František Herzáň, Tomáš Krajčí
- Susedná krajina chce chrániť vodičov
- Plánované zmeny by vodičom ušetrili zdravie a financie
- Rýchlosť na diaľniciach v Európe je rôzna
Dopravných nehôd na slovenských cestách neubúda, o čom svedčia aj štatistiky z Ministerstva vnútra Slovenskej republiky. Za rok 2019 bolo na našom území spôsobených 13 741 nehôd a v roku 2020 ich bolo 11 875. Časť riešenia tohto problému však môže byť v ešte väčšom obmedzení rýchlosti. Dopravní experti z troch univerzít v susednom Rakúsku navrhujú zníženie maximálnej možnej rýchlosti. V mestách ide o 30 kilometrov za hodinu a na diaľniciach 100 kilometrov za hodinu. Táto zmena by podľa nich viedla k výraznému poklesu množstva škodlivých emisií i záchrane ľudských životov.
Zmeny by chránili zdravie 7-tisíc ľudí
Spomínaní odborníci napísali otvorený list adresovaný tamojšej vláde, o ktorom informoval rakúsky denník Der Standard. Je však veľmi málo pravdepodobné, že by ministerstvo dopravy pretavilo tieto návrhy do skutočnosti.
Väčšina poslancov národnej rady s tým nesúhlasí, no experti majú na svojej strane súhlas od Rakúskeho dopravného klubu i od klimatických aktivistov.
Odborníci z dvoch univerzít vo Viedni a jednej v Innsbrucku sú presvedčení o tom, že majú na zníženie rýchlostných limitov „dobré vedecké dôvody“. Podľa nich ide o najefektívnejšiu cestu, ako obmedziť emisie skleníkových plynov v doprave a závislosť na fosílnych pohonných hmotách.
Nové rýchlostné limity, medzi ktoré má podľa nich patriť aj jazda v rýchlosti maximálne 80 kilometrov mimo mesta, viedli k zníženiu emisií o 2,4 milióna ton oxidu uhličitého ročne. Toto číslo predstavuje približne desať percent rakúskych dopravných emisií z roku 2019.
Tieto zmeny by podľa nich zachránili život 116 ľuďom ročne a ďalších 7-tisíc by vďaka nim bolo ušetrených od zranení.
Zmena by mala aj finančné výhody
Podľa vedcov by sa však nemali znižovať iba rýchlostné limity. Tí požadujú zvýšenie počtu kontrol, aby sa dodržiavala maximálne povolená rýchlosť, znížila sa tolerancia meraní počas radarových kontrol na nevyhnutné minimum a chcú celoštátnu štandardizáciu sankcií, pričom navrhujú ich preventívne zvýšenie.
Zníženie maximálnej rýchlosti na diaľnici zo súčasných 130 na 100 kilometrov za hodinu by síce spôsobilo, že by Rakúšania strávili na cestách viac času, no ich peňaženka by sa im poďakovala.
Podľa odborníkov by vďaka tomuto kroku vodiči každých odjazdených 100 kilometrov ušetriť až 2,80 €, predovšetkým za pohonné látky. Ďalšia z výhod sa týka hluku, autá by už okolie obťažovali o čosi menej, šírili by oveľa menej prachu a spôsobovali by menej dopravných nehôd.
Rýchlosť na európskych diaľniciach je rozdielna
V Rakúsku pre osobné automobily v súčasnosti platia nasledovné limity 130 km.h-1 na diaľniciach, 100 km.h-1 mimo obce či mesta a 50 km.h-1 v obci či meste. V krajinách Škandinávie je cestovanie po diaľnici bezpečnejšie, vo Fínsku je povolená rýchlosť 120 km.h-1, vo Švédsku 110 km.h-1 a v Nórsku, rovnako ako v Holandsku, dokonca iba 100 km.h-1.
Na rozdiel od týchto krajín, ktoré sa vodičom snažia naznačiť, že sa ponáhľať nemusia, v Bulharsku a Poľsku je rýchlosť obmedzená až na 140 km.h-1. Nemecko, jedna zo susedných krajín Rakúska, je jedinou krajinou v Európe, kde všeobecné obmedzenie rýchlosti na diaľniciach neexistuje. Na diaľniciach na Slovensku môžu vodiči jazdiť maximálnou rýchlosťou 130 km.h-1.
Zdroje: Kršiak, A.: startitup.sk; štatistiky MV; Der Standard;