Elektromobilita na Slovensku

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí, Pavol Rudolčák

Vo svete by ste už len ťažko hľadali svetové značky výrobcov automobilov bez príznakového symbolu – elektro automobil. V tomto okamihu nebudeme pitvať druhy elektro automobilov, k tomu sa vrátime neskôr, a nielen so zdrojom primárneho pohybu elektro, ale aj s inými zdrojmi (kvalitatívne iné druhy spaľovacích agregátov, vodíkové či solárne a pod.).

Takže, pokračujme v rozvoji pojmu elektromobilita. Keďže sa všetko okolo nás vyvíja, čo platilo v minulom roku, už nemusí byť pravda. Zlepšuje sa dostupnosť infraštruktúry aj na iných trasách, výkony nabíjacích staníc, predlžujú sa dojazdy elektromobilov, zvyšuje sa výkon nabíjania a pribúdajú modely, ktoré sú plnohodnotnou náhradou za autá so spaľovacím motorom.

Za minulý rok pribudlo veľa významných modelov, ktoré v podstate tvoria míľniky vo vývoji elektromobilov a od malých mestských modelov s krátkym dojazdom a pomalým nabíjaním, sme sa posunuli do kategórií elektromobilov poskytujúcich veľa priestoru pre posádku aj batožinu, veľmi rýchle nabíjanie a reálny dojazd nad 500 km. Nová generácia elektromobilov vďaka tomu, že ide o novo vyvíjané autá so špeciálnymi platformami pre elektrický pohon, prináša úplne nové ponímanie priestoru, spracovania a hlavne špičkové technológie na palube, ktoré v spaľovacích modeloch automobilov nenájdete. Ťažko by ste dnes hľadali elektromobil, ktorý si nemôžete monitorovať a čiastočne aj ovládať pomocou mobilnej aplikácie.

Tieto technológie už umožňujú na diaľku sprístupniť použitie automobilu ďalšej osobe bez toho, aby ste museli fyzicky odovzdať kľúčiky, čo je jedna z kľúčových technológií na zdieľanú mobilitu. Niektoré elektromobily už dnes disponujú technológiami V2X (Vehicle-to-Everything) či V2V (Vehicle-to-Vehicle), ktoré umožňujú automatickú komunikáciu a výmenu údajov s inými vozidlami a infraštruktúrou na zabezpečenie vyššej bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Napriek tomu, že u nás v súčasnosti nie je aktívna žiadna dotačná podpora na nákup elektromobilov, záujem o tieto modely prevyšuje možnosti výrobcov a veľa modelov patrí k nedostatkovým tovarom. Pravda, pričinili sa o to aj dva roky najrôznejších obmedzení pre krízové situácie ako pandémiu či nedostatok čipov a celkové zdražovanie a nedostatok surovín. V podstate jediné, čo sa za minulý rok nezmenilo, je absolútne ignorovanie elektromobility našou vládou. Slovensko stále nemá dlhodobú stratégiu a plán rozvoja elektromobility. Zatiaľ, čo výstavba nabíjacích staníc v rámci miest a obytných zón stále stagnuje, elektrifikované autá pribúdajú. Vláda popri znižovaní uhlíkovej stopy hovorí o „vodíkových zajtrajškoch“. Je pravda, že elektromobilita do budúcnosti nebude ani zďaleka jedinou alternatívou. Do hry vstupuje vodík rovnako ako e-palivá a možno aj ďalšie, doteraz ešte neznáme technológie. Elektromobily sú však už tu, a tak ich treba aj akceptovať. Na vodík je v našich podmienkach ešte dosť času a jeho perspektívy sú viac v ťažkej doprave, ako v osobných automobiloch, aj keď sa to samozrejme nevylučuje.


Z nášho hľadiska sa objavili aj ďalšie zaujímavé informácie. Volkswagen (VW) bude v európskej krajine už od 2024 ponúkať len elektromobily. Bez pochyby VW patrí medzi topky automobilových producentov. Automobilka Volkswagen sa presadzovania elektromobility nebojí a možno, aj preto sa rozhodla pre tento razantný krok. V jednej európskej krajine si už akýkoľvek „spaľovák“ po roku 2024 od Volkswagenu nekúpite. Nikoho neprekvapí, že tou vybranou krajinou bude Nórsko. Práve tam sa minulý rok predalo z celkového predaja až 64,5 % elektromobilov. Nórsko má silnú vedúcu pozíciu a automobilka Volkswagen chce dosiahnuť, že toto percento bude každým rokom rásť. Za posledných 10 rokov Nórsko výrazne investovalo do obnoviteľnej energie a infraštruktúry nabíjacích staníc pre elektromobily. Nórska vláda tiež ponúka výhody pre kupujúcich elektrických áut ako napríklad oslobodenie od DPH alebo možnosť jazdiť v pruhoch pre autobusy a taxíky. V Nórsku je teda oveľa výhodnejšie si kúpiť „auto na baterky“ ako s klasickým spaľovacím motorom. Je však možné, že na tento trend čoskoro nabehnú aj iné automobilky a nebolo by opäť prekvapením, keby za svoj primárny trh zvolili práve Nórsko. A je priestor položiť si otázku na rozmýšľanie až vymýšľanie…

Čaká Európu zelená budúcnosť?
Výskum a inovácie v oblasti elektromobilov už dlhú dobu poháňa snaha prejsť na plne elektrickú cestnú dopravu. Až v poslednej dekáde tak môžeme byť svedkami pomaly sa zhmotňujúcej reality, pretože táto ambícia ešte nikdy nebola bližšie k jej naplneniu. Elektrické vozidlá poháňané lítiovými batériami urobili na prelome tisícročí obrovský skok vpred a spotrebitelia ich s vidinou zelenšej budúcnosti ochotne prijali.


Začiatkom roka 2022 bolo na európskych cestách viac ako 3 milióny elektrických vozidiel a za ich nárast môže aj neustále rozširovanie infraštruktúry nabíjacích bodov (doteraz viac ako 370000 po celej Európe). Nehovoriac o tom, že každý deň sa inštalujú nové súkromné nabíjacie stanice v domácnostiach alebo pri pracoviskách. Čoraz väčšej obľube sa okrem klasických sedanov tešia aj elektrické SUV autá a odhaduje sa, že čísla budú v budúcnosti len rásť, čomu nasvedčujú aj správy z minulých rokov. Medzi rokmi 2019 a 2021 sa totižto podiel predaja elektrických vozidiel zvýšil takmer štvornásobne.
Téma elektromobility a zelenej budúcnosti je čoraz bližšie aj slovenskému spotrebiteľovi, a tak môžeme na našich cestách stretávať oveľa viac elektrických vozidiel. Povedomie pomáhajú budovať napríklad aj rôzne projekty, ktoré okrem prednášok, diskusií a výstav ponúkajú aj možnosť testovacích jázd. Horúce elektro novinky ste si mohli obzrieť a vyskúšať v minulých dňoch v Bratislave, Trenčíne a Košiciach.


Klimatické zmeny sú krutou realitou a zakrátko môžu spôsobiť nepredstaviteľné a nevratné zmeny nielen v ekonomike, ale aj v celej spoločnosti. Elektrická revolúcia preto vzišla z kombinácie technologických inovácií a zúfalej potreby dekarbonizácie dopravy, ktorá čoraz viac zaťažuje našu planétu. Na cestu k dosiahnutiu 100 % nových vozidiel s nulovými emisiami by sme sa preto mali vydať už dnes a urobiť tak z Európy lídra v oblasti elektromobility. Ako by mohla vyzerať naša budúcnosť? Od roku 1913, kedy začala pracovať prvá výrobná linka Henryho Forda, sa toho do dnešného dňa veľmi veľa zmenilo a klimatické zmeny donútili aj automobilový priemysel prehodnotiť zameranie svojho výskumu a vývoja. Elektro mobilita sa tak stala bežnou súčasťou našich životov a azda nikto nepochybuje o tom, že nám má ešte čo ponúknuť. Technológia batérií napreduje každým dňom, a tak sa zdá, že neexistuje žiaden limit, ktorý by v budúcnosti nemali a nemohli prekonať. Zvýšená energetická účinnosť a zníženie znečistenia miest sú tak len zlomkom toho, čo pre nás chystajú výrobcovia v nasledujúcich rokoch, pretože svoj potenciál naplní elektro mobilita možno rýchlejšie, ako sme si spočiatku mysleli.
Zdroje: Hubinský, R.; Sobek, M.; pexels.com; skúsenosti technikov z firmy ABM Servis® s. r. o.


Pod čiarou
MELBOURNE – Vedci vytvorili novú metódu na extrahovanie vody zo vzduchu. Vďaka tomu dokážu vyrobiť zelený vodík, ktorý má potenciál poháňať automobily. Odborníci vyvinuli elektrolyzér, ktorý namiesto kvapalnej vody zbiera vlhký vzduch. Podľa ich slov sa zariadenie dá použiť aj v suchých oblastiach s limitovaným prístupom k vode.
Môže to znieť bizarne, ale už čoskoro sa možno dočkáme automobilu poháňaného vzduchom. Zelený vodík, produkovaný elektrolyzérmi využívajúcimi elektrinu a vodu, predstavuje potenciálnu alternatívu k fosílnym palivám emitujúcemu CO2. Súčasné zariadenia však často vyžadujú zložité komponenty, ako sú vzácne kovy, a prístup k čistej vode, čo môže viesť k obmedzeniu zásob pitnej vody.
Namiesto tekutej vody však nový prototyp elektrolyzéra zbiera vlhký vzduch. To znamená, že absorbuje vlhkosť zo vzduchu a rozdeľuje zozbieranú vodu na vodík a kyslík.


„Tento modul používa neustále hygroskopický elektrolyt vystavený atmosfére. Takýto elektrolyt má vysoký potenciál na spontánne extrahovanie vlhkosti z vzduchu (bez vstupu vonkajšej energie), čím sa dá ľahko navodiť elektrolýza a výroba vodíka po spojení s (obnoviteľným) napájaním,“ uviedol Gang Kevin Li, vedúci lektor na Katedre chemického inžinierstva na University of Melbourne a spoluautor výskumu.
Elektrolýza sa tradične používa iba na zhromažďovanie vodíka a kyslíka z kvapalnej vody. Funguje tak, že vloží dve elektródy do vody a cez ne prevedie elektrický prúd. V pozitívne nabitých elektródach sa elektróny odtrhávajú od H2O, tvoria pozitívne vodíkové ióny a molekuly O2, zatiaľ čo v negatívnej katóde sú elektróny dané vodíkovým iónom, ktoré tvoria vodík Problém je v tom, že tento proces vyžaduje kvapalnú vodu, takže takáto elektrolýza sa musí robiť v oblastiach bohatých na vodu, aby nedošlo k jej nedostatku. Ak však voda pochádza vo vzduchu, ako je to v prípade spomínaného prototypu, niet sa čoho obávať. Metóda tiež umožňuje výrobu vodíka kdekoľvek vo svete, dokonca aj v suchých oblastiach bez väčšieho množstva vody.
Zdroj: gettyimages.com; topky.sk; výskum bol uverejnený v časopise Nature Communications

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *