Prísne nové pravidlá pre šoférov z EÚ: mladých časovo obmedzia, na kolobežku už len s vodičským preukazom

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Európski vodiči sa pri šoférovaní rozptyľujú mobilom, za volant sadajú aj veľmi unavení, prekračujú povolenú rýchlosť, či nedodržiavajú bezpečnú vzdialenosť od iných vozidiel. Európska únia aj pre tieto zistenia predstavila niekoľko nových pravidiel, ktoré sa dotknú začínajúcich šoférov, ale aj vodičov v pokročilom veku. Naviac sa môžu na cestách „motať“ kolobežkári rôznych vekových kategórii.

Za volantom používa svoj mobilný telefón až 67 % európskych vodičov, až 44 % priznalo, že mobil pri šoférovaní používa pravidelne. Zo slovenských vodičov 71 % oslovených pripustilo, že sa za volantom rozptyľuje mobilom, až 43 % tak robí pravidelne (aspoň v niečom dobiehame EU ). Aj takéto zistenia vyplynuli zo 14. Barometra zodpovedného šoférovania, ktorý zverejnila Nadácia VINCI Autoroutes. Prieskum sa uskutočnil na vzorke 12 413 respondentov v 11 európskych krajinách.

Európski vodiči podľa prieskumu podceňujú ospalosť za volantom. Veľmi unavených šoféruje 38 % európskych vodičov. Na Slovensku ich je o čosi menej, šoférovanie aj pri veľkej únave priznalo 30 % slovenských vodičov. Pritom 18 % európskych (20 % slovenských) vodičov už malo alebo takmer malo nehodu v dôsledku spánku za volantom.

Problémom je aj alkohol za volantom, šoférovať v opitosti si trúfajú najmä mladí muži. Šoférovanie pod vplyvom alkoholu priznalo 17 % mužov vo veku 25 až 34 rokov. Pri šoférovaní v opitosti malo, alebo takmer malo nehodu 40 % európskych vodičov. Na Slovensku je číslo vyššie, nehodu alebo hroziacu nehodu pri šoférovaní pod vplyvom alkoholu priznalo 53 % Slovákov (…a v tomto sme ešte lepší ).

Mladí šoféri, ktorí vlastnia vodičský preukaz menej ako dva roky, sú podľa výskumov Autoklubu Slovenskej republiky na cestách najnebezpečnejší. „Takáto skupina vodičov predstavuje len 7 % zo všetkých vydaných vodičských oprávnení, ale ich podiel na všetkých dopravných nehodách predstavuje až 20 %. Čiže malá skupina vodičov predstavuje potenciálne veľké nebezpečenstvo na cestách,“ podotkol prezident auto klubu Š. Mihálik.

Nečudo, že práve na túto skupinu vodičov sa zamerala aj EÚ. Navrhuje mladým úplný zákaz jazdy po zotmení. Toto nové nariadenie však odborník nekvituje. „S tým, aby mladí vodiči nesmeli šoférovať  v tme, nesúhlasíme. Absolútne to nedáva zmysel. Ako majú získať skúsenosti a prehľad o dopravných situáciách v noci, keď im to zakazujeme?” pýta sa Mihálik, podľa ktorého by stačilo zintenzívniť prípravu nových šoférov v autoškole aj na takéto podmienky.

S tým súhlasí aj motoristický novinár R. Chvála: „Kameňom úrazu je fakt, že mnohí mladí vodiči sa dostávajú málo za volant aj v priebehu dňa, ale navečer dostanú rodičovské auto ,do mesta‘. Potom sa stretne neskúsenosť s emóciou. Zásadne by mal niekto mladých vodičov naučiť, ako jazdiť v tme, naučiť ich správne a lepšie jazdiť.“

Za vážne nehody začínajúcich šoférov podľa neho nemôže ani tak tma, ako omamné látky. „Pri ťažkých nehodách mládeže býva viac osôb v aute, prítomné omamné látky a alkohol. Podľa mňa zákaz jazdy potme nič nevyrieši. Sprísnil by som však výrazne kontroly a sankcie za drogy a alkohol za volantom,” dodal Chvála.

Ďalší návrh Únie sa týka pre zmenu vodičov – seniorov. Vo väčšine členských štátov totiž aktuálne musia šoféri nad 70 rokov absolvovať lekársku prehliadku každých päť rokov. Po novom sa má interval zmeniť a to na jednu prehliadku každé dva roky. Lekár môže po prehliadke nariadiť obmedzenie pre šoféra, napríklad mu zakáže šoférovať v noci alebo mu presne vyhradí oblasť, v ktorej šoférovať môže. Slovensko má však na to už teraz prísnejšie pravidlá ako iné členské štáty. U nás už dnes musí každý vodič nad 65 rokov absolvovať prehliadku každých päť rokov a vodič nad 70 rokov každé dva roky (viac v článku v tejto sekcii).

Zmeny sa dotknú aj kolobežkárov. Komisia chce, aby okrem PZP musel mať každý majiteľ silnejšieho stroja aj vodičské oprávnenie špeciálneho nového typu na kolobežky. Týkať sa to má majiteľov kolobežiek s konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 25 km/h. Novinka má za cieľ dosiahnuť lepšiu integráciu nových prostriedkov do dopravného systému.

Zdroje: Heráková, M.: www1.pluska.sk; foto: Fontech – Startitup

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *