nemusíte, no môžete. Je len na vás, čo zvolíte tradičnú metódu, alebo modernejšiu alternatívu. Prípadne môžete mať v aute ako rezervu, tak aj lepiacu sústavu s kompresorom.
Ako vyzerá povinná výbava?
Z uvedeného celkom jasne vyplýva, že v dnešnej dobe je obsah povinnej výbavy pomerne nenáročný. To však neznamená, že by ste mu nemali prikladať väčšiu dôležitosť.

Ako uvádza Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky (SR), základná výbava auta musí obsahovať nasledovné položky:
- Homologizovaný prenosný výstražný trojuholník,
- Bezpečnostný reflexný odev,
- Náhradné koleso s diskom a pneumatikou/prostriedky na bez demontážnu opravu poškodenej pneumatiky,
- Lekárnička,
- Snehové reťaze (pre vozidlá nad 12 ton),
- Zakladací klin (pre vozidlá do 3,5 tony a prípojné vozidlá s hmotnosťou nad 750 kilogramov),
- Hasiaci prístroj (pre vozidlá nad 3,5 tony).
Užitočné doplnky
Okrem základnej výbavy sa vám však oplatí mať v aute aj iné pomôcky, ktoré môžu prísť vhod nielen v ojedinelých prípadoch, ale aj každý deň a o tomto sme sa už zmienili v jednom článku tejto sekcie. Konkrétne počas zimy, je nevyhnutnou súčasťou výbavy auta škrabka na ľad na odstránenie zamrznutej vrstvy zo skiel. Na škodu taktiež nebude mať po ruke odmrazovací sprej na zámky alebo sklá. Vhodné sa potom môžu aj ďalšie doplnky:
- Ťažné lano,
- Snehové reťaze,
- Štartovacie káble,
- Hasiaci prístroj,
- Náhradné žiarovky a poistky,
- Baterka a kladivo na sklo,
- Pracovné rukavice,
- Náhradný motorový olej.
Nezmenená oproti roku 2024 zahŕňa len štyri veci – reflexnú vestu pre vodiča, výstražný trojuholník, auto lekárničku a rezervné koleso s náradím potrebným na výmenu prepichnutej resp. poškodenej pneumatiky. Tu možno nahradiť lepiacou súpravou, pneumatikami runflat alebo dohodnutou cestnou asistenčnou službou, ktorá je dostupná 24 hodín denne v rámci celej krajine.
Vybavenie auto lekárničky
Obsah auto lekárničky sa líši v závislosti od počtu miest v aute. Ak berieme do úvahy osobné vozidlo, pre ktoré postačuje vodičský preukaz. B, je potrebná veľkosť I.
Obsah auto lekárničky podľa platných predpisov v Slovenskej republike by mal obsahovať nasledujúce položky:
- Obväz s 1 vankúšikom, šírka min. 8 cm – 3 ks,
- Obväz s 2 vankúšikmi, šírka min. 8 cm – 3 ks,
- Náplasť v cievke, min. 2,5 cm × 5 m – 1 ks,
- Ovínadlo škrtiace k zástave tepnového krvácania – 1 ks,
- Rukavice latexové nealergénne – 1 pár,
- Nožnice zahnuté, dĺžka min. 14 cm – 1 ks,
- Izotermická fólia, min. 200 × 140 cm – 1 ks.
Samozrejme, lekárničku je možné doplniť o čokoľvek ďalšie. Vhodné sú napríklad náplasti, dezinfekčné prostriedky alebo lieky proti bolesti alebo zvracaniu. Je však potrebné sledovať dátum spotreby všetkého.
Výstražný trojuholník
Tu nie je čo popisovať – trojuholník s nožičkami na umiestnenie na asfalt za pokazeným alebo havarovaným vozidlom má v obryse červený reflektor a zvyčajne aj ostrý oranžový vnútorný trojuholník. Ak by ste ho nemali, dostanete ho za pár euro na každej čerpacej stanici.
Reflexná vesta pre vodiča
Reflexná vesta, najlepšie oranžová, je zbytočná, ak ju v prípade problému musíte hľadať pod podlahou naloženého kufra. Je dobré mať ju poruke, napríklad vo vrecku na dverách. Aj keď na Slovensku stačí vesta iba pre vodiča, znamenalo by to, že ostatní členovia posádky by museli byť bez vesty, preto odporúčame vložiť do každých bočných dverí jednu, aby mal každý svoju vestu po ruke.
Čo ďalšie?
Povinná výbava je pomerne nenáročná, ale najmä v zime sa môže hodiť aj mnoho ďalších vecí. Samozrejme, nevyhnutná je metla na sneh, deky pre spolujazdcov a škrabka na ľad. Odmrazovací sprej, ťažné lano pre prípad, že by ste potrebovali niekoho zachrániť/odtiahnuť, snehové reťaze, ktoré by ste mali vopred vyskúšať na sucho, štartovacie káble s dostatočným prierezom, ľahko a rýchlo dostupný hasiaci prístroj, ktorý nie je zahrabaný pod naloženým kufrom, náhradné žiarovky a poistky, ktoré boli kedysi súčasťou povinnej výbavy, baterku, kladivo na sklo spolu s čepeľou na rezanie bezpečnostných pásov, pracovné rukavice a jedno balenie motorového oleja pre prípad, že by ste ho potrebovali doplniť. Ale to sme už uviedli vyššie.
Zdroje: Marinčák, M., regiony.zoznam.sk; Drexler. R.: techbyte.sk; Mišíková, D.: istream.sk foto: Depositphotos; TASR/M. Baumann, Freepik.com/master1305; Pexels, FB/Polícia SR
