František Herzáň, Tomáš Krajčí
Euro 7 je tak prísna emisná norma, že sa výrobcovia obávajú úplného zániku áut so spaľovacími motormi. Do platnosti sa pomaly ale isto chystá nová emisná norma známa ako Euro 7, ktorá okrem prísnejších pravidiel prinesie aj niekoľko vážnych zmien, ktoré môžu mať vážny dopad na automobilový priemysel ako taký, píše AutoŽivě. Emisná norma Euro 7 totiž okrem veľkých ekologických vylepšení prinesie aj niečo, čo drvivú väčšinu motoristov určite nepoteší. Je tu tiež predpoklad, že Euro 7 spôsobí masívne zdražovanie naprieč rôznymi skupinami vozidiel až do bodu, kedy „ľudové“ auto spôsobilé podľa normy Euro 7 jednoducho nekúpite. Najkontroverznejším návrhom je možnosť šoférom vypnúť auto na diaľku. Ako by to malo fungovať si povieme nižšie.
Dlho očakávaná a dlho pripravovaná norma EURO 7 by mala do platnosti vstúpiť v roku 2025, no ak začne platiť v takom stave, v akom je pripravená a najmä kritizovaná dnes, môže podľa odborníkov spraviť viac zla než dobra. Pochopiteľne, cieľ znížiť emisie na čo najnižšie hodnoty je prinajmenšom chvályhodný, no myslieť treba aj ďalšie aspekty motorizmu
.
Moderné spaľovacie motory za poslednú dekádu prešli obrovský kus cesty a motory spĺňajúce najnovšiu normu EURO 6d sú na nepoznanie od tých, ktoré sa bežne predávali pred desiatimi rokmi. O akom veľkom skoku hovoríme si môžete pozrieť v tabuľke nižšie. Hodnoty sa týkajú naftových motorov.
Norma/rok | CO (g/km) | NOx (g/km) | PM (g/km) | HC a NOx (g/km) |
Euro I (1993) | 3,16 | X | 0,18 | 1,13 |
Euro II (1996) | 1,00 | X | 0,08 | 0,70 |
Euro III (2000) | 0,64 | 0,50 | 0,05 | 0,56 |
Euro IV (2005) | 0,50 | 0,25 | 0,025 | 0,30 |
Euro V (2009) | 0,50 | 0,18 | 0,005 | 0,23 |
Euro VI (2014) | 0,50 | 0,18 | 0,005 | 0,17 |
Z tabuľky je zjavné, že sa emisie medzi rokmi 2005 a 2014 znížili neporovnateľne. Emisie dusíka klesli o dve tretiny, pevné častice dokonca päťnásobne.
Euro 7 navyše do platnosti plánuje prísť veľmi rýchlo po sfinalizovaní požiadaviek, ktoré majú automobilky splniť. Tie musia vynaložiť nemalé finančné zdroje na to, aby upravili svoje technológie tak, aby boli podľa pravidiel. Bežne sa na tento proces vyčleňovalo až 5 rokov, teraz to bude výrazne kratšie.
Nová norma mala byť schválená ešte v roku 2019, termín sa ale neustále posúval. Finálnu podobu predstavili až v novembri 2022, pričom dátum implementácie sa vôbec neposunul. Výrobcovia tak budú musieť normy stále začať plniť od roku 2025.
Aby toho nebolo málo, norma Euro 7 v sebe nesie aj rôzne fígle, ako ešte viac znížiť emisie a práve to sa stalo kameňom úrazu.
Nejazdíš ekologicky? Vypneme ti auto!
Jedna z technológií, ktoré majú byť súčasťou Euro 7 je tzv. geofencing (globálny sledovací systém (GTS) na monitorovanie poplachového stavu spojeného s a lokalizáciu pohyblivého objektu). V praxi budú vedieť úrady prinútiť majiteľov plug – in hybridov, aby pri vjazde do bez emisných zón skutočne používali len elektromobil.
Geofencing dokáže pracovať s presnou polohou každého vozidla, ako aj s aktuálnym jazdným režimom. Na diaľku tak zodpovedné osoby môžu obmedziť ďalšiu jazdu, ak by ste neuposlúchli nariadenie prepnúť vozidlo na elektrický pohon. Systém by mal mať prístup aj k tomu, v akom stave je batéria vozidla a či je dostatočne nabitá pre pokračovanie v jazde na čisto elektrický pohon.
Toyota je presvedčená, že technológia geofencing naveky zmení spôsob, akým používame svoje autá, hlavne teda plug – in hybridy. Obmedzenia sa môžu týkať všetkých vozidiel, ktoré budú vyrobené po 1. júli 2025, odkedy by malo platiť Euro 7.
No, a v princípe máme to tu. Čierne skrinky, ktoré mali slúžiť na zber informácií a kontrolu vybraných parametrov sa nakoniec ukazujú, ako omnoho multifunkčnejší nástroj kontroly nad prevádzkou auta. EÚ zvažuje, že informácie z nich poslúžia na on-line monitorovanie emisií spaľovacích motorov áut počas celej ich životnosti. Keď prekročia nastavený limit, palubný systém vodiča okamžite upozorní. Čo bude nasledovať, sa momentálne rieši.
Rozruch okolo emisnej normy Euro 7 spôsobil bezkonkurenčne najväčšie divadlo v celej histórii emisných noriem navrhovaných európskymi orgánmi. Jej ambície totiž podľa vyjadrení skutočných odborníkov prekročili zdravé medze a stali sa viac politickými, než technickými cieľmi. Skrátka, mnohé požiadavky nereflektujú súčasnú úroveň technického vývoja a predbehli dobu natoľko, že je v niektorých bodoch zrejmá ich nesplniteľnosť. A to zaváňa jej účelovým pretláčaním. Potrebu ochrany životného prostredia pritom žiadna zo strán nesposchybňuje. Nakoniec to došlo až do štádia, kedy sa niekoľko veľmi dôležitých krajín (v čele s Nemeckom a Talianskom) postavilo na odpor a zablokovalo legislatívu, ktorú už podpísal aj Európsky parlament. Skrátka divadlo krásne ilustrujúce nekompetentnosť rozhodujúcich orgánov. V tieni týchto udalostí však trochu zanikajú ďalšie nenápadné zámery EÚ, ktoré ovplyvnia život európskych motoristov podobne zásadným spôsobom, ako prísnejšie normy na emisie nových áut.
Zdroje: Zachar, L.: techbyte.sk; Wikipedia; foto AutoZivě; redakcia TOPSPEED.sk