Vespa oslavuje narodeniny

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Talianska značka Vespa, skupiny Piaggio Group, ktorá predstavuje jeden z najznámejších a najrozšírenejších skútrov na svete, bola založená v roku 1946. Popisujeme jej históriu, aj najmä preto, že náš predchodca do roku 2020  Ital Moto s. r. o. (pred tým mala firma názov CarCare s. r. o.) bol výhradným dovozcom na Slovensko vozidiel tejto skupiny výrobkov od Piaggio a naša firma ABM Servis© s. r. o. sme sa v roku 2023 stali autorizovaným servisom všetkých značiek výrobkov Piaggio Group so školeným personálom priamo v Piaggio.

žltá vespa

Dnešná legenda sa zrodila z núdze tesne po druhej svetovej vojne z pera leteckého konštruktéra Corradina D’Ascania, ktorý spojil kreativitu a mechanické inžinierstvo do funkčného, ​​aerodynamického a jednoduchého jednostopového vozidla. Vespa bola od začiatku originálnym, užitočným a krásnym produktom, ktorý si okamžite získal srdce verejnosti a dovolíme si konštatovať že skoro po celom svete.

Keď Enrico Piaggio, syn zakladateľa spoločnosti Piaggio Group, pozoroval ladné línie prvého prototypu skútra a počúval bzukot jeho motora s objemom 98 cm3, nemohol si pomôcť a zvolal: „Sembra una vespa!“ alebo „Vyzerá ako osa!“. Táto veta začala revolúciu, ktorá obletela celý svet a stala sa základom niekoľkých kultových reklamných kampaní.

Prvé modely boli predstavené verejnosti v roku 1946 a vďaka svojmu elegantnému dizajnu si okamžite získali srdcia zákazníkov. Vespa sa čoskoro stala populárnym dopravným prostriedkom v povojnovom Taliansku a postupne sa rozšírila do zvyšku sveta. Počas 50. a 60. rokov 20. storočia sa Vespa stala celosvetovým fenoménom, keď prenikla na trhy mnohých krajín a získala si značnú popularitu medzi mladými ľuďmi. Stala sa nielen prostriedkom prepravy, ale aj symbolom slobody, nezávislosti a módy – a tieto tézy sa stali aj reklamným sloganom v rôznych obmenách.

Zažiarili aj na striebornom plátne v mnohých filmoch. Značka Vespa vznikla z túžby vytvoriť inovatívny produkt osobnej mobility. Prvý motorový skúterbol postavený na základe malého motocykla pre parašutistov. Potom vznikol prototyp s revolučnou koncepciou, ktorá prevrátila svet klasických motocyklov naruby. Vozidlo malo nosnú kapotu, priamy prevod a radenie na riadidlách. Miesto klasickej prednej vidlice používalo jednostrannú výkyvnú vidlicu, ktorá uľahčovala výmenu pneumatiky a predovšetkým nemalo rám, ktorý nahradila samonosná kapotu chrániaca jazdca pred prachom a jeho oblečenie pred pokrčením.

Značka zaznamenala aj úspech v kinematografii a skútre Vespa sa objavili v slávnych filmoch ako „Prázdniny v Ríme“ s Audrey Hepburnovou a Gregory Peckom či „La Dolce Vita“ (Sladký život) od režiséra Federica Felliniho.

štýlová vespa

Vo všetkých obdobiach svojej existencie patrila Vespa k predstaviteľom špičkovej techniky. Jej charakteristická a extrémne pokroková samonosná kapota, ktorá sa dodnes vyrába kompletne z oceľového plechu, významne poznamenala vývoj osobnej mobility. Dnešné najmodernejšie skútre, vybavené ekologickými motormi a technickými prvkami, predstavujú syntézu štýlu a vývoja, ktorá robí dizajn skútrov Vespa nesmrteľným a robia z nich ikonu talianskej elegancie po celom svete a stali sa kultovým vozidlom pre návštevníkov vo veľa dovolenkových destináciách.

V súčasnosti Vespa ponúka širokú škálu modelov, ktoré pokračujú v tradícii dizajnu a kvality. Taliansky výrobca však nezabúda ani na ekologické aspekty a ponúka aj elektrický skúter s názvom Elettrica (popísaná v tejto sekcii Blog), ktorý kombinuje tradičný dizajn s ekologickým pohonom a nulovými lokálnymi emisiami. Okrem inovácií v oblasti pohonu sa Vespa venuje aj rozvoju moderných technológií, ktoré zlepšujú komfort a bezpečnosť vodiča. Nová Vespa GTS je tak vybavená novým pokročilým zavesením a odpružením predného kolesa, prepracovaným sedlom, či bez kľúčovým systémom, ktorý nahrádza klasické zapaľovanie.

Ako Vespa „rástla“…

23. apríl 1946 – spoločnosť Piaggio (založená v roku 1884) podáva svoj patent a rodí sa Vespa (v preklade „osa“). Motorový skúter s dvojtaktným jedno valcom o objeme 98 cm3 sa vyrába v toskánskej továrni Pontedera

1948 – Predstavenie modelu Vespa 125 cm3

1949 – Vzniká organizácia Unione Italiana Vespa Riders, zložená z 30 klubov a usporadúva svoj prvý zraz

1950 – Vespa rozbieha licenčnú výrobu v Nemecku s firmou Hoffman – Werke

1951 – Vespa rozbieha licenčnú výrobu v Spojenom kráľovstve s firmou Douglas of Bristol a vo Francúzsku s firmou ACMA Paríž

1952 – V Miláne vzniká klub Vespa Club Europea, aby spojil kluby z Talianska, Francúzska, Nemecka, Švajčiarska, Holandska a Belgicka. Celosvetový počet členov Vespa Clubu prekračuje hranicu 50 000. Po svete je viac než 10 000 servisných miest Vespa

1953 – Vespa 125 je zvečnená vo filme Prázdniny v Ríme Williama Wylera s Gregory Peckom a Audrey Hepburnovou v hlavných úlohách

1955 – Vespa GS je najelegantnejším skútrom v dejinách a zároveň významným momentom pre značku Vespa, ktorá po prvýkrát prekračuje hranicu 100 km/h, používa štvorstupňovú prevodovku a 10 palcové kolesá

1964 – Vzniká model Vespino – Vespa s motorom o objeme 50 cm3

1965 – Predaje značky Vespa prekračujú hranicu 3,5 miliónov kusov

1968 – Kampaň “Chi Vespa mangia le mele” (Kto jazdí na Vespe, je jablká) spúšťa malú revolúciou vo svete reklamy

1968 – Vespa Primavera je jedným z najdlhšie vyrábaných modelov a vozidiel novej generácie po celej Európe

1976 – Vespa Primavera 125 – ET3 je prvým skútrom s elektronickým zapaľovaním

1978 – Rodí sa model PX v troch verziách 125 cm3, 150 cm3a 200 cm3

1980 – Štyri skútre Vespa PX sa zúčastnia Rallye Paríž-Dakar, najnáročnejšieho závodu sveta. Jeden z nich, s jazdcom Marcom Simonotom, príde až do cieľa.

1984 – Vespa PK 125 Automatica je prvým modelom s automatickou prevodovkou.

1988 – Predaje značky Vespa prekračujú hranice 10 miliónov kusov

1992 – Spisovateľ a novinár Giorgio Bettinelli odchádza na Vespe z Ríma a prichádza do Saigonu v marci 1993. Pokračuje a dosahuje ďalších úspechov: v rokoch 1994 – 95, taktiež na skútri Vespa, absolvuje 36 000 km z Aljašky do Tierra del Fuego. V rokoch 1995-96 cestuje z Melbourne do Kapského Mesta – viac než 52 000 km za 12 mesiacov. V roku 1997 štartuje z Chile a po troch rokoch a ôsmych mesiacoch prichádza do Tasmánie, pričom na jeho Vespe pribudlo 144 000 km a prešiel 90 krajín v Amerike, na Sibíri, v Európe, Afrike, Ázii a Oceánii. Celkom Bettinelli prešiel na skútri 250 000 km

1996 – S príchodom modelu ET4 125 cm3 sa rodí nová generácia Vespa. Značka po prvýkrát používa štvortaktný motor a automatickú prevodovku

1996 – Počet predaných motocyklov prekračuje hranicu 15 miliónov

1997 – Vespa predstavuje model ET2 (50 cm3)

1998 – Model PX, najpredávanejší skúter sveta (od jeho predstavenia sa predalo viac než dva milióny kusov) dostáva nový dizajn a kotúčovú prednú brzdu

2000 – Vespa sa vracia na americký trh

2003 – Návrat modelu Vespone, predstavenie modelov GT 125 a GT 200

2005 – Slovensko sa stáva výhradným importérom spoločnosti Piaggio v zastúpení firmy CarCare s. r. o. Žilina, ktorá sa neskôr premenovala na ITAL MOTO s. r. o. Žilina v celom portfóliu výroby spoločnosti Piaggio Group; výhradné postavenie dovozcu skončilo v roku 2022 a spoločnosť ABM Servis® prevzala autorizovaný servis výrobkov Piaggio

2005 – Vespa sa s modelom LX vracia ku klasickým tvarom

2006 – Vespa oslavuje 60 rokov so špeciálnou sériou Vespa 60°, pripomínajúcou farby a dizajn prvých motocyklov

2008 – Vespa 300 GTS Super je najvýkonnejším a najšportovejším modelom v histórii značky

2011 – Vespa 946 je veľmi exkluzívny model, zameraný na estetickú a technologickú dokonalosť, ktorého označenie pripomína rok, kedy vznikli skútre symbolizujúce taliansku eleganciu – 1946

2013 – Vracia sa legendárna Primavera v prevedeniach s motormi 50, 125 a 150 cm3 a s ňou aj legendárne Vespino

2018 – Model Elettrica, moderný majstrovský kus s technologickým srdcom, mení segment mobility. Úplne tichý a ľahko ovládateľný skúter sa vyrába kompletne v Pontedere

2021 – Vespa dosahuje hranice 19 miliónov predaných kusov a oslavuje 75 rokov špeciálnou edíciou, ktorá prezliekla rady GTS a Primavera do elegantnejších šiatZdroje:

Bíly, T.: startstop.sk/; piaggio.com; vespa.com; archív ABM Servis® s. r. o.;

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *