Zvrat v Bruseli pri téme Green Dealu; zruší EÚ vyraďovanie spaľovacích motorov?

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Už žiadne spaľovacie autá od roku 2035? Predtým sa zdalo, že plány EÚ sú vytesané do kameňa, ale teraz sa všetko zrazu zdá byť opäť otvorené! O tejto téme sme písali niekoľko článkov, niečo ako malú históriu vrátane permanentných zmien znižovanie emisií v automobilovej doprave (i keď v tejto oblasti bola EU „pápežskejšia ako pápež“)…

Rakúsky mediálny portál krone.at informuje o pamätnom hlasovaní: večer 4.3.2024 väčšina Európskeho parlamentu po prvý raz schválila návrh Komisie, ktorý už automaticky nevyhlasuje elektromobily za klimaticky ohradzovateľné životné prostredie. Doteraz boli emisie CO₂ elektromobilov jednoducho nastavené na hodnotu nula gramov na kilometer. Samozrejme, aj elektromobily uvoľňujú oxid uhličitý: vo väčšine prípadov vznikajú skleníkové plyny pri výrobe vozidla a najmä vo výrobe batérií, ako aj pri výrobe trakčného prúdu.

Elektrina „so zlou“ uhlíkovou stopou

S novo definovanými referenčnými údajmi by veci zrazu vyzerali úplne inak: len „sivý vodík“ (vyrábaný z fosílnych palív) by mal potom horšiu bilanciu CO₂ ako elektrina ako prostriedok pohonu. Ten sa získava zo zemného plynu s použitím veľkého množstva energie. Pokiaľ ide o CO₂, benzín a nafta sú  tak či tak na tom lepšie ako elektrina a bio palivá. Tým by sa uvoľnila cesta pre vozidlá so spaľovacím motorom, ktoré využívajú CO₂ neutrálne palivá, ako sú eFuels (eFuels sú globálnym riešením globálnej výzvy – pretože s eFuels môžu byť vozidlá a firmy využívané klimaticky neutrálne na celom svete dnes aj v budúcnosti).

Predsedníčka Európskej komisie Leyenová pre Kronen Zeitung povedala: „…toto má zabezpečiť otvorenosť voči technológiám a možnostiam pre spotrebiteľov.“ Priemysel by mal mať tiež možnosť vybrať si, kam chce investovať a čo považuje za mobilita budúcnosti. Tento výrok znamená…

…Politický obrat

O dôvodoch politického zvratu možno špekulovať: Po prvé, EÚ už plánovala prehodnotiť svoje plány na postupné vyraďovanie spaľovacích motorov v roku 2026 na základe aktuálnych údajov a vývoja. Ďalším dôvodom môže byť silná konkurencia z Číny. A strach, že s tým budú musieť bojovať miestni výrobcovia. Kvôli výhodám lacnej energie (predovšetkým z uhlia) a veľkým zásobám surovín na batérie dokážu Číňania vyrábať elektromobily oveľa lacnejšie. EÚ už vyšetruje štátom podporovaný čínsky cenový dumping.

Kľúčové médiá si to nevšimli: Európsky parlament prijal na návrh Komisie uznesenie, že elektromobil nie je automaticky klimaticky neutrálne vozidlo. Pretláčaným e-autom zazvonil v EÚ umieračik… Rozhodnutiu poslancov EÚ predchádzalo „prekvapivé“ zistenie Európskej komisie, že do emisnej bilancie čisto elektrických áut (BEV) sa musí započítať celý životný cyklus auta vrátane veľmi emisne škaredej bilančnej výroby batérie, straty z prevádzky ako aj fakt, že väčšina elektrických áut má svoj výfuk vlastne v uhoľnej elektrárni. Totiž, že v energetickom mixe väčšiny európskych krajín prevláda výroba elektriny z uhlia a plynu. Príkladne v takom Poľsku zo 70 %, v Česku z polovice av deklarovane zelenom Nemecku zo 40 percent. O čom sa pritom príliš nehovorí, je skutočnosť, že zatiaľ neexistuje spoľahlivá, efektívna a cenovo dostupná recyklácia batérií ako typicky nebezpečného odpadu. Pritom F. Timmermans v roku 2022 za návštevy v Prahe tvrdil, že chudobnejšie krajiny EÚ vrátane Česka sa „naučia mať elektromobily rady“, až k nim dorazia zo západu Európy ako ojazdené autá. Možno podstatnejším bonusom by bolo, že bohatá časť EÚ nemusí riešiť zložitú recykláciu batérií…

Správu, ktorú bez pozornosti veľkých médií vrátane tímu českých spravodajcov v Bruseli priniesol internetový portál a video kanál rakúskeho denníka Neue Kronen Zeitung, odprevadila tabuľka emisií podľa zdrojov. Najlepšie tak emisne vychádzajú tradičné spaľovacie autá na benzín a naftu, e-autá obsadili predposledné miesto, keď emisne najhoršie je podľa tohto hodnotenia pohon na tzv. šedý vodík vyrábaný zo zemného plynu. Vedenie EÚ tak obracia svoju doterajšiu politiku presadzovania nulových emisií v prospech elektromobilov o 180 stupňov. To je začiatok konca slepej stávky na elektro mobilitu, ktorá bola, je a bude však spojená s obrovskými zmätkami a najmä s astronomickými nákladmi. A tu je vhodné počúvať odborné zdroje!!!

Keby si Európska komisia bola včas naštudovala analýzu bruselského Think-tanku Green NCAP či štúdiu českých vedcov, strojných inžinierov a pedagógov J. Macka a J. Morkusa z ČVUT , ktorá sa so závermi bruselských kolegov zhoduje, skoro zadarmo by lídri a k čomu museli dôjsť. Hlavne kvôli špinavej emisnej výrobe batérie sa bežný elektromobil benzínovému autu emisne vyrovná až po najazdení 150 000 km, v prípade dieselového po viac ako 200 000 km.

Pritom práve stávka na e-autá bola doslova perlou v korune zelenej ideológie, ktorú si tak horlivo nasadil a presadzoval vtedajší podpredseda Európskej komisie a guru Green Deal F. Timmermans. Avšak pod dojmom oslabovania tejto politiky v mnohých krajinách EÚ vlani Timmermans z prestížnej funkcie doslova utiekol a vrátil sa do holandskej parlamentnej politiky. Zákaz výroby a predaja nových áut so spaľovacími motormi v prospech tvrdo presadzovaných a dotovaných e-automobilov.

Teraz teda v elektro mobilite obracia šéfka EK Ursula von der Leyenová ostro kurz opačným smerom. Už 21. februára zdôraznila, že zákaz spaľovacích áut sa v roku 2026 podľa rozhodnutia Komisie preskúma a zreviduje. Teraz ide však na čele Komisie a so súhlasom Európskeho parlamentu oveľa ďalej, keď podľa emisného zhrnutia by vlastne plne elektrické autá mali byť na pranieri. Čo je v pozadí tohto obratu, nad ktorým laik žasne, odborník sa čuduje a občan sa rozčuľuje nad tancom euro miliárd?

V prvom rade ide o voličov a voľby. Von der Leyenovej sa vo funkcii „najmocnejšej ženy Európy“ zapáčilo natoľko, že chce po júnových voľbách do Európskeho parlamentu pokračovať ako predsedníčka EK ďalších päť rokov. Pritom do inštitúcií EÚ bola zo svojej domovskej nemeckej CDU táto vzdelaním gynekologička a ekonómka očividne vykopnutá pre neschopnosť a dramatické zlyhanie najmä vo funkcii ministerky obrany Nemecka. Na svojich posledných päť rokov presadzovanie zelenej agendy chce teraz zabudnúť a zapáčiť sa čo najviac voličom. Aj tým pravicovým, na ktoré politička deklarovanej konzervatívne pravicovej CDU v minulých rokoch dokonale zabudla, zato vôľa k moci sa u tohto roku 66-ročnej političky zásadne posilnila. Nás, kto čítali román Ako chutí moc od L. Mňačka o komunistickom tajomníkovi, to ale neprekvapí. To, čo šokuje a je zúfalým vysvedčením nefunkčnej demokracie vo vedení EÚ, je, že vlastne zatiaľ proti Leyenovej nestojí žiadny relevantný protikandidát. Preto ju teraz na kongrese v Bukurešti jej domovské úniové frakcie, Európska ľudová strana, so súhlasom 80 % delegátov do funkcie nominovala. Ide o politický oportunizmus, „pragmatizmus“ alebo tvrdo povedané o politickú prostitúciu, za ktorou nestoja žiadne hodnoty a len záruka ďalších 5 stratených rokov pod vedením tejto Nemky? Napokon však bude rozhodovať o voľbe nového lídra Komisie všetkých 705 europoslancov, kedy podľa analýz sa očakáva presun politickej váhy Európskeho parlamentu silne doprava. V minulých voľbách vyhrala von der Leyenovej s miniatúrnou väčšinou iba deviatich hlasov.

Ďalšou snahou politikov EÚ je nejakým spôsobom zabrzdiť obrovský nástup Číny v elektromobilite a ďalších oblastiach zelenej tranzike s nízkymi čínskymi mzdami i výhodou lacnej energie prevažne z uhlia a kontrolou kľúčových zelených technológií a surovín po celom svete. Zúfalí šéfovia automobiliek v EÚ pritom dokonca siahajú k tak absurdnému prostriedku, ako ponúkať svoje budúce „lacné“ modely BEV a tým odrádzať od kúpy svojich existujúcich modelov. EÚ v rozpore s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie (WTO) zvažuje zavedenie vysokých ciel na čínske autá, alebo ako Francúzsko dotuje len európsku produkciu. Podstatou však je, že kvôli drahej batérii, ktorej 77 % objemu výroby vo svete produkuje Čína, nedokážu európske automobilky vyvinúť a vyrobiť naozaj cenovo dostupné menšie vozidlo v požadovanom výhodnom pomere cena-úžitková hodnota, ktorý by dával zmysel ako mestský či predmestský automobil s obmedzením lokálnych splodín. Namiesto toho chcú presvedčiť zákazníkov lepším dojazdom, kvôli ktorému však musia produkovať nezmyselne veľké, a teda aj drahé dvojtonové a ťažšie monštrá s batériou o váhe 500 a viac kg.

Celý koncept politicky násilne presadzovanej elektromobility bol postavený na dotáciách. Ako trefne poznamenal nemecký minister financií za liberálnu FDP Christian Lindner, za peniaze nemeckých dátových poplatníkov sa utratilo do 18. decembra 2023, do konca dotácií na elektromobily , v prepočte cez 250 miliárd korún, aby si bohatí Nemci mohli s dotáciou kúpiť elektromobil ako 2. alebo 3 auto do rodiny. Lindner, ktorý je však vo vládnej koalícii slabou váhou proti socialistickému kancelárovi Olafovi Scholzovi a ministrovi hospodárstva a ochrany klímy za Zelenej Robertovi Habeckovi, dotácie sám nezarezal, fakticky k ich koncu prispel až Spolkový ústavný súd, ktorý vláde kvôli dlhovej brzde vlani zakázal navýšiť dlh Nemecka o ďalších 60 miliárd eur (vyše 1,5 bilióna korún) na zelenú politiku. Aj napriek tomu už dlh Nemecka s 65 % voči HDP o päť percent prekračuje maastrichtské kritériá. Ďalšie miliardy eur doteraz míňajú na dotačnú podporu BEV oi Francúzsko a Taliansko.

Česko teraz poskytne podnikateľom na zakúpenie asi 4500 e-áut veľkorysých 200.000 korún na auto, pričom české dotácie BEV majú začať v čase, keď sa nad ich údajnou panenskou emisnou čistotou zmráka. Tiež usilovná nová snaha o obrovskú baterkáreň , tentoraz miesto pri Plzni na severe Moravy pri Dolnej Lutyne, teraz opäť halasne vyhlasovaná vládou SR, kedy sa o mimoeurópskom investorovi zatiaľ nič nevie, zato sa už vie, že príde na 200 miliárd korún. Teraz sa zrejme licituje o to, koľko miliárd vláda premiéra Petra Fialu pridá zahraničnému majiteľovi ako dotáciu ak tomu obrí pozemok asi zadarmo. Čo tak sa opýtať najprv v Bruseli, či nebude táto investícia úplne zbytočná? Niekedy sa však zdá, že Česko ako historické České kráľovstvo je stále obklopené nepriepustnými temnými hvozdmi, tentoraz informačnými.

Európska komisia a parlament nemohli nezaznamenať obrovské problémy európskeho autopriemyslu s elektromobilitou. Kedysi pýche celého priemyslu EÚ jednoducho došiel dych s konceptom predaja s pomocou miznúcich štátnych dotácií, ktorými chudobní spoluobčania svojimi daňami podporili nákup e-aut bohatými zelenými snobmi a firmami plniacimi si ESG kritériá. Teraz vraj EÚ európskemu autopriemyslu s 13 miliónmi zamestnancov a kľúčovým podielom na ekonomike celého spoločenstva (v ČR tvorí 10 % HDP a štvrtinu exportu) takto vytvorí nové kritériá „pre technologickú neutralitu a budúcu orientáciu“ autobiznisu. V skutočnosti však šéfovia automobiliek v EÚ, ktorú v roku 2026 kvôli novému objavu emisne špinavých elektromobilov nepochybne čaká definitné zrušenie zákazu spaľovacích áut po roku 2035, teraz skoro zúfalstvom bijúcou hlavou do stola či o stenu. Zvlášť tí, ktorí stavili na exkluzívnu budúcnosť elektromobility nielen všetky plány, ale stamiliardy preinvestovaných eur – teraz už celkom iste nevratných. Ostatne nedávno vyhrala prestížnu súťaž v USA o  najzelenší automobil hybridný Toyota so spaľovacím motorom. Budú automobilky z obáv z bankrotu žiadať o podporu svojej národnej vlády aj EÚ, budú sa nezmyselne poskytnuté dotácie vracať? Bude firma Tesla kasírujúca miliardy dolárov a eur za predaj emisných kvót „špinavým“ automobilkám musieť tieto peniaze vracať, keď jej autá sú nakoniec vysoko emisné? Dokonalý rozvrat a chaos v podaní bruselskej byrokracie, ktorá sa tak usiluje o vznik superštátu EÚ.

Očakávaný koniec násilne politicky a ideologicky presadzovanej elektromobility ako flagrantný príklad euroúnijného opustenia zdravých mechanizmov slobodného trhu a prechod na byrokratické regulácie je súčasne začiatkom erózie a tvrdej revízie ideológie Green Deal a jej realizácie v legislatívnom balíčku Fit for 55. Všetky jeho časti, príklad energetika, emisné kvóty, poľnohospodárske regulácie atď., totiž neobsahujú žiadne štúdie v celom životnom cykle, ani analýzy dopadov. Šéfka Leyenová a jej kancelária podľa svedectva kolegov z obavy z nezvolenia dáva sama a bez konzultácie s inými komisármi pokyny na pozastavenie a revíziu kľúčových zelených politík. Avšak ako hovorí kovaný politik, nikto vám na svete nedá toľko, čo ja vám môžem sľúbiť. A tak okrem už tvrdo protestujúcich poľnohospodárov by sa nemali ani ďalšie desiatky milióny občanov EÚ nechať ukolísať sľuby, že sa im v záujme plnenia ideologických cieľov svetlých zelených zajtrajškov už toľko nebude znižovať životnú úroveň. Preto aj 21 europoslancov novozvolených začiatkom júna za Českú republiku bude mať svoju veľkú váhu a význam. K eurovoľbám preto musí doraziť maximum českých voličov.

Rozprávkam môžu a pre formovanie svojich charakterov asi aj majú veriť deti, najmä tým s dobrým koncom. Manipulatívne a vylhané rozprávke o čistej mobilite s pomocou elektromobilov zazvonil zvonec. Je dobre, že už čoskoro príde koniec, aj keď rovnako ako v budúcej trpke poznanej realite iných ideologicky formovaných politík zelenej tranzike to bude veľmi ekonomicky aj sociálne bolieť. Len špičkovo manažérsky platení politici EÚ stále nenesú žiadnu zodpovednosť. Okrem politickej, a to je vlastne protirečenie

Zdroje: Smutný, M.: medium.seznam.cz; topky.sk; foto: fontech.startitup.sk

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *