„Turbokruháče“ desia slovenských vodičov; viete, ako a za akých podmienok nimi bezpečne prechádzať?

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí, Pavol Rudločák

Tzv. „turbokruhový objazd“ si nemýľte prosím s bežným viacprúdovým „kruhovým objazdom“. Tento je zložitejší, no výsledkom je vyššia bezpečnosť. Znižuje sa na ňom totiž počet kolíznych bodov, to až dvojnásobne. No stať sa vám môže, že nakoniec netrafíte na výjazd, ktorým ste plánovali z objazdu vyjsť. Pripraviť sa treba už vopred.

Kruhových objazdov pribúda a aj takých miestach, na ktoré sme neboli zvyknutí. Najmä viacprúdové, viacprúdové s priebežnými prúdmi a najnovšie turbokruhové objazdy. Kruhové objazdy alebo aj okružné križovatky sú skvelou pomôckou, ako zvýšiť priepustnosť áut v porovnaní s klasickou križovatkou. Začalo sa to bežnými „kruháčmi“ s jedným jazdným prúdom. Na frekventovaných cestách pribudli okružné križovatky s viacerými prúdmi, ktoré síce priepustnosť ešte zvýšili, no zvýšili aj počet kolíznych bodov. Pri takomto kruhovom objazde so štyrmi vetvami je ich až 24. Ďalšie riziká vznikajú pri preraďovaní áut vo vnútri „kruháča“ z prúdu do prúdu. Tieto sa snažia obmedziť viacprúdové kruhové objazdy s takzvanými priebežnými prúdmi, ktoré oddelia autá, ktoré odbočujú na prvom výjazde, od tých ostatných. Zväčša sú priebežné prúdy oddelené aj fyzicky.

Kto má prednosť ?

Pripomeňme, že pri vjazde na kruhový objazd nedávate znamenie o zmene smeru jazdy (len pri výjazde) a v absolútnej väčšine prípadov dávate prednosť autám, ktoré sa na okružnej križovatke už nachádzajú. Nie je to ale preto, že majú automatickú prednosť v jazde, ale preto, že až na pár výnimiek sú všetky kruhové objazdy označené pri vjazde značkou kruhového objazdu spolu so značkou Daj prednosť v jazde alebo Stoj, daj prednosť v jazde. Bez tohto značenia platí aj na kruhovom objazde, podobne ako na križovatke, kde sa križujú rovnocenné cesty, pravidlo pravej ruky. Vodič na kruhovom objazde tak musí dať prednosť vodičovi, ktorý na okružnú križovatku vchádza. Je to zvláštne, pretože potom sa strácajú všetky výhody kruhového objazdu, ale je to tak.

Klasický viacprúdový kruhový objazd robí vodičom problémy najmä pri preraďovaní z prúdu do prúdu vnútri objazdu. Výnimkou je situácia, ak v kruhovom objazde vchádzate do priebežného jazdného prúdu, ktorý by mal byť označený zvislým aj vodorovným značením. Vtedy prednosť dávať nemusíte. Napokon, tieto prúdy zvyknú byť fyzicky oddelené, takže ku kontaktu vozidiel (by) nemôže dôjsť. Ak by sa ale vodič chcel preradiť z priebežného prúdu tam, kde sa to dá, do prúdu v kruhovom objazde, musí sa riadiť pravidlami pre zmenu jazdného. To znamená použiť smerové svetlo a neohroziť ani neobmedziť ostatných vodičov. To isté platí pre vodičov idúcich po kruhovom objazde, ktorí by sa chceli pripojiť do priebežného prúdu a ním kruhový objazd opustiť – zapnúť smerové svetlo a nikoho neobmedziť ani neohroziť.

No a rovnako je to aj pri preraďovaní z prúdu do prúdu vo viacprúdovom kruhovom objazde. Presne ako na viacprúdovej ceste. Prednosť má ten, kto nemení smer jazdy. Prispôsobiť sa musí ten, kto chce zmeniť jazdný prúd. Táto situácia je občas nepríjemná, ak sa potrebujete dostať z vnútorného do vonkajšieho prúdu, ale nestihnete to po váš výjazd, no panike podliehať netreba. Jednoduchým riešením je dať si na „kruháči“ ešte jedno „kolo“. V tom je jeho obrovská výhoda. Dobrou radou je vyhnúť sa preraďovaniu tak, že ak odbočujete na prvom výjazde, mali by ste vojsť do okružnej križovatky do vonkajšieho prúdu. Tí, ktorí idú na druhý a tretí výjazd, by sa mali zaradiť do vnútorného prúdu. Zákon to ale neupravuje.

Vo všeobecnosti platí, že do viacprúdového kruhového objazdu sa radíme z viacprúdovej cesty do príslušného prúdu. Teda z vonkajšieho do vonkajšieho a z vnútorného do vnútorného. Bolí vás z toho hlava? Ešte sme neskončili. Na svete sú totiž nové turbokruhové objazdy, ktoré v niečom pripomínajú okružnú križovatku a v niečom tú klasickú. Takéto už máme aj na Slovensku, napríklad v Trnave, Triblavine, Trenčíne, Nitre, Rimavskej Sobote a najnovšie aj v Žiline. Vodiči z nich majú často stres. Sú tu však práve kvôli bezpečnosti a odstráneniu množstva rizík, ktoré predstavujú bežné viacprúdové kruhové objazdy.

Turbokruhový objazd odstraňuje nevýhody viacprúdových kruhových objazdov. Musíte sa doň však správne zaradiť. Inak vás vyvedie na neprávnu odbočku. Tento dopravný vynález sa pripisuje holandskému inžinierovi L. Fotuijnovi. Názov „turbo“ dostal preto, že svojou geometriou pripomína tak trocha lopatky turbíny. Jeho základnou výhodou je, že v porovnaní s viacprúdovými kruhovými objazdmi znižuje vďaka špirálovitému vedeniu pruhov počet kolíznych bodov na polovicu, teda z 24 na 12 a navyše podstatne znižuje riziká pri preraďovaní vo vnútri kruhového objazdu, pretože väčšinou sú jeho prúdy oddelené. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR definuje turbo okružnú križovatku (TOK) ako „špeciálny typ okružnej križovatky s dvoma alebo viacerými špirálovito usporiadanými jazdnými pruhmi na okružnom jazdnom páse, do ktorého vstupujú tri alebo viacero ramien pozemných komunikácií“.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *