Nové riziko elektromobilov? Hrozí nosnosť nadzemných garáží…

Rezervujte sa v servise

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Britská spoločnosť BPA upozornila na ďalší aspekt elektromobility, ktorý zatiaľ nik neanalyzoval. Ku nešťastiu nemusí byť ďaleko. Ladné krivky elektromobilov v skutočnosti však ukrývajú ťažké batérie (akumulátory). Čo sa stane s nadzemnou garážou projektovanou na autá polovičnej hmotnosti? Čo sa stane s podlahami garáží, najmä starších budov?

Debata o elektromobiloch sa nesie najmä v oblasti vysokých cien, nedostatočnej životnosti akumulátorov, dlhého nabíjania, krátkeho dojazdu, či riedkej nabíjacej infraštruktúry. Všetko debaty, ktoré sú z technického a technologického riešiteľné. A v mnohom sa to aj darí. Rastie aj počet nabíjačiek a moderné elektromobily sú nepomerne lepšie ako tie spred dekády – v rýchlosti nabíjania aj v dojazde. Sú ale aj ťažšie. A práve na tento aspekt upozornila britská spoločnosť BPA. Samozrejme, nejde o objav. To vie každý, lenže BPA dala hmotnosť elektromobilov do súvisu so statikou garáží či parkovacích domov a najmä nadzemných. A to zatiaľ nik neurobil.

Mnohé parkoviská boli totiž projektované pred desaťročiami, keď referenčné auto, ako napríklad Ford Cortina, vážilo približne tonu. Odvtedy autá náramne „pribrali“, už len pre väčšie rozmery, väčšiu bezpečnosť, neporovnateľne luxusnejšiu výbavu či emisné systémy. Ale aj pre módu SUV. Priemerné auto v Európe dnes váži 1 402 kg a v USA 1 839 kg. To je len za posledné dve dekády nárast o 20,4, respektíve o 17 %. To však nie sme zďaleka na konci „prejedania“. Na scéne sú totiž elektromobily a práve tie stoja za zvyšujúcou sa nadváhou áut. Samozrejme, kvôli extrémne ťažkým batériám.

Výsledkom je, že priemerný elektromobil v Európe váži 1 845 kg, čo je 443 kg viac v porovnaní s priemerom. A ani v USA to nevychádza lepšie. Tamojší elektromobil má hmotnosť 2 023 kg, o 184 kg viac, ako je priemer autoparku. V skutočnosti sú ale mnohé elektromobily ešte oveľa ťažšie. Uveďme zopár príkladov, Renault Mégane E-Tech má hmotnosť „len“ 1 700 kg, Škoda Enyaq iV 80 viac ako 2 000 kg, Mercedes-Benz EQE až 2 300 kg, BMW iX 2 600 kg a nové „superekologické“ Volvo EX90 neuveriteľných 2 800 kg. A to nehovoríme o extrémoch – napríklad o Hummeri EV, na ktorý budete pomaly potrebovať vodičské oprávnenie na nákladiaky.

Pripomenutie tejto skutočnosti BPA nie sú neopodstatnené. Predstavte si stovky dvojtonových áut v garáži projektovanej na polovičnú hmotnosť. „Pokiaľ sú autá ťažšie, než sa pri stavbe parkovísk projektovalo, následky môžu byť katastrofálne. Zatiaľ sa síce nič nestalo, ale je to len otázka času,“ tvrdí BPA. Samozrejme, proti tomuto výroku sa hneď strhla kritika zo strany obhajcov elektromobilov, ktorí tvrdia, že ide o bizarné informácie. New AutoMotive sa napríklad pýta, prečo BPA neprišlo s podobnými obavami už v čase, keď sa dostali do módy ťažšie SUV. To ale len dokladuje, že AutoMotive nemá argumenty. Na extrémnej hmotnosti elektromobilov to totiž nič nemení. 

Navyše SUV povinné nikdy nebudú, ale elektromobily áno!

Zdroj.: Andrejčák, T. https://auto.pravda.sk/magazin

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *