Výber elektrických motoriek a skútrov na sezónu 2023

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň. Tomáš Krajčí, Pavol Rudolčák

Výber elektrických motoriek a skútrov na sezónu 2023

Pojem elektromobilita sa nevzťahuje len na automobily všetkých druhov, ale aj na kolobežky, bicykle, mopedy, skútre a motocykle. Tak sa pripravujme, jar nám klope na „displeje“. Po pobyte v interiéroch nie je nič lepšie, ako sa konečne nadýchnuť čerstvého vzduchu a niekam vyraziť. Kto okúsil čaro jazdy na inom vozidle ako automobile, vie čo je to sloboda. Elektrické skútre a motorky predstavujú modernú, pohodlnú a ekologickú formu dopravy. Ideálne sú na kratšie vzdialenosti – či už na dochádzanie do školy, práce, na nákupy, alebo sa len tak vyšantiť. Vďaka elektromotoru sú tieto elektrické vozidlá tiché, neprodukujú žiadne splodiny a ich prevádzka je pomerne lacná. Akumulátor sa nabije z bežnej elektrickej zásuvky a v neposlednej miere je veľkou výhodou ľahká obsluha a jednoduchá údržba.

Vybrali sme pre vás niekoľko modelov, ktoré sa aktuálne na Slovensku predávajú v štruktúre ich základných parametrov a ceny. 

Racceway e-Babeta

Babeta je stále tu, má svoju neopomenuteľnú históriu! A nie len taká obyčajná, ale s elektrickým pohonom. Poteší vyberateľná batéria s dojazdom do 45 km, motor disponuje výkonom 250 W (max. 450 W). Maximálna rýchlosť je 25 km.h-1. Babeta má hmotnosť 66 kg a nosnosť 120 kg.

O komfort jazdy sa starajú 18″ kolesá a vylepšené tlmiče, ktoré zaistia pohodlnú jazdu aj na nerovnom teréne. A čo ak si vám podarí vybiť akumulátor? Tušíte správne – stačí použiť klasické pedále a pokračovať v jazde. Akumulátor je možné zameniť za ľahšiu lítiovú 20 Ah batériu s dojazdom do 80 km. Denné a nočné osvetlenie je riešené LED svetlami, súčasťou príslušenstva je diaľkové ovládanie s alarmom. Cena Babety je 1 179 €.

Racceway e-Babeta

Nespornou výhodou je, že výrobca má vo svojej ponuke modely e-Babeta, e-Moped a e-Fichtl, na ktorých sa môžete bez obáv preháňať aj bez vodičského oprávnenia.

Mopedix Electrix

„Konečne poriadny moped pre 21. storočie, žiadna smradľavá vykopávka,“ predstavuje nový český elektrický moped na trhu jeden z jeho otcov Jindřich Melichar. Novinka svojím dizajnom pripomína legendárnu Babetu. Mopedix Electrix je kompletne vyvíjaný v Česku, v Česku sa tiež vyrába väčšina komponentov, vrátane akumulátorov a prebieha tu aj montáž.

Moped s minimalistickým dizajnom má tradičné základy, ale ide smerom inovácií a predstavuje alternatívny a ekologický dopravný prostriedok, najmä v mestských aglomeráciách. Český výrobca GOODPED predstavuje výkonný elektrický moped Mopedix Electrix.

„Po tridsiatich rokoch sme zase postavili poriadny moped,“ chváli sa H. Melichar, jeden zo zakladateľov projektu pre server bike-mania.cz. „Postavili sme moped na poriadnych kolesách, s veľkým rázvorom, takže sa vám nedvíha na „zadné“. Uvezie dvoch ľudí, resp. vodiča s nákladom a má jazdné vlastnosti ako motorka. Stále má však pedále, takže si môžete prišliapnuť, keď je treba.“ Na vývoji mopedix spolupracoval výrobca okrem iného s expertmi z Technickej univerzity v Liberci, či Vysokej školy umeleckopriemyselnej v Prahe.

Mopedix Electrix

Mopedix Electrix má výkonný 3 kW elektrický motor s rekuperáciou v kombinácii s funkčnými pedálmi, hydraulické kotúčové brzdy vpredu aj vzadu, 19“ kolesá – najväčšie vo svojej kategórii – pre pohodlnú jazdu aj cez výmole, predný LED svetlomet s tromi režimami svietenia. Minimalistický dizajn s minimom plastov podčiarkuje pevná oceľová konštrukcia a poctivé remeselné spracovanie. Vodičský preukaz skupiny B, dojazd cca 65 km, nezávislý pedálový pohon, 6 kW špičkový výkon, počet nabíjacích cyklov akumulátora je 1000 a doba nabíjania v režime turbo je 2,5 h. Cena 4500 Eur v dvoch farebných vyhotoveniach. 

Super Soco CU mini

Praktický e-skúter CU mini je vhodný do rekreačných oblastí, ale i do miest. Moderný dizajn tvoria prvky ako výkonný LED  smart systém svetlometov, atraktívne farebné prevedenie a praktické úložné priestory. CU mini obsahuje vylepšený motor, nový algoritmus vektorového riadenia, ďalšiu generáciu systému pohonu pre stabilitu. Výrobca udáva životnosť batérie až na 1 300 cyklov, čo v praxi znamená aj viac ako 8 rokov bezproblémovej prevádzky.

Super Soco CU mini

Maximálny výkon je 1 kW, menovitý výkon 800 W, dojazd 30 km. Maximálna nosnosť je 187 kg, hmotnosť skútra s batériou je 56 kg. Cena skútra je 1 599 €.

Segway eScooter B110S

Segway patrí medzi priekopníkov individuálnej elektrickej prepravy. eScooter B110S dosiahne maximálne 45 km.h-1 a dojazd do 105 km. Nosnosť je len 132 kg, no poteší zabudovaná ochrana AHRS proti krádeži. Nechýba užitočná funkcia detekcie jazdy so zabezpečením proti rozjazdu.

Segway eScooter B110S

Segway eScooter B110S si naštartujete bez kľúča pomocou karty s NFC. Nechýbajú zvyčajné funkcie ako tempomat, LED svetlá, EABS a automatické uzamknutie.

MIU MQi+ Sport

Najnovší model v rade M kombinuje moderný štýl s inteligentným dizajnom, ponúka miesto pre dvoch pasažierov. Výkon motora je 1 600 W, maximálna rýchlosť 45 km.h-1 a dojazd 75 až 100 km. Hmotnosť skútra je 60 kg, nosnosť 150 kg.

MIU MQi+ Sport

Kvalitná lítium-iónová 48 V 42 Ah batéria Panasonic má 2-ročnú záruku a garantovaný 5-ročný životný cyklus. Cena skútra je 2 720 €.

Super Socot TC Street Hunter

Minuloročná novinka ponúka rýchlosť až do 75 km.h-1 a dojazd do 110 km s dvoma akumulátormi. Zaujme štýlovým retro dizajnom. Motor má výkon 3,5 kW, nosnosť je pritom slušných 176 kg.

Životnosť akumulátora je 1 000 cyklov, čo pre vás znamená zhruba 8 rokov prevádzky.

TC Street Hunter má s akumulátorom 103 kg, maximálna rýchlosť je 75 km.h-1. Cena motocykla je 4 199 €, na jazdu potrebujete vodičské oprávnenie A1, resp. B minimálne 2 roky.

Piaggio 1

Model Piaggio 1 prichádza v troch kombináciách akumulátora a motora. Štandardná verzia dosahuje maximálnu rýchlosť 45 km.h-1 a dojazd až 55 km v režime ECO a 43 km v režime Sport. Model Piaggio 1+ má väčšiu batériu s dojazdom 100 km v režime ECO a 68 km v režime Sport, zatiaľ čo verzia Piaggio 1 Active sa pýši maximálnou rýchlosťou 60 km.h-1 a dojazdom 85 km v ECO režime (66 km v móde Sport).

Piaggio 1

Vďaka bez kľúčovému zapaľovaniu vám stačí iba diaľkový ovládač. Potom už stačí jednoducho stlačiť tlačidlo a zvoliť režim jazdy. Režim ECO je úspornejší a ponúka väčší dojazd, maximálnu rýchlosť 30 km.h-1a progresívnejšie zrýchlenie. V režime Sport využijete naplno plný ťah motora. Batéria s kapacitou 1,4 kWh sa vyberá a nabíja doma, alebo tam, kde máte poruke elektrickú zásuvku. Batérie modelov 1+ a 1 Active majú kapacitu 2,3 ​​kWh. Ceny Piaggio 1 – 3 399 €; Piaggio 1 – 3 799 € a Piaggio 1 Active 4 299 €.

Vespa Elettrica

Vespa Elettrica je ikonou talianskej technológie. Skúter disponuje bez údržbovým elektrickým motorom dodávajúcim na kolesá výkon až 4 kW, čím prekonáva tradičný 50 ccm skúter. Krútiaci moment dosahuje až 200 Nm, čo je úroveň niektorých menších áut a pre Vespu to znamená potenciál k dramatickej akcelerácií.

Akumulátor v tomto skútri vystačia na prejdenie 100-kilometrovej vzdialenosti, čo je pre mestské a prímestské ulice viac ako postačujúce. Nabíjanie potrvá 4 hodiny, Vespa Elettrica sa tak pohodlne stihne nabiť počas noci alebo vtedy, keď ste v práci. 

Vespa Elettrica

Elektrický pohon pre Vespu neznamená stratu obratnosti a jazdných vlastností, skôr rozšírenie o 

X-scooters XRS01 EEC Li Raptor Pro

X-scooters XRS01 EEC Li Raptor Pro

Nádhera na prvý pohľad, však? Tento unikátny motocykel dosahuje rýchlosť 75 km.h-1, reálny dojazd je 150 km, nosnosť až 200 kg. Poháňa ho 3 000W motor, 72 V batéria má 100 Ah. Motocykel je možné registrovať pre prevádzku na pozemných komunikáciách.

Zero Motorcycles S pre mesto

Zero S je navrhnutý pre mestské prostredie a občasné jazdenie s úsekmi zákrut. Ide rýchlosťou až 145 km.h-1 a dojazd môže byť do 325 km. To však platí len pre najvyššiu konfiguráciu s 13 kWh batériou a so zdrojom Power Tank. Na výber je aj nižšia konfigurácia s akumulátorom s kapacitou 6,5 kWh, tá však ponúka nižší výkon, krútiaci moment a kratší dojazd.

Zero Motorcycles S pre mesto

Maximálna rýchlosť je 158 km.h-1, hmotnosť od 142 kg a cena začína na 13 199 €. Vyšší model je Zero SR, tam sa však pripravte na väčšiu cenu, začína na 19 990 €.

Harley-Davidson LiveWire 

Harley-Davidson LiveWire

Harley-Davidson prostredníctvom svojej čisto elektrickej značky LiveWire začal na európskych trhoch ponúkať svoj elektrický model LiveWire ONE. Tento motocykel je nástupcom vôbec prvého elektrického motocykla Harley-Davidson LiveWire.

Prvý elektrický motocykel LiveWire bol pôvodne k dispozícii v Európe pred niekoľkými rokmi, neskôr však výrobca jeho predaj na starom kontinente obmedzil. S príchodom druhého elektrického modelu Harley-Davidson výrazne znížil predajnú cenu modelu LiveWire ONE. Uvádzacia cena 23 000 dolárov v USA je podstatne nižšia, ako v prípade prvého elektrického modelu Harley-Davidson, ktorý sa predával za 30 000 dolárov. Najnižšia cena pre európsky trh je v Nemecku a to konkrétne 24 990 eur.

Harley-Davidson LiveWire ONE dosahuje dojazd 225 km v meste a 145 km v kombinovanom cykle. Motocykel je vybavený rýchlym nabíjaním, nabitie takmer do plnej kapacity akumulátora trvá približne 30 minút. Pri prvom elektrickom motocykli LiveWire výrobca odporúčal využiť rýchle nabíjanie len každé štvrté nabíjanie. Až skúsenosti majiteľov ukážu, ako sa to zmení pri novom motocykli LiveWire ONE a ako sa to prejaví na životnosti akumulátora.

Harley-Davidson bude ponúkať aj model S2 Del Mar , ktorý je približne o 25 % lacnejší ako LiveWire ONE. Zatiaľ nie je známe, kedy bude Del Mar dostupný v Európe, príchod bude v porovnaní s USA oneskorený. Výrobca predpokladá, že uvedenie tohto modelu na trh by sa malo udiať v 2. alebo v 3. štvrťroku 2023 formou Launch Edition. Harley-Davidson pritom už dávnejšie uviedol, že svoju budúcnosť vidí v čisto elektrickom pohone.

Zdroje: Pliešovský, R., Neštrák, I.: techbox.sk; zeromotorcycles; NIU MQi; továrenské ďalšie portály; cas.sk; mopedix.com; electrek;

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Celozávodná dovolenka

Od 19.8.2024 do 31.8.2024 má naša firma celozávodnú dovolenku. Fungovať budeme plne až v septembri. Ďakujeme za pochopenie.