František Herzáň, Tomáš Krajčí
Európska únia chce sprísniť pravidlá pre vodičov nad určený vek.

Čakajú seniorov za volantom prísnejšie pravidlá? Na ďalších miestach sme už viedli diskusiu ma uvedenú tému, ako aj o nehodovosti v jednotlivých kategóriách. Podľa návrhu Európskeho parlamentu by vodiči starší ako 70 rokov mohli byť nútení vrátiť sa späť do autoškoly. Cieľom je zníženie dopravnej nehodovosti a zvýšenie bezpečnosti na cestách (pozri aj článok na tému bezpečnosti Vision Zero).
Momentálne na Slovensku platí, že vodiči nad 65 rokov musia mať potvrdenie od lekára, že sú stále schopní viesť vozidlo. EÚ však chce pravidlá sprísniť – seniori by museli pravidelne absolvovať zdravotné prehliadky, ale nielen to! Čakali by ich aj teoretické testy a praktické jazdy.
Sú seniori za volantom nebezpeční? Čísla hovoria jasne
Podľa štatistík vodiči nad 70 rokov zapríčinili v roku 2024 na Slovensku 590 dopravných nehôd, čo predstavuje 5 % z celkového počtu nehôd. Na porovnanie, mladí vodiči vo veku 18 až 20 rokov spôsobili až 611 nehôd.
Ministerstvo vnútra pripúšťa, že starší vodiči jazdia opatrnejšie, no zároveň dodáva, že ich reakčný čas za volantom je pomalší. Naopak, mladí vodiči sú síce pohotovejší, ale častejšie jazdia agresívne a riskantne a žiaľ niekedy aj pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok.
Čo bude ďalej – rozhodne Brusel
Zatiaľ nie je jasné, kedy a či tento návrh prejde. Niektoré krajiny, vrátane Nemecka, sú voči takýmto zmenám skeptické. Ak však EÚ pravidlá schváli, Slovensko sa im bude musieť prispôsobiť. Znamená to, že naši seniori za volantom sa budú musieť pripraviť na návrat do lavíc autoškoly – a možno aj na skúšobnú jazdu pred povolanou osobou.
Zdroje: Korem, K.: presovak.sk; foto: pixabay.com;