Dieselové motory opäť víťazia nad elektrickými motormi dotácií

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Podľa najnovších údajov za február 2024 sa v Európskej únii predalo viac dieselových áut ako elektromobilov. Zaujímavý vývoj možno pozorovať, ak sa oprieme do štatistík z Nemecka.

Sledovanie štatistík o predaji automobilov

V Európe nám umožňuje aktuálne posúdiť stav tohto odvetvia, hoci pri pohľade na údaje s odstupom niekoľkých alebo niekoľkých mesiacov môžeme tiež pozorovať a predvídať určité javy. Okrem toho, že posledný rok a pol sme svedkami oživenia trhu s novými automobilmi po pandemickom kolapse, elektromobily dlhodobo veľmi sústavne rastú. Najväčší nárast popularity elektromobility nastal v rokoch 2022/2023 a teraz nadšenie začalo pomaly klesať.

Čo nám hovoria najnovšie štatistiky?

Ako sa vyvíjal predaj automobilov v EÚ za posledný mesiac a aké závery z toho môžeme vyvodiť? Vo februári 2024 sa v celej Európskej únii predalo celkovo 883 608 nových osobných automobilov, čo je o 10,1 % viac ako vo februári 2023. Zaujímavé je však rozdelenie predaja podľa typu pohonnej jednotky. Prvýkrát po veľmi dlhom čase sa zdá, že vedúce postavenie benzínových jednotiek je ohrozené. Áno, síce stále tvoria 35,5 % trhu EÚ, ale nemožno poprieť rastúci význam hybridných (HEV) jednotiek, ktoré sa vo februári 2024 mohli pochváliť 28,9 % podielom na trhu.

Neľútostný boj o pozíciu „tretej sily“ pokračuje. Tentoraz sa na vrchol dostali dieselové motory, ktorých podiel na trhu vo februári dosiahol 12,9 %. Elektromobily však za nimi príliš nezaostávajú a tvoria 12 % všetkých predaných automobilov.

Nemecko môže povedať niečo o vplyve dotácií na predaj elektromobilov. Vo februári 2024 bolo za našou západnou hranicou zaregistrovaných presne 27 479 elektromobilov, čo je v porovnaní s februárom 2023 pokles až o 15,4 percenta. Pre porovnanie, predaj automobilov s naftovými agregátmi vzrástol o 9,7 percenta (42 153 oproti 38 433 kusom).

Marcové štatistiky z Francúzska, kde sa v polovici februára rozhodlo o zmenách v systéme financovania automobilov, sa určite oplatí sledovať. Dotácie boli znížené z 5 000 EUR na 4 000 EUR pre osoby s vyššími príjmami. Uvidíme, či to ovplyvní predaj elektrických vozidiel. Vo februári 2024 sa vo Francúzsku predalo 24 479 elektromobilov, čo predstavuje impozantný nárast až o 31,8 % v porovnaní s februárom 2023.

Je čas zvyknúť si na elektromobily. Aj keď už nedochádza k takým veľkolepým nárastom, predaj elektromobilov stále rastie. Je príznačné, že mnohí výrobcovia automobilov už stratili počiatočné nadšenie v oblasti elektromobility. Zavádzanie elektromobilov totiž nie je také ružové, ako by sa mohlo zdať.

Jedna vec je nepopierateľná. Spaľovací motor sa pomaly stáva históriou. Skôr či neskôr sa rozlúčime s autami, do ktorých pravidelne tankujeme benzín alebo naftu. Kedy bude tento prechod úplný, zostáva otvorenou otázkou. Inými slovami, kedy sa úplne rozlúčme s autom s konvenčným pohonom. A čím ho nahradíme?

Po ére automobilov so spaľovacími motormi pravdepodobne nastáva éra elektromobilov na batérie (BEV). Prechod je v plnom prúde a predaj vozidiel BEV neustále rastie. Podľa odhadov analytikov spoločnosti PwC je takmer každé tretie nové auto predané na svete elektrický model. Na konci roka 2023 bolo v Číne zaznamenaných viac ako 2 milióny registrácií (za jeden štvrťrok!). V USA sa podarilo prekročiť jeden milión. Na 20 najväčších svetových trhoch dosiahli registrácie v roku 2023 už takmer 10 miliónov vozidiel (5 najväčších trhov EÚ zaznamenalo nárast o 23 % a takmer 1,3 milióna kusov).  Zároveň nie je tajomstvom, že dobré štatistiky predaja ovplyvňujú rôzne podporné programy (dotácie, environmentálne bonusy alebo iné formy finančných nástrojov). Ťažko uveriť, že bez nich by sa mnohí ľudia tak ľahko vzdali svojho súčasného spaľovacieho auta (žiaľ, ceny vozidiel neustále rastú, čo vedie k záveru, že vlastné auto sa stáva čoraz väčším luxusom) v prospech elektromobilu. S elektromobilmi je nepochybne spojená aj obrovská polarizácia. Máme teda deklarovaných priaznivcov (niekedy dokonca veriacich), ako aj rovnako odhodlaných odporcov. Protichodne to platí nielen pre používateľov, ale aj pre samotný svet výrobcov automobilov.

Jedným z najväčších skeptikov v tomto odvetví je japonská Toyota, ktorá nie je optimistická, pokiaľ ide o elektrifikáciu svojej ponuky automobilov (ak nerátame rozšírenie hybridných pohonov). Spoločnosť je za to vo svete ostro kritizovaná. Je ľahké nadobudnúť dojem, že čím väčšia je vlna kritiky, tým tvrdšie sú predstavitelia Toyoty vo svojom postoji. Treba však uznať, že vedenie spoločnosti v súčasnosti už nespochybňuje elektrickú budúcnosť. Neskrýva však pochybnosti o rýchlosti presadzovaných zmien.

Toyota je napriek kritike skeptická. Rozhovor, ktorý v marci 2024 poskytol Ted Ogawa, prezident americkej divízie spoločnosti Toyota, mal hlasnú odozvu. Netajil sa skepticizmom voči väčším investíciám do elektromobilov. Pripustil, že je ťažké vylúčiť, že nákup emisných kvót by mohol byť nákladovo efektívnejším riešením ako „prepálenie rozpočtu“ na vývoj elektromobilov, po ktorých dopyt nie je taký vysoký, ako očakávajú regulátory trhu. Japonskí manažéri už dlho tvrdia, že zákazníci sa rozhodnú, ktorý pohon je pre nich optimálny. Nebudú preto násilne podporovať autá v segmente BEV, nieto ešte výrazne znižovať dojazd áut s inými pohonmi.

Napriek všetkému nie je Toyota jediným hráčom na trhu, ktorý takto otvorene spochybňuje silne presadzovanú elektromobilitu. O „slepej propagácii BEV“ a „chybnej stratégii obmedzovania dojazdu len na BEV“ sa viackrát zmienil C. Tavares, šéf skupiny Stellantis. O. Zipse, ktorý stojí na čele BMW, sa netajil tým, že spoločnosť stále neopúšťa tradičné konštrukcie a na rozdiel od vyhlásení mnohých konkurentov zachováva investície do vývoja spaľovacích motorov. Nevylúčil ani to, že existujúce plány elektrifikovať 50 % ponuky vozidiel do roku 2030 by sa mohli zmeniť. Jeho slová zopakoval aj O. Kallenius, zodpovedný za celú skupinu Mercedes – Benz. Stuttgartský výrobca už prehodnotil svoje pôvodné ciele (úplné opustenie spaľovacích modelov do roku 2030) a znížil očakávaný podiel elektrických modelov na celkovom predaji skupiny (elektrifikované verzie majú tvoriť 50 %). Tempo elektrifikácie spomaľuje aj Jaguar Land Rover (JLR ohlásil viac plug – in hybridov a už toľko netlačí na BEV varianty). Američania tiež naznačujú zmenu plánov. Už v polovici roka 2023. J. Farley, generálny riaditeľ spoločnosti Ford, oznámil zvýšenie investícií do hybridných modelov na úkor elektrických modelov. Plány predaja automobilov a výstavby nových závodov na výrobu batérií a pohonných jednotiek prehodnotila aj spoločnosť General Motors.

Zdroje: Redakcia Auto trendy; autotrendy.sk; grafy: youtube.com/@euronews

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *