Piata izba v štvorizbovom byte…

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Podtext: život v automobile sa výrazne zmení, dôvodom je rozvoj technológii, autonómia automobilu, prechod na elektrický pohon

Touto parabolou písal autor článku Filip Kadlečík z Auto Bild Pánom auta má byť vodič, keď sa začal zamýšľať po vstupe do utajovanej zóny dizajnového centra v Mladej Boleslavi. Určite takéto zóny majú aj ďalšie automobilky, kde „varia“ lahôdky pre fajnšmekrov potenciálnych tátošov pred predstavením konečného produktu na svetlo sveta. Autor ďalej popisuje svoj zážitok nasledovne „prechádzame za obrovský múr, ktorý bežne slúži ako ochrana pred zvedavými zrakmi; tu sa totiž pracuje na dizajnových štúdiách a konceptoch, ktoré predznamenávajú smerovanie celej automobilky Škoda na niekoľko rokov vopred;  sprevádza ma Peter Olah, šéf interiérového dizajnu v Škode Auto“. 

Mal výnimočnú príležitosť, približne hodinu času na to, aby s Petrom prebral všetky detaily konceptu Vision 7S v kontexte budúceho vývoja automobilov…

… a hľadal odpovede, čo nás čaká v interiéroch a exteriéroch automobilov novej generácie? Ako sa nám v nich bude šoférovať a žiť o päť rokov? 

Piata izba

„Existujú vízie, že do budúcnosti budú e-autá jazdiť autonómne a stanú sa de facto piatou izbou našich domov,“ prekvapuje ma P. Olah zaujímavým prístupom k životu v budúcich automobiloch hneď na úvod. „Predstav si, že sa ráno zobudíš, ideš do kúpeľne, umyješ sa, v kuchyni si spravíš raňajky a potom prirodzene prejdeš do piatej izby domu. Akurát že táto izba bude mať kolesá a odvezie ťa, kam budeš chcieť.“

Cieľom interiérových dizajnérov je dosiahnuť v kabíne taký komfort, aby v nej človek mohol tráviť čas rovnako kvalitne ako napríklad v obývačke. Jednou zo zásadných výziev v prípade elektromobilov je podľa P. Olaha využívanie času, ktorý vozidlo strávi nabíjaním. Samozrejme, bežne človek nabíja batérie najmä v noci a doma, málokto sa však vyhne príležitostným desiatkam minút stráveným na verejnej nabíjačke. A povedzme si na rovinu, v súčasnosti sú nabíjacie body pre elektromobily často na zvláštnych miestach bez potrebnej sociálnej infraštruktúry. Takzvané huby s miestnosťami, kde by rodina mohla stráviť čas, kým automobil obnoví svoj dojazd, sú skôr výnimkou než pravidlom.

Demokratický interiér

Automobilka Škoda už, zdá sa, našla recept na prekonanie tejto výzvy. Kabína automobilu ponúkne dva režimy usporiadania základných prvkov výbavy. Pri jazde je napríklad centrálny displej vo vertikálnej polohe, keď sa auto nabíja, môžete ho prepnúť do relaxačného režimu, keď sa dominantná obrazovka nakloní do horizontálneho režimu, predné sedadlá sa posunú viac dozadu a natočia sa na seba. Následne môžete vo vozidle sledovať filmy, ale aj pracovať či vybavovať si online stretnutia.

Haptické ovládače

Vodič má mať v aute pocit, že je ten múdry a že má plnú kontrolu na vozidlom a to je ďalšie skupina rozvoja technológii a asistenčných systémov, ktoré tvoria zásadnú tému najnovšej generácie – ovládanie cez dotykové displeje aj s reálnou haptickou spätnou väzbou (haptika je časť neverbálnej komunikácie v medziľudských vzťahoch a fyzickej intimite. Všeobecne sa zaoberá problematikou dorozumievania prostredníctvom dotykov), pretože len tak sa môže sústrediť na jazdu. Vodiči budú mať k dispozícii trojicu inteligentných multifunkčných ovládačov na centrálnej konzole.

Koncept Vision 7S by sa mal do reality pretaviť v roku 2026. Ukážky, ktoré sú zverejniteľné, sú uvedené v nasledujúcom pokračovaní článku.

Vision 7S nie je len ďalším konceptom Škody. Definuje jej novú identitu a nový dizajnový jazyk. Aj preto na nej nenájdete okrídlený šíp. Zároveň posúva vpred technológiu platformy MEB (všetko, čo očakávate od elektromobilu – prínos s ohľadom na ponuku priestoru, variabilitu, dojazdovú vzdialenosť, komfort i dynamiku). 

Vison 7S otvára novú kapitolu dizajnu. Má prednú masku Tech-Deck Face vybavenú senzormi a svetlá v tvare písmena T. Sedem otvorov v nárazníku dotvára drsný imidž SUV.

Elektrifikácia Škody je v plnom prúde. I keď zatiaľ to tak nevyzerá. Na trhu má jediný batériový model – Enyaq iV. Elektrické Citigo je totiž minulosťou. No za dverami sú hneď tri novinky, ktoré sa predstavia už do štyroch rokov. Očakávať môžeme malý mestský elektromobil, stredne veľké SUV Elroq, akýsi elektrický Karoq a tiež veľké 7-miestne SUV s dojazdom až 600 km.

Vison 7S otvára novú kapitolu dizajnu. Má...

Napokon, investíciou 5,6 miliardy eur chce Škoda zvýšiť podiel predaja elektromobilov v Európe do konca dekády na viac ako 70 %. A jedným z ťahákov má byť práve sériová verzia Vision 7S. Na prvý pohľad je jasné, že toto auto otvára novú kapitolu.

V štýle Modern Solid, ktorý postupne preberú ďalšie modely. Je to veľký zlom. Už len tým, že na štúdii nenájdete okrídlený šíp. Dominantný je nápis Škoda v celkom novom vyhotovení a s integrovaným mäkčeňom. Veľké SUV s dĺžkou 5 016 a rázvorom náprav 3 075 mm má robustnú spodnú časť karosérie a klesajúcu kabínu, ktorá je ladená v aerodynamickom duchu. Tieto dve časti oddeľuje typická „tornado line“.o: Škoda

Koncept je poriadnym kusom auta. Na dĺžku má až 5 016 mm a jeho rázvor je 3 075 mm. Ide teda o doteraz najväčšie SUV Škody.

Predná maska je plochejšia a širšia ako v minulosti. A, samozrejme, zaslepená. Masívne rebrovanie nahrádza čierne sklo. Jej názov Tech-Deck Face naznačuje, že ukrýva senzory potrebné pre asistenčné a autonómne systémy. Úplne nový dizajn majú aj svetlá. Sú síce situované opäť pod sebou, ale tentoraz v tvare písmena T. Denné svetlá tvoria totiž úzku horizontálnu linku a zabiehajú hlboko do blatníkov. Ten istý motív nájdeme aj na spätných zrkadlách a zadných svetlách. Masívnosť spodných partií zvýrazňuje nárazník, mimochodom, vyrobený z recyklovaných pneumatík, so siedmimi vertikálnymi otvormi. Ten stredný slúži ako poistka pre prerušenie vysokonapäťového okruhu.

Vzadu sú opäť svetlá v tvare písmena T, aj spojler, ktorý zlepšuje aerodynamiku. Podvozok má svetlú výšku až 242 mm, čo je takmer zo sveta off-roadov.

To, že sa Vision 7S hlási do sveta SUV, naznačujú aj robustné prahy, hranaté výrezy blatníkov a svetlá výška až 242 mm. Kolesá s aerodynamickými vložkami majú 22 palcov. Strecha sa končí výrazným spojlerom, ktorý sa vznáša nad trojuholníkovým stĺpikom. Karoséria je lakovaná po prvý raz matným lakom. Dizajnéri vybrali zelený odtieň. Mimochodom, Škoda bude používať dva zelené tóny – smaragdový a „elektrický“. Aj tým rozlíši svoje elektrické a konvenčné portfólio. Ako sa na koncept patrí, vybavený je digitálnymi spätnými zrkadlami, výsuvnými kľučkami dverí, tentoraz vertikálnymi, a protismernými zadnými dverami. Takže skelet sa zbavil stredového stĺpika. O to väčší otvor vzniká pri nastupovaní.

Obrí interiér v zmenách nezaostáva. Má šesť samostatných sedadiel i keď v sériovej verzii sa počíta, že zvládne celkom sedemčlennú posádku. Siedmy člen tu však predsa len môže byť. Na stredový tunel totiž dizajnéri uchytili protismernú detskú sedačku, ktorá je tak umiestnená v najbezpečnejšej zóne vozidla. Palubná doska je vybavená vysoko umiestneným 8,8-palcovým digitálnym kokpitom. Výhľad naň uľahčuje malý sploštený volant s vertikálnymi ramenami! Vybavený je tiež rolovacími tlačidlami. V centre „palubovky“ zas nájdeme 14,6-palcový otočný tablet. Jeho poloha závisí od usporiadania kabíny. Vision 7S totiž ponúka dve konfigurácie – Jazda a Relax.Koncept Škoda Vision 7S (2022)

Kabína poskytuje dva druhy usporiadania – pre...

Kabína poskytuje dva druhy usporiadania – pre jazdu a pre relax, napríklad pri nabíjaní. Vychytávkou je integrovaná detská sedačka v stredovom tuneli. Umiestnená je v najbezpečnejšej zóne vozidla a umožňuje lepší vizuálny kontakt medzi vodičom, cestujúcimi a dieťaťom.

V režime Jazda budú všetky ovládacie prvky v základnej polohe, tak aby k nim mal vodič dobrý prístup. Displej je vtedy vo vertikálnej polohe. V režime Relax, ktorý je určený napríklad pre nabíjanie, sa prístrojová doska a volant posunú dopredu a sedadlá v prvom a druhom rade zas mierne dozadu, aby mohli cestujúci sedieť ešte pohodlnejšie. Displej sa presunie do horizontálnej polohy, takže je ideálny na prehrávanie video obsahu. Rovnováhu medzi digitálnymi a analógovými prvkami nastoľuje trojica veľkých otočných ovládačov pod displejom, doplnených haptickou odozvou. Krajné slúžia klimatizácii a stredným sa ovláda obsah obrazovky. Pod nimi sú ešte dve tlačidlá pre voľbu konfigurácie kabíny a rolovacie tlačidlo na ovládanie hlasitosti.

Ekologickú povahu Vision 7S dotvára rozsiahle nasadenie recyklovaných materiálov. Palubná doska využíva čalúnenie z umelej kože, rohože sú opäť z použitých pneumatík a sedadlá z textílií, ktoré obsahujú 40 % prírodnej vlny a 60 % vlákien vyrobených z PET fliaš. Chróm tu nenájdete vôbec. Škoda ho nahradila matným lakom. K novým prvkom Simply Clever patria magnetické plochy na uchytenie telefónov či tabletov alebo výduchy klimatizácie, ktoré sa vysunú až v prípade potreby prísunu väčšieho množstva vzduchu. Bohužiaľ, veľkosť batožinového priestoru ostáva tajomstvom. Podobne ako technika. Vieme len to, že koncept je vybavený li-ion batériou s kapacitou až 89 kWh, čo je výrazne viac ako pri Enyaq iV (78 kW). Tým sa má dojazd „vyšplhať“ až na 600 km.

Prestávky na nabíjacích staniciach skráti podpora nabíjania výkonom 200 kW. Doteraz bolo maximum 150 kW. Nové elektrické SUV s troma radmi sedadiel tak posunie platformu MEB na vyššiu úroveň – výkonom a dojazdom. To ale neznamená, že Škoda zabúda na svoje konvenčné modely. Hneď na budúci rok nás čaká premiéra štvrtej generácie Superb a druhej generácie Kodiaq. No a v roku 2024 je na rade celkom nová Octavia. Aj tieto modely budú niesť novú vizuálnu identitu Škody. Budú mať teda nové nápisy a možno aj nové logo, ktoré sa zbaví 3D prvkov, aby bolo viac kompatibilné s digitálnym prostredím.

Len pre zaujímavosť: dizajn vynoveného loga je výsledkom hodnotenia 165 – tich návrhov, ktoré posudzovalo 2 200 respondentov.

Technické údaje

Dĺžka (mm)5016
Šírka (mm)1940
Výška (mm)1888
Rázvor náprav (mm)3075
Svetlá výška (mm)242
Prevádzková hmotnosť (kg)2700 cca
Kapacita akumulátora (kWh)89
Maximálny nabíjací výkon (kW)200
Dojazd (km)600 cca

… a ako napísal pán Andrejčák – „toto auto zmení celúškodovku“… ☺

Zdroje: Kadlečík, F.: Trend 08/2023; Andrejčák, T.: auto.pravda.sk; Wikipedia wikipedia/skoda vision 7S

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *