Prieskum predného brzdového svetla realizovala Žilinská univerzita, fakulta PEDaS

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Už v článkoch o prednom brzdovom svetle sme sa zaoberali v tejto sekcií, dokonca sme spomenuli aj záujem na pôde Európskej únie. Určite chodci (aj vodiči) zaznamenali na slovenských cestách jazdiace vozidlá s predným zeleným brzdovým LED svetlom, najmä počas brzdenia na prechodoch. Ide o testovanie vynálezu rodáka z Kysúc Ľubomíra Marjaka, ktorý sa môže v prípade úspechu rozšíriť do celej EU.

Plošné zavedenie tohto bezpečnostného prvku je však potrebný relevantný výskum. Výskum sa rozhodla realizovať Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity. Zverejnené výsledky prvého prieskumu sa dotkli názorov vodičov na brzdové svetlo ešte pred jeho vyskúšaním.  „Je to akoby pred výskum, ktorý sme robili pred montážou svetiel, aby sme zistili, aký je názor vodičov. Cieľom tohto výskumu bolo zistiť, ako sa názor vodičov zmenil po deviatich mesiacoch jazdy s nainštalovaným (a propo s elementárnymi nákladmi) predným brzdovým svetlom,“ vysvetlil dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity profesor Miloš Poliak.

https://www.zilinak.sk/assets/images/za/articles/img-2/1673445382-nove-trendy-bezpecnosti-na-cestach-prinesie-zmenu-vpovinnej-vybave-automobilov-inovator-zo-slovenska.jpg
Brdzové svetlo
C:\Users\USER\Documents\FH\ABM Servis (ITALMOTO SLOVAKIA)\Web_site_new\clánky_web\20230210_180609_3.jpg
Brzdové svetlo

Do prieskumu sa zapojilo 200 osôb, medzi ktorými prevažovali profesionálni vodiči s desiatkami tisíc najazdených kilometrov. Až 94 percent respondentov boli muži, najmä vodiči nákladných vozidiel, taxislužieb a prímestských autobusov zo Žilinského a ďalšieho Trenčianskeho kraja. Respondentom na vozidlá boli namontované predné brzdové svetlá, ktoré testovali a testujú v reálnej premávke.

Z výsledkov vyplývajú nasledujúce informácie. O brzdovom svetle doteraz počulo 88 % opýtaných a pocit, že majú o tomto bezpečnostnom prvku dostatok informácií, má až 79 % z nich. Respondenti zväčša súhlasili, že predné brzdové svetlo je dobrý nápad a môže zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Pri otázke, či z dlhodobého hľadiska prinesie viac nevýhod ako výhod, si však v priemere neboli istí odpoveďou. Celkovo s jeho zavedením súhlasilo až 81 % vodičov.

Podľa profesora Poliaka má zelené brzdové svetlo nainštalované v prednej časti vozidiel priniesť množstvo výhod, najmä pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Pomôcť by malo napríklad deťom či dôchodcom, ktorí chcú prejsť cez prechod pre chodcov, aj v rámci Vision zero (pozri v tejto sekcií, pozn. autorov).

„Deti majú problém aj v tom, že nevedia vnímať rýchlosť vozidla na vozovke. Šesťročné dieťa nevie odhadnúť či auto ide rýchlo, či pomaly. Ak sa naučí, že auto nesvieti v prednej časti na zeleno, tak nesmie na vozovku vstúpiť, tak to výrazne zvýši bezpečnosť najmä malých detí,“ uviedol profesor Poliak.

Dekan fakulty, na ktorej prebieha výskum, podotkol, že boli identifikované aj dva rizikové faktory predného brzdového svetla, ktoré sú podľa neho riešiteľné. Neuviedol však aké sú tieto riziká. Medzi ľuďmi sa šíri napríklad obava, že vodič pribrzdí bez toho, aby skutočne chodca pri priechode videl. Pokiaľ si v takomto prípade pešia osoba interpretuje zelené svetlo ako signál, že môže bezpečne vstúpiť na vozovku, môže dôjsť k vážnej nehode. „Keby sa nám stalo, že niekto spôsobí nehodu s predným brzdovým svetlom, alebo v súvislosti s ním vznikne nehoda, tak je to poistené. No inak sa to nedá vyskúmať, pokiaľ sa to nepustí do prevádzky,“ povedal profesor Poliak. Otázkou, ktorá verejnosť zaujíma, je aj cena tohto bezpečnostného prvku. Samotné zelené brzdové svetlo má podľa profesora Poliaka stáť približne 16 eur, jeho inštalácia na prednú časť vozidla však bude o niečo drahšia. Pokiaľ bude svetlo na vozidlá montované počas jeho výroby, ich cena by sa nemala výrazne zmeniť.

Vodiči budú nový typ brzdového svetla na slovenských cestách testovať ďalších deväť mesiacov. Žilinská univerzita následne plánuje spraviť ďalšie prieskumy. V prvom bude skúmať názory chodcov a cyklistov, medzi ktorými majú byť aj deti, v druhom z nich svoje skúsenosti so zeleným svetlom zhodnotia samotní motoristi.

Zdroj: Holešová, A.: Zilinak.sk

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *