František Herzáň, Tomáš Krajčí
Nezisková organizácia Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT – International Council on Clean Transportation), ktorá sa podieľala aj na odhalení podvodu pomenovaného ako „Dieselgate“, vypracovala štúdiu porovnávajúcu okrem iného aj emisie elektromobilov a spaľovacích automobilov, vrátane ich palivovej/energetickej či výrobnej stopy.
Analýza ICCT skúma nielen emisie CO2, ale celkovo emisie skleníkových plynov. A to osobitne v rámci najväčších automobilových trhov (Čína, Európa, USA, India), na ktorých sa predáva cca 70 % všetkých nových automobilov.
Zvažuje pritom emisie skleníkových plynov v rámci každej etapy životného cyklu automobilov a „palív“. A to od ťažby a spracovania surovín, cez rafináciu a výrobu, až po prevádzku a eventuálnu recykláciu alebo likvidáciu. Organizácia ICCT aktuálne zistenia tiež porovnáva s predpokladaným stavom v roku 2030.
Je dôležité povedať, že do výpočtov ICCT bola tiež zahrnutá priemerná uhlíková stopa palivových a elektrických mixov počas celej životnosti. A zohľadnené majú byť aj zmeny intenzity uhlíkovej stopy počas životnosti vozidiel.
Do úvahy sa tiež brala spotreba paliva a elektriny pri priemernom spôsobe používania vozidiel v reálnom svete, pričom analytici sa nespoliehali len na oficiálne testovacie hodnoty.
Zohľadnené boli aj najnovšie údaje o výrobe batérií v priemyselnom meradle a regionálne dodávateľské reťazce batérií. Zistilo sa pritom, že emisie z výroby batérií pre elektromobily sú výrazne nižšie, ako vyplýva z predchádzajúcich štúdií.
Výsledky

Výsledky štúdie ukazujú, že emisie skleníkových plynov elektromobilov počas celého životného cyklu sú v porovnaní so spaľovacími autami výrazne nižšie už dnes, a to aj na trhoch s prevažne „špinavou“ elektrinou. Ako máme možnosť vidieť na nasledujúcom grafe, v prípade porovnateľných priemerných áut strednej veľkosti majú elektromobily emisie nižšie o 66 až 69 % v Európe, 60 až 68 % v USA, 37 až 45 % v Číne a 19 až 34 % v Indii. V posledných dvoch menovaných krajinách sa pritom na výrobu elektriny používajú vo veľkej miere fosílne palivá.
ICCT na základe trendov, plánov, stratégií a cieľov tiež predpokladá, že rozdiel v prospech elektromobilov sa bude minimálne na všetkých významných trhoch prehlbovať, aj vďaka tomu, že energetický mix bude čoraz viac dekarbonizovaný.
…a nech sa páči, hľadajte súvislosti aj s emisnou normou E7!
Zdroje: Bakša, J.: teslamagazin.sk; ICCT