František Herzáň, Tomáš Krajčí
Šéf komory tipuje, že pasca na hlupáčikov – končí.
Už vyše roka funguje v autoškolách elektronické testovanie na záverečnej skúške (od roku 2023). Podľa autoškôl i rezortu vnútra sa osvedčilo a najmä mladší frekventanti ho vnímajú ako štandardné. Percento neúspešných skúšok v celoslovenskom meradle však v porovnaní s papierovými testmi stúplo na takmer dvojnásobok.
Čo hovoria štatistiky
Podľa policajných štatistík od 1. apríla minulého roka k 28. máju tohto roka chcelo vodičské oprávnenie vyše 89 tisíc adeptov, niektorí sa o to pokúšali aj opakovane, preto sumárne bolo testov viac ako 99 500. „Počet neúspešných skúšok predstavuje takmer 24 percent. Na porovnanie pri papierových testoch boli neúspešné skúšky na úrovni približne 12 percent,“ informuje hovorca Prezídia Policajného zboru R. Hájek.
Napríklad v Prešovskom kraji zaznamenali vyše 14-tisíc žiadateľov, robili takmer 16 000 testov. Neúspešnosť dosiahla 23,6 percenta. V Košickom kraji chcelo preukaz za toto obdobie 12-tisíc ľudí, napísali spolu takmer 13 500 teoretických skúšok. Neúspešne dopadlo 23,71 percenta z celkového počtu. Východ Slovenska sa v štatistikách neúspešnosti drží v strede tabuľky. Najmenej sa v testoch darilo v Trnavskom kraji (26,24 percenta) a Nitrianskom kraji (26,21 percenta). Najmenej chýb v testoch mali budúci vodiči v Žilinskom (21,49) a Trenčianskom kraji (22,53).
Mladí sú na elektronické testovanie zvyknutí
Predseda Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl J. Rohaľ hovorí, že elektronická forma testovania sa osvedčila a žiaci ju vnímajú ako štandardnú. „Väčšina uchádzačov o vodičský preukaz skupiny B pochádza z radov študentov stredných a vysokých škôl. Pre nich je táto forma bežná na školách. Pre vodičov vyšších skupín, ktorí už predtým mali skúsenosť s písomnou formou, je to novinka, rýchlo sa však na ňu adaptovali,“ hovorí J. Rohaľ.
Elektronické testovanie žiakov na záverečnej skúške prebieha v priestoroch oddelení dopravnej polície, organizáciu majú v rukách okresné dopravné inšpektoráty. „Po elektronickom teste a vyhodnotení sa úspešní žiaci presunú späť do autoškoly, kde skúška pokračuje praktickou časťou na auto cvičisku a v cestnej premávke na vozidle. Praktická časť ostala bezo zmeny,“ vysvetľuje J. Rohaľ.
Seriózne autoškoly novú formu vítajú
Komora autoškôl zverejnila testy na svojej webovej stránke. „Sú na nej rovnaké otázky ako v záverečnom teste. Podľa skupín si môže žiak, ale aj bežný občan, overiť svoje vedomosti zdarma bez obmedzení. Zároveň je to výborný nástroj na kontrolu prípravy žiakov, pretože výstup môžu preposlať napríklad svojmu učiteľovi a ten počas výcviku po analýze môže zamerať svoje nasledujúce vyučovanie na potrebnú oblasť,“ pokračuje Rohaľ. Dodáva, že autoškoly, ktoré seriózne pripravujú žiakov na vyučovaní prezenčne, túto formu preferujú. Sťažnosti na ‚neúspech‘ pri testoch sú skôr od autoškôl a ich žiakov, ktorí nejakým spôsobom obchádzajú prípravu, ktorá je určená zákonom, vyhláškou a učebnou osnovou,“ myslí si predseda komory.
Menej žiakov, viac ich prepadne
Všeobecný pokles žiakov v autoškolách Rohaľ elektronickému testovaniu nepripisuje. Rozhodujúce sú dva faktory: „Prvotný pokles vznikol iba preto, lebo bol v poslednom období väčší dopyt po písomných testoch a pred novou formou mali ľudia rešpekt. Súčasný pokles žiakov zapríčinila demografická krivka“.
Štatisticky vykázaný nárast neúspešných žiakov považuje predseda komory autoškôl za „dobrý signál“. „Všetci chceme lepších vodičov, vyššiu bezpečnosť na cestách, zníženie nehodovosti a počtu usmrtených osôb. Je pochopiteľné, že žiadateľ by chcel získať vodičské oprávnenie čo najjednoduchšie a najrýchlejšie, to sa však potom prejaví v nehodovosti a jej následkoch. Zvýšená náročnosť je namieste,“ zdôrazňuje.
Prepadnutie na skúškach pripisuje hlavne tomu, že žiaci prídu „skúsiť“ skúšky bez prípravy a už za nich napísať test niekto iný nemôže.
Lacná autoškola je pasca na hlupáčika
Rezort vnútra zavedenie elektronických skúšobných testov hodnotí pozitívne. „Vykonávanie teoretickej skúšky odbornej spôsobilosti je efektívne, transparentné a objektívne bez vonkajšieho zásahu skúšobného komisára a podstatne znížilo korupčné správanie pri teoretickej skúške,“ hovorí Hájek.
Rohaľ od novej formy testovania tiež očakáva, že žiaci si začnú vyberať autoškolu podľa kvality prípravy, nie podľa nízkej ceny. „Tá je veľmi často pasca na „hlupáčika“, lebo po neúspešnej skúške nechá autoškola žiaka doplatiť doučovanie, kondičné jazdy a v konečnom dôsledku zaplatí viac ako v drahšej autoškole,“ zdôrazňuje.
Modernizáciu a novelizáciu si podľa Rohaľa vyžadujú predpisy, ktoré stanovujú podmienky registrácie a štandardy autoškôl. „Krajiny Európskej únie napredujú, je dôležité, aby nám neušiel vlak. Pracujeme na tom, legislatívny proces má však svoje postupy a od návrhu po schválenie zvyčajne uplynie dlhá doba. Máme pripravené nové učebné osnovy a prebiehajú rokovania o zmene zákona a vykonávacej vyhlášky,“ uzatvára predseda Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl.
Čo je elektronické testovanie
Teoretická skúška sa po novom vykonáva elektronickým spôsobom. V teste sú náhodne vygenerované otázky z databázy, ktoré pripravilo ministerstvo vnútra. Je ich približne 1400. Novinkou tiež je, že testy sa nekonajú priamo v autoškolách, ale na jednotlivých okresných dopravných inšpektorátoch. Tie sú vybavené počítačmi, kde si uchádzači spúšťajú test. Práve vybavenie týchto miestností malo byť jedným z dôvodov, prečo sa elektronické testovanie niekoľkokrát v minulosti odkladalo. Otázky sú náhodne generované informačným systémom v závislosti od požadovanej skupiny vodičského oprávnenia.
Každý skúšobný test pozostáva zo 40 otázok rozdelených do desiatich okruhov, na ktoré je potrebné odpovedať do 30 minút. Každá otázka má bodovú hodnotu 1, 2, 3 alebo 4 body, pričom celkový súčet bodov za všetky správne odpovede je najviac 100 bodov. Skúšobný test vyhodnocuje informačný systém automatizovane. Žiadateľ je na teoretickej skúške hodnotený klasifikačným stupňom prospel, ak získa najmenej 90 bodov.
Zdroje: Otriová, J.: korzar.sme.sk; foto: TASR