František Herzáň, Tomáš Krajčí
… tak ako aj bývalý šéf Toyota, podobný slovník používa aj šéf Stellantisu, pretože aj autori zdroja článku, tak aj tvorby tohto článku sa stotožňujú s obsahom pánov Toyoda aj Tavaresa, preto posúvame ich myšlienky ďalej do mediálneho sveta. Áno, rôzne odozvy vo svete automobilov sú a aj budú… a asi predbehli dobu. Opäť sa venujeme téme Emisná norma Euro 7.
Jediné, čo je podľa Tavaresa (Carlos Tavares nepatrí k top manažérom, ktorí si zvyknú dávať „servítku pred ústa“) na návrhu novej emisnej normy pozitívne, je snaha o kontrolu pevných častíc z bŕzd a pneumatík (pozri Pribudne do výbavy „vysávač“?). Šéf Stellantisu vie ostro pomenovať riziká elektromobility, komentuje európsku politiku a otvorene hovorí aj o nedostatkoch návrhu emisnej normy Euro 7 a jeho slová znejú mnohým najmä európskym automobilkám (ak nie všetkým) „už nejde o emisie, politici chcú Európanov vyhnať z áut“.
Konkrétne uviedol, že prísnejšie emisné limity pre znečisťujúce látky, ako sú oxidy dusíka a oxid uhoľnatý, v návrhu normy Euro 7 sú „neužitočné“ a kontraproduktívne v čase, keď sa automobilový priemysel snaží priniesť na trh cenovo dostupné elektrické autá. Cituje ho server AutoNews.com.
Očakáva sa, že nové štandardy budú zavedené v júli 2025, čo je z hľadiska vývoja automobilových technológií „šibeničný termín“. Podľa väčšiny výrobcov automobilov im nedáva dostatok času na vývoj a homologizáciu vyhovujúcich hnacích sústav.
„Nie je to užitočné, je to nákladné, neprináša to výhody zákazníkom, nie je to prínosom pre životné prostredie,“ povedal Tavares na mediálnom okrúhlom stole pred zverejnením ekonomických výsledkov Stellantisu za rok 2022. „Časť normy venujúca sa emisiám spaľovacích motorov je niečo, čo jednoducho nedáva zmysel.“
Tavares už predtým kritizoval normu Euro 7 ako stratu času a peňazí, pretože bude vyžadovať, aby výrobcovia automobilov investovali do katalyzátorov a filtrov pevných častíc, ako aj do ďalších technológií na zníženie emisií v modeloch na fosílne palivá, ktoré má Európska únia v úmysle od roku 2035 zakázať. Jediné, čo na návrhu novej emisnej normy vníma pozitívne, je snaha o monitorovanie znečisťujúcich častíc z brzdových doštičiek a pneumatík.
Preto sa podľa neho bude snažiť Stellantis obmedziť počet áut, podliehajúcich novej norme na minimum a bude sa snažiť čo najrýchlejšie rozbehnúť elektrifikáciu. To je pomerne zvláštne vyjadrenie, pretože koncom minulého roku sa Tavares opakovane vyjadroval k elektromobilite skepticky.
Zdroje: redakcia auto.pravda.sk; Stellantis; Toyota; (Stellantis je popredný svetový výrobca automobilov a poskytovateľ mobility, ktorý ponúka čisté, prepojené, cenovo dostupné a bezpečné riešenia mobility);