František Herzáň, Tomáš Krajčí
Európske mestské autobusy sa v roku 2024 masívne posunuli smerom k bez emisnej budúcnosti. Takmer polovica (až 49 %) nových mestských autobusov v EÚ patrila do kategórie bez emisných, čo znamená, že ide o jednu z najúspešnejších oblastí Európskej zelenej dohody (Green Deal). Tento výsledok dokonca prekonal očakávania, pričom aj nástup vodíkových autobusov s palivovými článkami zohral dôležitú úlohu. Tie tvorili 3 % nových predajov, zatiaľ čo dominantnou technológiou zostali batériové elektrické autobusy s podielom 46 %, informuje štúdia Transportenvironment.
Najväčší skok patrí Estónsku
Úspech je spôsobený kombináciou prísnejších európskych regulácií a miestnej politiky jednotlivých štátov, kam patria zóny s nulovými emisiami či cielená obnova vozových parkov. Vďaka tomu sa trh mestských autobusov transformuje rýchlejšie, než vyžaduje smernica EÚ o čistých vozidlách či nové emisné normy pre nákladné vozidlá a autobusy. Pri súčasnom tempe rastu by mohli byť úplne všetky nové mestské autobusy v EÚ bez emisné už do roku 2027, čo by obyvateľom miest prinieslo čistejší vzduch a menej hluku.
Napriek celkovému rastu však existujú regionálne rozdiely. Väčšina krajín napreduje rýchlejšie, než sa očakávalo, no niektoré výraznejšie zaostávajú. Dôležitú úlohu tu zohrávajú národné ciele a kritériá verejného obstarávania. Preferovanie elektrických a vodíkových autobusov vyrobených v Európe by pomohlo nielen ekologizácii dopravy, ale aj európskemu priemyslu a zamestnanosti.
Podiel bez emisných autobusov v rokoch 2021 – 2024
K lídrom trhu patria Holandsko, Fínsko a Island, kde bol v roku 2024 každý nový mestský autobus s elektrickým pohonom. Spomedzi veľkých trhov vedie Španielsko s podielom 57 %, pričom tesne za ním nasleduje Spojené kráľovstvo s 56 %. Taliansko je na treťom mieste so 44 %, čo je však pod celkovým priemerom únie. Francúzsko a Nemecko sa umiestnili na štvrtom a piatom mieste, pričom bez emisné autobusy tvorili iba tretinu ich nových predajov (podrobnejšia analýza je na obrázku).

Zdroje: ChatGPT: mojelektromobil.sk; obrázok: Transportenvironment
