Čínski výrobcovia áut rastú aj na globálnom trhu; stávajú sa hrozbou pre tradičné automobilky a dokonca aj Rusko sa stáva závislým v tejto oblasti

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Štatistiky predaja automobilov za minulý rok ukazujú už tradičný vzostup čínskych automobiliek aj mimo domáceho trhu. Vývoj v Číne, teda na najväčšou automobilovom trhu na svete, pritom môže byť obrovskou výstrahou pre tradičných výrobcov áut, ktorí neomylne kraľovali dekády aj v čínskej teritórií. Transformácia smerom k elektro mobilite totiž významne nahráva Číňanom.

Špecialista na analýzy v rámci automobilového priemyslu – JATO Dynamics, sa v rámci svojej správy ohľadom predajov automobilov za rok 2022 venoval aj trendu rastu čínskych automobiliek mimo domáceho trhu. Zo štatistík vyplýva, že čínski výrobcovia v roku 2022 predali mimo domáceho trhu takmer 1,5 mil. „ľahkých vozidiel“. A to predstavuje medziročný rast o 48 %.

Európske združenie dodávateľov automobilového priemyslu bije na poplach. Jeho najnovší prieskum ukazuje, ako elektromobily lámu väzy tomuto odvetviu predovšetkým kvôli rozsiahlemu importu batérií. Prebytok exportu firiem EÚ pritom kedysi dosahoval miliardy eur, už v budúcom roku by sa však mohol dostať do mínusu. Veľmi zle sú na tom predovšetkým nemecké firmy, ktoré majú množstvo pobočiek či dcérskych spoločností aj na východe, ani Japonsko si ale nemôže vyskakovať. Radosť môže mať len Čína.

Podľa JATO Dynamics to bolo spôsobené konkurencieschopnejšou a kvalitatívne vylepšenou ponukou, ako aj veľkým tlakom v segmentoch cenovo dostupných elektrických vozidiel. Čínski výrobcovia pritom predávajú svoje vozidlá na nových trhoch priamo, ale tiež využívajú rebranding prostredníctvom značiek, ktoré sú známejšie na západných trhoch (napríklad SAIC používa značku MG) a zároveň prispôsobujú svoje vozidlá danému trhu či daným regiónom. A čínski výrobcovia produkujú vozidlá aj pre západné automobilky, najmä v rámci spoločných podnikov.

Napríklad automobilka BYD bola najväčším skokanom v rámci medziročného zisku trhové podielu áut bez ohľadu na druh pohonu – z 0,89 % poskočila na 2,42 %. Za rok 2022 sa pritom po Tesle stala druhým najväčším výrobcom elektromobilov  (911 000 ks) a zároveň najväčším výrobcom áut do zásuvky na svete (elektromobily a plug – in hybridy = 1,8 mil. ks).

Čína je aj najväčším trhom pre elektromobily, keď až 53 % z celkovej produkcie sa predalo na tamojšom trhu. Najlepšie je na tom tiež z hľadiska trhového podielu v rámci regiónov, keď s 15,6 % prekonala druhú Európu (12,2 %). A aj keď tradiční výrobcovia vďaka autám so spaľovacím motorom ešte stále patria medzi najpreferovanejších (napriek medziročnému poklesu predaja o 6 % bol v r. 2022 číslo 1 koncern VW Group, aj vďaka viacerým miestnym spoločným podnikom), vývoj na trhu s vozidlami do zásuvky môže byť pre nich veľkou výstrahou.

Veď podľa údajov, ktoré zverejnil portál Cleantechnica, 4 z 5 značiek, ako aj koncernov, ktoré v minulom roku predali na čínskom trhu najviac áut do zásuvky (elektromobily a plug – in hybridy), sú čínske, resp. prevažne čínske. Jediným „narušiteľom“ z vonku je pritom Tesla na treťom mieste v rámci oboch rebríčkov. A domáci BYD je v oboch prvý. V rámci značiek sa tiež darilo SGMW (spoločný podnik SAIC, Wuling a amerického GM), GAC a Changan a v rámci koncernov sa dostali do top 5 aj SAIC, Geely a GAC.

V top 20 najpredávanejších modelov do zásuvky v Číne za rok 2022 je až 17 domácich modelov, pričom tie dopĺňajú Tesla Model Y a Model 3 na treťom, resp. deviatom mieste a VW ID.4 na 16. priečke. Teda tradičné automobilky by tak mali spozornieť, keďže trendom je, že elektrické vozidlá získavajú čoraz väčší trhový podiel. A to nielen v Číne.

Čínske automobilky, ktoré dosiahli v roku domáci podiel 52 %, pritom už začali ofenzívu aj v rámci globálnych trhov. Napr. v euroázijskom regióne sa ich podiel medziročne viac ako zdvojnásobil (zo 6,2 % na 12,8 %). Na Strednom východe a v Afrike získali cca 13 %, resp. 10 %. V Európe či Severnej Amerike bol ich trhový podiel síce zanedbateľný, hrozbou pre tradičné automobilky však v blízkej budúcnosti môže byť najmä spustenie exportu cenovo dostupných elektromobilov, ktoré zavedení globálni výrobcovia a ani Tesla zatiaľ neponúkajú.

Zdroje: Bakša, J,: teslamagazin.sk; Mihálik, M,: topspeed.sk; Ižip, R.: Vojna áut, TREND Extra 42/2023; grafika BYD; JATO Dynamics;

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *