František Herzáň, Tomáš Krajčí, Roman Hložný
Ministerstvo dopravy chystá novú vyhlášku, ktorá by okrem iného mala zaviesť novú povinnosť pre všetky bicykle, kolobežky či samo vyvažovacie vozidlá s pomocným motorčekom. Týkať by sa tak mala všetkých aktuálne populárnych elektro bicyklov a kolobežiek a podľa ministerstva by mala zabezpečiť ich lepšiu kontrolu.
Popularita elektrických bicyklov, kolobežiek, ale aj samo vyvažovacích vozidiel prudko rastie aj na Slovensku. Ministerstvo dopravy na to reaguje aj zmenou vyhlášky, ktorá by mala zlepšiť ich kontrolu. Po novom by totiž všetky spomínané zariadenia s pomocným motorčekom mali byť povinne označené výrobným štítkom. Dôvodom má byť ich lepšia kontrola.
Rezort dopravy zámer novelizovať vyhlášku, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, avizoval prostredníctvom predbežnej informácie (PI/2024/125 Predbežná informácia k návrhu vyhlášky Ministerstva dopravy Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 134/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej premávke v znení neskorších predpisov). Ako v nej uvádza, jedným z hlavných zámerov novely sú úpravy týkajúce sa plnenia niektorých technických požiadaviek pre bicykel s pomocným motorčekom, kolobežku s pomocným motorčekom a samo vyvažovacie vozidlo.
„Pôjde o doplnenie technických požiadaviek, podľa ktorých by bicykel s pomocným motorčekom, kolobežka s pomocným motorčekom alebo samo vyvažovacie vozidlo mali byť označené výrobným štítkom,“ uviedla pre web stránky oPeniayoch.sk hovorkyňa ministerstva dopravy P. Poláčiková.
Zlepší sa kontrola?
Dôvodom tohto opatrenia má byť najmä zlepšenie kontroly. „Na výrobnom štítku sú uvedené aj základné charakteristiky daného vozidla, čo následne umožní lepšiu kontrolu týchto vozidiel kontrolným orgánom (políciou),“ dodala hovorkyňa.
Novela vyhlášky by podľa ministerstva dopravy mala tiež priniesť ďalšie úpravy o prevádzke vozidiel v cestnej premávke vyplývajúce z praxe, ktoré však v tejto fáze legislatívneho procesu nekonkretizuje. Rovnako by sa novelou mali zjednotiť požiadavky týkajúce sa sprievodných vozidiel pre nadmernú dopravu a nadrozmernú dopravu s technickými podmienkami pri povoľovaní zvláštneho užívania ciest.
Samotné pripomienkové konanie k novele vyhlášky by sa pritom podľa rezortu malo začať v júni, resp. júli tohto roka (2024). Vtedy by sme sa mali tiež dozvedieť, od kedy by nové podmienky navrhované vo vyhláške mali byť aj účinné.
Zdroje: Redakcia oPeniazoch; openiazoch.zoznam.sk/doprava/; foto: unsplash.com/Team Evelo