Slovenský vynález PBS z áut nezmizne

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Už na niekoľkých miestach sme v tejto sekcii blogu popisovali výhody tzv. PBS – predného brzdového svetla a to od slovenského vynálezcu Ľ. Marjaka až po posledné informácie na úrovni  homologizačných konaní.

Od septembra 2022 do októbra minulého roka prebiehalo na Slovensku testovanie nového bezpečnostného prvku. Ako ukázali výsledky štúdie, vodiči aj chodci si tento prvok náramne obľúbili.

Preto vozidlá, ktoré boli do testovania zapojené, čakajú na Ministerstve dopravy predĺžené povolenia, informoval o tom TASR v tlačovej správe. O projekte predných brzdových svetiel sa pozitívne vyjadril aj minister vnútra Matúš Šutaj Eštok, ako informoval Startitup.

Vozidlám zapojeným v teste príde po žiadosti povolenie

Výsledky štúdie na viac ako 3-tisícoch vozidlách boli prezentované na medzinárodnej konferencii o mobilite v Bratislave. Najväčší záujem zaznamenala prezentácia výsledkov ročného testovania predného brzdového svetla (PBS), ktoré prebiehalo od vlaňajšieho septembra na území Slovenska, hlavne v Žilinskom a Trenčianskom samosprávnom kraji.

Ukončenie ročného testovania predného brzdového svetla v septembri tohto roka prinieslo výsledky. Prieskum medzi vodičmi, ale aj chodcami prezentoval na konferencii Prof. Ing. Miloš Poliak, PhD., dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov na Žilinskej univerzite v Žiline. „Výskum vplyvu predného brzdového svetla na bezpečnosť cestnej premávky prebiehal od 22. septembra 2022 do 31. 10. 2023. Predné brzdové svetlo bolo inštalované na 3 072 vozidiel, ktoré jazdili v reálnej premávke najmä v Žilinskom a Trenčianskom kraji. Identifikovania vplyvu predného brzdového svetla na bezpečnosť cestnej premávky sa zúčastnili vodiči, ktorí celkovo najazdili s predným brzdovým svetlom 38,24 mil. km. V priemere každý vodič najazdil s predným brzdovým svetlom približne 14 000 km. Každý vodič odpovedal na takmer 60 otázok pripravených odborníkmi zo Žilinskej univerzity a Bonnského inštitútu pre dopravnú psychológiu, ktorými sa zisťovali skúsenosti vodičov so zmenou bezpečnosti cestnej premávky v prípade, že jazdili s predným brzdovým svetlom,“ uviedol profesor Miloš Poliak. Závery štúdie jasne preukázali, že vodiči, ktorí jazdili s namontovaným predným brzdovým svetlom, by si priali jeho zavedenie do premávky. Až 78 percent vodičov, ktorí mali skúsenosť s vedením vozidla s namontovaným predným brzdovým svetlom, sú za jeho všeobecné zavedenie do bežnej premávky, informuje tuvsud.com.

Pozitívne reagovali aj chodci či cyklisti, ktorí sa v premávke s takýmto vozidlom stretli. „V rámci výskumu predného brzdového svetla sme tiež identifikovali názor 621 osôb, ktoré sa stretávali s predným brzdovým svetlom v reálnej premávke. Až 86 % chodcov súhlasí so všeobecným zavedením predného brzdového svetla do bežnej premávky,“ prezradil údaje z prieskumu dekan Miloš Poliak. 

Pre veľký záujem vodičov aj chodcov búdu vozidlá môcť predné brzdové svetlá na cestách aj naďalej používať. Povolenie na užívanie predných brzdových svetiel však dostanú len vozidlá, ktoré už boli zapojené do testovacej prevádzky. Nie je to teda výzvou na predkladanie nových žiadostí.

Na Ministerstve dopravy SR sú postúpené žiadosti na predĺženie povolení o jeden rok. Ministerstvo tieto povolenia začalo od 20. marca postupne vydávať.

„Z predného brzdového svietidla zelenej farby sa dá odhadnúť správanie daného vozidla, teda, že dané vozidlo brzdí, čo môže byť prospešné pre iných účastníkov cestnej premávky a aj na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky,“ znie stanovisko MDSR. Ako sa ďalej píše vo vyjadrení, to, do akej miery sa zvýši bezpečnosť cestnej premávky, by malo byť predmetom výskumu.

Výskum, ktorý sa zameriava na vplyv tohto bezpečnostného prvku, stále prebieha. Momentálne sa čaká na zverejnenie veľkej ekonomickej štúdie Bonnského inštitútu pre právo a dopravnú psychológiu z Bonnskej univerzity. Projekt tak postupne napĺňa všetky potrebné náležitosti, aby sa ním mohla zaoberať aj Európska únia a Európska komisia.

Cieľom je znížiť nehodovosť na cestách

Pozitívne sa o tomto projekte vyjadril aj minister vnútra Matúš Šutaj Eštok. Predné brzdové svetlo sa mu páči a považuje ho za jednu z možností, ako predchádzať dopravným nehodám. „Určite by som chcel ísť touto cestou, aby sme prijímali všetky opatrenia na zníženie počtu dopravných nehôd, a teda zároveň znížili počet úmrtí na cestách,“ vyjadril sa minister vnútra. Rovnaký postoj k bezpečnostnému prvku vyjadrilo aj Prezídium Policajného zboru SR odboru dopravnej polície. „Používanie tohto bezpečnostného prvku považujeme za vec, ktorá by mala zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. V akej miere zavedenie tohto bezpečnostného prvku ovplyvní bezpečnosť cestnej premávky však bude zodpovedané až výsledkami vykonanej štúdie,“ uviedol Odbor dopravnej polície Prezídia PZ SR.

Ako informoval Startitup, slovenskí vodiči sa do 22. júna roku 2023 mohli podieľať na testovaní predného brzdového svetla. Výnimočný slovenský vynález pritiahol pozornosť jednotlivých štátov a aj celej Európskej únie. Bezpečnostný prvok je navrhnutý tak, aby poskytoval signalizáciu chodcom, cyklistom a autám jazdiacim vpredu o tom, že vozidlo začína brzdiť. Vynález, ktorý je umiestnený v prednej časti vozidla a svieti zelenou farbou – a na prechode chodcom hovorí – „brzdím, choď“!!!

Zdroje: Redakčný článok fontech.startitup.sk; foto: Unsplash/Denny Ryanto/TASR/Radovan Stoklasa; 

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *