František Herzáň, Tomáš Krajčí
- Nové nariadenie Bruselu, o ktorom sme už v tejto sekcii písali v niekoľkých článkoch, vstupuje do platnosti. Má znížiť počet nehôd a obetí na cestách za cenu straty plnej kontroly nad vozidlom pri prekročení rýchlosti.
Už dva roky platí v Európskej únii nariadenie, podľa ktorého každé nové predané vozidlo musí byť vybavené systémom inteligentného prispôsobenia rýchlosti (ISA). Tento systém upozorňuje na prekročenie povolenej rýchlosti a potenciálne aj rýchlosť vozidla zníži.
Ak GPS systém, alebo nainštalované kamery zistia, že sa auto pohybuje vyššou ako povolenou rýchlosťou, aktivujú sa výstražné systémy. Sú štyri možnosti:
- vizuálny a zvukový signál,
- vibrujúci pedál či volant,
- protitlak na plynovom pedáli,
- a automatické spomalenie vozidla.
Mnohí vodiči, ktorí boli s obmedzovačom rýchlosti vo svojich nových vozidlách nespokojní, ho doteraz mohli pomerne jednoducho deaktivovať. Od 7. júla 2024 však podľa nariadenia EÚ už permanentná deaktivácia sytému ISA nebude možná. Deaktivovať sa bude dať v nastaveniach vozidla iba dočasne. Pri každom reštartovaní vozidla sa opäť aktivuje.
Nariadenie platí pre všetkých, ktorí od uvedeného dátumu kúpia nové auto, vrátane áut, ktoré sú už na predajniach. Aký typ ISA bude vo vozidle nainštalovaný, závisí od výrobcu. V decembri 2024 má Európska rada pre bezpečnosť dopravy (ETSC) rozhodnúť, ktorý zo spôsobov obmedzovania rýchlosti je najefektívnejší a najbezpečnejší.
Niektoré možnosti ISA sú pomerne problematické, najmä tie, ktoré vytvárajú protitlak v plynovom pedáli. Ak potrebuje vozidlo zrýchliť a predbehnúť pomaly idúce vozidlo pred ním, vodič môže razantne stúpnuť na pedál, čím dočasne ISA deaktivuje.
Podľa zástupcu jedného veľkého výrobcu „je potrebné zvážiť, či to robí auto bezpečnejším – ale ľudí to privádza do šialenstva. V praxi zisťujeme, že veľa ľudí systém vypína“. Po novom to už možné nebude. Cieľom EÚ je totiž znížiť nehodovosť a chrániť ľudské životy.
Podľa cieľov ETSC by ISA mala znížiť nehody o tretinu a počet obetí cestnej premávky o pätinu. V horizonte roka 2050 EÚ cieli na nulový počet obetí cestnej premávky. Strata plnej kontroly nad vozidlom bude spôsob, ako tento zámer dosiahnuť, a ISA je jedným z prvých krokov.
Problémov však bude viacero. ISA podľa testov funguje v priemere iba v 90 percentách prípadov. Stáva sa, že pri nepresnej navigácii auto idúce na diaľnici niekedy ISA považuje za idúce v odbočovacom pruhu a výrazne ho spomalí. Ďalším problémom sú chýbajúce či zakryté značky, ktoré snímajú kamery na aute. Vyhodnotenie, kedy začínajú a končia rýchlostné obmedzenia, vtedy nemusí fungovať. Najmä nie v častiach krajiny, kde je slabý či nedostupný GPS signál. Pre tento účel by však vozidlá mali byť vybavené podrobnými mapami.
Najbližšie mesiace a roky ukážu, ako systém ISA naplnil pôvodné zámery. Rizikom je, že mnohí vodiči, ktorí mali radi rýchlejšiu jazdu, stratia záujem o nákup nových vozidiel. Naopak, ľudia dbajúci na bezpečnosť sa zmenám potešia.
Zdroje: Ižip, R.: trend.sk/spravy, foto: Renault