František Herzáň, Krajčí Tomáš
Európa je synonymom úspechu automobiliek. Svetovo známe značky, ktoré dobili svet, vládli trhu – keby nenastala nutnosť transformácie spaľovacích motorov na elektrické. V tejto oblasti je budúcnosť značne komplikovanejšia. Tí, ktorí začali už skôr (Tesla) sa tešia pomerne veľkému potenciálu. Nasledovali čínske značky, ktorým sa podarilo poraziť globálnu konkurenciu a vytvorili úplnú dodávateľskú sieť na výrobu elektro batérií (akumulátorov). Technologicky je naznačený smer, že tá automobilka, ktorá s predstihom vyrába elektro vozidlá – získa trh.
Bývalá vláda SR (E. Heger) dá sa povedať, že ani nezavadila o víziu hospodárskej politiky pre 21. storočie. Výrazným príkladom je transformácia slovenskej výroby automobilov so spaľovacími motormi na svetovej špičke – ale pokiaľ je tento zotrvačný trend – neprekáža to… Pomaly, ale iste sa bez zásahu blíži ekonomický šok. Slovensko bude len ťažiť z geologickej polohy, ale bez zmien bude pomaly strácať aj túto devízu.
Určite čitatelia, ktorí sledujú rozvoj trendov v automobilizme, postrehli že lítiovo – iónové batérie pre elektrické vozidlá vo svete rýchlo rozširujú a skvalitňujú. Odborné odhady o ďalšiu dekádu rokov odhadujú nárast kapacity batérií cca o 1600 % viac ako to bolo v roku 2020, inými slovami povedané, kto nechytí zavčasu tento vlak – bude ťahať za kratší koniec. Netreba chodiť ďaleko. Príkladom je V4 Vyšehradská štvorka, v ktorej štyri krajiny sa predbiehajú v získavaní desiatok miliárd z investícií necelej desiatky globálnych firiem. Žiaľ, Slovensku zatiaľ ostáva povestný kratší koniec (bez komentára si pozrite grafickú schému V4).
Už dnes je Maďarsko podľa analýz treťou krajinou sveta v objeme výrobnej kapacity s 28 GWh s vyhliadkou na necelých 50 GWh do roku 2025.
Ak náš automobilový priemysel nenaskočí na valiacu sa vlnu elektromobility, tento priemysel môže veľmi ľahko upadať a potenciálne Volvo nebude jediným riešením. Slovensku bez týchto investícii (napríklad ako v Maďarsku) hrozí strata konkurencieschopnosti. Slovensko momentálne nemá kapacitu na sto percentné pokrytie dopytu po elektromobiloch. Stačí sa pozrieť na prvých desať krajín sveta podľa produkčnej kapacity li-ion akumulátorov GWh. Ak v desiatke sú krajiny ako Čína s globálnym podielom 79,0 % na prvom mieste (kapacita 558 GWh) a na desiatom je Francúzsko s 0,1 % (kapacita 1,0 GWh) a kde sa nachádza Slovensko???
Zdroje: Ižip, R., Čarný, J,: TEND 49/2022