Koniec defektov na autách?

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

  • Špeciálna pneumatika Michelin Uptis bude do konca roka 2024 namontovaná na 40 dodávkach La Poste v regióne Hauts-de-France (severné Francúzsko);
  • Bezvzduchová technológia, ktorá je obzvlášť vhodná na dodávky „na poslednú míľu“, odstraňuje akékoľvek riziko prepichnutia a obmedzuje predčasnú výmenu pneumatík;
  • V súčasnosti je Michelin Uptis jedinou bez vzduchovou pneumatikou na svete, ktorá jazdí po otvorených cestách v reálnych podmienkach;
  • Bezvzduchové pneumatiky mieria už aj na európske cesty…

Po takmer dvadsiatich rokoch vývoja sa zdá, že revolučná bezvzduchová pneumatika by sa mohla stať realitou. Michelin však upozorňuje, že nepôjde o náhradu konvenčných plášťov. Je to situácia, ktorú si žiadny motorista nepraje, avšak vyhnúť sa jej je priam nereálne. Dostať defekt totiž znamená nielen časovú stratu na ceste do cieľa, ale môže predstavovať taktiež nebezpečenstvo – najmä v prípade, že k náhlej strate tlaku v pneumatike dôjde na diaľnici pri vysokej rýchlosti.

Vo všeobecnosti platí, že v tom lepšom prípade sa defekt vyrieši náhradným kolesom uloženým v batožinovom priestore alebo namontovaným zo spodnej časti vozidla a následne je nutné vyriešiť opravu deravej pneumatiky v pneuservise. Ak zistíte, že k úniku vzduchu z pneumatiky došlo napríklad na parkovisku, samotný plášť nemusí byť významne poškodený a bude stačiť výmena za rezervu a následne oprava v pneuservise.

Rovnako môže ísť len o únik vzduchu cez poškodený ventil alebo popri hrane disku. Kvôli šetreniu miesta a hmotnosti dnes dokonca v autách nájdete zväčša iba sadu na opravu, teda malý kompresor a špeciálnu tekutinu, ktorá by mala netesnosti v pneumatiky dočasne vyplniť. V tom horšom však môže dôjsť po „narazení na klinec“ aj ku kompletnému poškodeniu pneumatiky, ktorá sa už opraviť jednoducho nebude dať.

Totožný scenár sa môže zopakovať, ak na vypustenej pneumatiky bude vozidlo stáť dlho alebo na nej budete pokračovať v jazde. Výnimkou sú jedine pneumatiky typu run-flat, ktoré majú spevnenú bočnicu a sú navrhnuté aj pre núdzový dojazd do servisu pri zníženej rýchlosti. Michelin však pracuje aj na úplne inej možnosti, ktorá teraz smeruje už aj na európske cesty. Ide o bezvzduchové pneumatiky Uptis, u ktorých riziko defektu neexistuje.

Zdroje: Petrík, R.; hnonline.sk; Andrejčák, T.; auto.pravda.sk; foto: michelinmedia.com/michelin-uptis

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *