František Herzáň, Tomáš Krajčí
Už sme na túto tému diskutovali, ale pre istotu si ju pripomenieme, aby si podľa nového návrhu Európskej únie mohli sami posúdiť, či sú po zdravotnej stránke schopní jazdiť a nie je ďaleko povinná legislatíva…
- Nový prístup k zdravotným prehliadkam nahrádza povinné kontroly systémom sebahodnotenia vodiča.
- Zavádza sa zdravotný dotazník, ktorý by vypĺňali motoristi pri predlžovaní vodičského preukazu, nezávisle od veku.
- Štáty EÚ si zachovávajú možnosť doplniť tento model ďalšími kontrolami, napríklad pre seniorov alebo profesionálnych šoférov.
Európska únia pripravuje zásadnú zmenu v tom, ako sa vyhodnocuje zdravotný stav vodičov. Kým doteraz sa v mnohých krajinách uplatňovali povinné lekárske prehliadky, najmä pri dosiahnutí vyššieho veku alebo pre vodičov s profesionálnym oprávnením, nový návrh stavia na princípe sebahodnotenia.
Podstata spočíva v tom, že samotní motoristi najlepšie vedia, ako sa cítia a akými ochoreniami práve prechádzajú. Každý šofér by teda mal byť zodpovedný za posúdenie, či jeho aktuálny zdravotný stav umožňuje bezpečnú jazdu. Ak zistí, že došlo k zhoršeniu zdravia, mal by sám zohľadniť, či dočasne nepozastaví šoférovanie, prípadne nepožiada lekára o vyšetrenie.

Vodičský dotazník pre všetky vekové kategórie
Aby sa sebahodnotenie neobmedzilo len na subjektívny pocit vodiča, Európska komisia navrhuje zaviesť univerzálny zdravotný dotazník. Dnes je to povinnosť hlavne u seniorov alebo profesionálnych vodičov (napríklad vodičov kamiónov), no po novom by dotazník vypĺňali všetci motoristi pri predlžovaní vodičského preukazu, bez ohľadu na vek.
Formulár by mal obsahovať jednoduché otázky, ktoré nasmerujú vodičov na posúdenie dôležitých faktorov, ako je zrak, reflexy, chronické ochorenia či akútne zdravotné ťažkosti. Cieľom nie je zbytočne komplikovať proces, ale zabezpečiť, aby vodiči pravidelne zvážili, či skutočne môžu sadnúť za volant bez ohrozenia seba i ostatných.
Zdroje: Zachar, L.: TECHBYTE.sk, foto: Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky – spe