Najväčšia automobilka sveta vyvíja nový spaľovací motor

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

V čase, kedy sa elektromobilita stáva ústrednou postavou automobilovej dopravy po celom svete, sa Toyota rozhodla plávať proti prúdu. Nielenže spoločnosť nezanevrela na spaľovacie motory, dokonca sa podľa informácií dostupných na webe Motor1 zdá, že vyvíja úplne nový spaľovací motor. Jednoducho nevidí cestu len v elektromobiloch…

Spaľovacie motory nekončia

Niet sa čomu čudovať. Veď v roku 2023 Toyota predala viac áut ako kedykoľvek predtým, no elektrické vozidlá mali len minimálny vplyv na tento úspech. Z viac ako 11 miliónov dodaných vozidiel japonského konglomerátu bolo len 104 018 elektrických, čo nie je ani 1 %.

Na druhej strane sa objavila šokujúca správa, ktoré obehla motoristický svet. Etiópia oficiálne zakázala vstup spaľovacích áut (!)…

Na stretnutí pred 200 manažérmi a výkonnými pracovníkmi potvrdil bývalý predseda A. Toyoda plány na „veľký projekt vývoja motorov.“ Tieto odvážne plány navyše korešpondujú s oznámeniami spoločnosti na tokijskom autosalóne, kde zdôraznil dôležitosť udržiavania vývoja spaľovacích motorov.

V reakcii na tieto novinky A. Toyoda tiež uviedol, že je presvedčený, že elektrické vozidlá nikdy nedosiahnu trhový podiel vyšší ako 30 % a to bez ohľadu na technologický pokrok, aký v tejto sfére dosiahneme. Zvyšných 70 % by potom mali predstavovať vozidlá so spaľovacím benzínovým motorom, hybridy a vozidlá na palivové články. V konverzácii však zmienka o naftových motoroch nepadla.

Z uvedeného je evidentné, že japonský konglomerát vidí svoju budúcnosť v diverzifikácii svojho portfólia pohonov a plánuje sa vyhýbať prechodu výlučne len na jeden typ pohonu. V čase kedy sa drvivá väčšina automobiliek zaprisahala, že do konca tohto desaťročia prejde k plnej elektrifikácii si teda Toyota zanecháva svoj unikátny pohľad na celú situáciu.

Zatiaľ čo automobilový svet smeruje k elektrifikácii, Toyota zdôrazňuje, že batériové elektrické vozidlá nemusia byť jediným riešením pre dosiahnutie uhlíkovej neutrality. A. Toyoda tiež tvrdí, že infraštruktúra nabíjania nie je ešte pripravená, a že „miliarda ľudí žije bez prístupu k elektrickej energii.“ Aj preto pre Toyotu stále zostáva nie malý priestor pre vývoj inovatívnych spaľovacích motorov, ktoré môžu byť súčasťou udržateľnej a globálne prístupnej (auto)mobility.

Okrem iného sa A. Toyoda venoval v diskusii aj citlivej otázke pracovných miest. Poukázal a upozornil na problematiku zamestnanosti v japonskom automobilovom priemysle, pričom varoval, že prudký prechod na elektromobilitu by mohol pripraviť o prácu mnohých ľudí, ktorí svoj život zasvätili vývoju a výrobe spaľovacích motoroch.

Vodík na vzostupe (?)

Mierny odklon od batériových elektromobilov prejavila aj nemecká spoločnosť BMW, ktorá podniká odvážne kroky smerom k ekologickejšej budúcnosti. Všetko totiž nasvedčuje tomu, že nemecká automobilka sa chystá dať zbohom tradičným elektromobilom v prospech novej éry v podobe vodíkových vozidiel.

Ako totiž nedávno oznámil aj generálny riaditeľ spoločnosti O. Zipse, vodíkové motory budú z dlhodobého hľadiska hrať dôležitú úlohu v mnohých regiónoch sveta. BMW iX5 Hydrogen je jedným z troch vodíkových vozidiel, ktoré sa v tomto roku dostanú do predajní BMW. Minulý rok vozidlá pilotnej flotily BMW iX5 Hydrogen, ktoré prišli na trh vo februári 2023 absolvovali aj intenzívne kolo testovania v horúcom počasí, ktoré sa konalo v Spojených arabských emirátoch. Pohon vozidla s palivovými článkami fungoval pôsobivo pri teplotách stúpajúcich na 45°C, ako aj piesku a prachu, na meniacom sa sklone a s výraznými výkyvmi vlhkosti.

Mimoriadne účinný systém palivových článkov, dve vodíkové nádrže, elektromotor a napájacia batéria spolupracovali s centrálnou riadiacou jednotkou vozidla, aby demonštrovali svoj vynikajúci výkon a stav pripravenosti.

Vývojový tím so sídlom v Mníchove skúmal funkčnosť všetkých elektrických systémov v extrémnych podmienkach, ako aj zabezpečenie dostatočného chladenia, čo umožní plný výkon vozidla. Vozidlá dokázali zabezpečiť pre automobilku BMW povestnú dynamiku jazdy.

Zdroje: Hodal, P.: fontech.startitup.sk; foto: Yamaha/Toyota Gazoo Racing; Toyota;

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *