Sú spaľovacie motory na naftu alebo benzín naozaj najväčšie zlo?

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Kedysi boli dieselové motory považované za najväčší zdroj škodlivých emisií v doprave. Vďaka technologickému pokroku a prísnym reguláciám sa však ich negatívny dopad výrazne znížil. Nový výskum odhaľuje, že vinníkom sú iné časti auta. Brzdové doštičky a pneumatiky produkujú častice, ktoré sú ešte škodlivejšie pre naše zdravie! Čo nám teda skutočne ničí pľúca?

Diesel nie je taký zlý, ako si myslíte

Dieselové motory boli dlhé roky považované za hlavných znečisťovateľov ovzdušia, najmä v mestách. Staršie modely vozidiel s naftovými motormi skutočne produkovali obrovské množstvo škodlivín. Dnes sa však situácia radikálne zmenila. Moderné turbo diesely sú oveľa čistejšie a to vďaka pokročilým filtrom pevných častíc a ďalším technologickým prvkom, ktoré zachytávajú veľkú časť emisií.

Prísne emisné normy, ako napríklad Euro 6 či pripravovaná norma Euro 7, významne prispeli k zlepšeniu kvality vzduchu. Napriek tomu, dieselové motory stále nesú nálepku „nepriateľa číslo jeden“. Možno však neprávom, pretože nový výskum z britskej univerzity v Southamptone ukazuje, že zdrojom ešte nebezpečnejších častíc sú iné časti auta.

Brzdové doštičky – prehliadaný vinník

Nedávny výskum sa zameral na brzdové doštičky, ktoré pri svojej prevádzke produkujú neviditeľné mikro častice. Tieto častice sa dostávajú do ovzdušia a naše pľúca ich vdychujú. Vedci skúmali ich vplyv na bunky pľúcnych mechúrikov. Zistili, že častice z brzdových doštičiek narúšajú homeostázu pľúcnych buniek a sú toxickejšie ako výfukové plyny moderných dieselových motorov.

Navyše, najnovšie typy brzdových doštičiek, vrátane tých bez azbestu, obsahujú meď. Táto meď môže vážne zhoršovať symptómy astmy a iných respiračných ochorení. Aj keď tieto doštičky neobsahujú rakovinotvorné látky, ich dopad na zdravie je stále alarmujúci.

Pneumatiky – ďalší prehliadaný znečisťovateľ

Samotné jazdenie spôsobuje opotrebovanie pneumatík a produkciu mikročastíc, ktoré sa dostávajú do ovzdušia. Elektrické autá, ktoré sú ťažšie ako tradičné vozidlá, zvyknú opotrebovať pneumatiky ešte rýchlejšie, čím produkujú viac škodlivých látok v kratšom čase.

Je dôležité, aby sa táto problematika brala vážne – a práve norma Euro 7 bude prvou legislatívou, ktorá sa začne zaoberať aj emisiami z brzdových doštičiek a pneumatík.

Riešenia na obzore?

Napriek nepriaznivým výsledkom výskumu, vedci navrhujú riešenie. Použitie špeciálnych chemikálií na neutralizáciu medi v časticiach brzdových doštičiek by mohlo výrazne znížiť ich škodlivosť. Elektrické a hybridné vozidlá, ktoré využívajú rekuperačné brzdenie, tiež prispievajú k zníženiu potreby klasického brzdenia a tým aj tvorby brzdového prachu. Avšak, problém s pneumatikami zostáva stále aktuálny.

Zdroje: Redakčný článok, autotrendy.sk; foto: youtube.com/@theengineersmess; shutterstock.com/ Sornnoi, S;

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *