Ako zvládne slovenský auto priemysel prechod na elektromobilitu?

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Slovensko stojí pred obrovskou výzvou. Pilier jeho priemyslu, ale aj celého slovenského hospodárstva, sa totiž musí prispôsobiť novým podmienkam. Ak automobilová výroba prechod na elektromobilitu nezvládne, môže Slovensko čeliť aj výraznému prepadu hospodárstva (pozri predchádzajúce články). Ak naopak uspeje, môže to znamenať aj tisíce nových pracovných príležitostí, píše aj Deutsche Welle.

Pre Slovensko je automobilový priemysel absolútne kľúčovým sektorom ekonomiky. Ako pripomína Deutsche Welle, auto motive sa totiž podieľa na hrubom domácom produkte Slovenska až 13 %. Pre porovnanie, v ďalšej automobilovej veľmoci v Nemecku je tento podiel 5-percentný.

Viac ako desatina slovenského hospodárstva pritom aktuálne stojí pred obrovskou výzvou, ako zvládne prechod z výroby automobilov poháňaných tradičnými spaľovacími motormi ku elektromobilite. Automobily zo Slovenska totiž smerujú najmä do Európskej únie, ktorá od roku 2035 povolí predávať už iba bez emisné vozidlá.

Obrovský vplyv na celé hospodárstvo

Ak Slovensko prechod na elektromobilitu nezvládne, hospodárstvo sa v najhoršom scenári zmíži o 10 %. Naopak, ak bude úspešné, prechod na elektro mobilitu môže priniesť dodatočných až 8000 pracovných miest, cituje Deutsche Welle prognózy think tanku Globsec.

Najväčšia automobilka na Slovensku Volkswagen Slovakia začala elektromobily vyrábať už v roku 2013. V roku 2021 výroba modelu e-up! predstavovala necelých 14 % celkovej produkcie bratislavskej fabriky, ktorá okrem toho vyrába aj hybridné modely, stále však gro jej produkcie postavená na spaľovacích motoroch.

Analytik R. Ďurana z inštitútu INESS pritom podľa Deutsche Welle upozorňuje, že nemecký koncern sa môže jednoducho rozhodnúť napokon elektr mobily vyrábať napríklad na domácom ihrisku, v Nemecku. Volkswagen pritom už v súčasnosti svoje elektrické automobily ID.3 a ID.4, ako aj ich kľúčové komponenty, vyrába vo svojich nemeckých fabrikách. Dôležité bude, čo automobilkám bude dávať ekonomický zmysel, tvrdí analytik.

Pozitívne signály: Volvo a InoBat

Pozitívnym signálom pre slovenské hospodárstvo (uvedené v predchádzajúcich článkoch) je v tomto smere rozhodnutie automobilky Volvo, ktorá sa rozhodla na východe Slovenska vybudovať novú fabriku čisto na výrobu elektrických vozidiel. Od roku 2026 má v pláne pri Košiciach vyrábať až 250 000 elektrických vozidiel ročne. Slovenský automobilový sektor veľké nádeje vkladá aj do projektu výroby batérii spoločnosti InoBat. Slovenská firma InoBat má začať batérie vo Voderadoch vyrábať neskôr, ako pôvodne plánovala,  avizuje, že už

iba čaká na výrobné zariadenia z Číny a v roku 2024 by už chcela batérie naplno vyrábať. Tento projekt však ešte bude musieť preukázať svoju životaschopnosť a až nasledujúce obdobie tak ukáže, či bude úspešný alebo nie.

Budúcnosť automobilového sektora, kľúčovej súčasti slovenského hospodárstva, tak ukážu až najbližšie roky. „Slovenský auto priemysel je zatiaľ stále postavený na starej technológii spaľovacích motorov. Výhonkov novej éry vo výrobe automobilov je zatiaľ málo a stále nie sú dostatočné silné, aby udržali krok s lídrami v odvetví,“ či už v Európe, dokonca aj v krajinách V4 (pozri článok v tejto sekcií – Stredoeurópsky tiger stráca zuby. Aká je budúcnosť európskych automobiliek?).

Ešte dve poznámky, ktoré sa týkajú danej témy a s ktorými sa zaoberal týždenník TREND v nedávnych číslach v roku 2023. V jednom článku redaktor R. Ižip sa zamýšľa nad potrebou zvýšiť kapacitu jadrovej elektrárne formou stavby „nových Jaslovských Bohuníc“. Zdôvodňuje to nižšie uvedenou tabuľkou spotreby elektriny pri plnej elektrifikácii e-automobilov.

ParameterSREUNórsko
Počet automobilov (mil.)32534
Spotreba e-aut (TW/rok)75578
Potreba krajiny (TW/rok)312785154
Podiel e-mobility (%) 23206

No a druhá poznámka sa týka „veternej energetiky“, ktorú by v SR a zvlášť v kontexte príchodu Volvo na východ republiky mohlo „nakopnúť“ vo väčšej miere – dôvod: ku dnešnému dňu nepribudla ani jedna turbína na veterný pohon. 

Taktiež v článku R. Žuffa v TREND uverejňuje pod nenápadným názvom Nepribudla ani jedna uviedol, že Slovensko sa naďalej do výstavby veterných elektrární nepúšťa, brzdia ju aj schvaľovacie procesy úradov a naviac aj odpor obyvateľov v dotknutých oblastiach. Slovensku mali pomáhať aj počas energetickej krízy aspoň výkonom 100 MW, no a za posledných 20 rokov však nepribudla ani jedna! Avšak V obci Paňa neďaleko Nitry má vzniknúť (!) veterná elektráreň. Ročne by mohla vyrobiť elektrinu pre 25-tisíc domácností. Obecné zastupiteľstvo s tým predbežne súhlasilo. Súhlas však budú musieť dať aj odborné inštitúcie a väčšina obyvateľov.

Veterný park plánuje súkromná spoločnosť postaviť v Pani v Nitrianskom okrese viac ako kilometer od obytnej zóny. Niektorí ľudia v dedine s projektom súhlasia, iní hovoria, že vyše 200-metrové stožiare s turbínami pokazia pohľad na krajinu, ďalší sa obávajú hluku. „Paňa je momentálne v úvodnej fáze povoľovania. A síce, bol podaný zámer v rámci procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, známy ako EIA,“ vysvetlil projektový manažér investora Ján Lacko.

Tri spoločnosti, ktoré sa zaoberajú výstavbou elektrární z obnoviteľných zdrojov, plánujú vybudovať veterné parky v blízkosti Nitry, Vrábeľ a Nových Zámkov – toľko projekty! Nezabúdajme, že veterné elektrárne pracujú aj pri slabom vetre (tretí stupeň uvedenej stupnice) …

  • Vláda odborníkov schválila nový akčný plán rozvoja elektromobility, ktorý nahradil zastaraný dokument spred štyroch rokov.
  • Dotácie na nákup batériových vozidiel by nemali byť jednorazové, vláda navrhuje minimálne trojročný program.
  • Štát by sa mal postarať o dobudovanie nosnej siete rýchlo nabíjačiek.
  • Na priebežné dobíjanie budú stačiť pomalé nabíjačky, ľudia v panelákoch budú mať na ne právo, aj keby sa to susedom nepáčilo.

Akčný plán (Ľ. Ódor) počíta so 16 opatreniami

  • Dobudovanie národnej siete rýchlo nabíjačiek na chrbtovej diaľničnej sieti
  • Dotácie na budovanie mestských nabíjačiek v sídlach nad 7-tisíc obyvateľov
  • Dotácie na elektrické vozidlá vo verejnej doprave
  • Dotácie na výstavbu veľkých batériových úložísk na ukladanie lacnej elektriny z obnoviteľných zdrojov
  • Priame dotácie na nákup elektromobilov, prípadne plug-in hybridov
  • Zavedenie dynamickej „e-tarify“ pre domácnosti a firmy, ktoré nabíjajú elektromobil
  • Zvýšenie prostriedkov na zvýšenie kapacity distribučných elektrických sústav
  • Zavedenie „práva na nabíjací bod“
  • Uhrádzanie nákladov na nabíjanie služobného vozidla v domácnostiach
  • Nižšie dane a odvody za zamestnanca, ak na súkromné účely používa služobný elektromobil
  • Ďalšia zmena registračných poplatkov pri prihlásení vozidla, ktorá ešte viac posilní faktor emisií vozidiel podľa technického preukazu
  • Zjednodušenie povoľovacích procesov na výstavbu nabíjacích staníc
  • Úprava protipožiarnych noriem na parkoviská pre elektromobily
  • Súbor zvýhodnení pre majiteľov elektromobilov, napríklad vstup do nízko emisných zón v mestách alebo zľavy na parkovanie
  • Sprístupnenie údajov o rozmiestnení nabíjačiek a ich využívaní
  • Vytvorenie nových študijných programov na vzdelávanie odborníkov v elektromobilite

Zdroj: e.dennikn.sk; openiazoch.zoznam.sk – redakčný článok; Ižip, R.: TREND 24/2023; Žuffa, R.: TREND 22/2023; spravy.rtvs.sk; startitup.sk; snímka RTVS; grafika podpormevietor.sk; SAPI.sk;

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *