Nová emisná norma euro 7 je zrušená

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

… Nová emisná norma Euro 7 je zrušená

…. Európska komisia uznala, že by zbytočne predražila automobily

…. Európska únia vypočula námietky výrobcov

…. EÚ „nezabije spaľováky“

…. a podobné titulky sa objavovali v odborných ako aj iných médiách. Výrobcovia automobilov argumentovali tým, že aktuálne investujú obrovské prostriedky do vývoja elektromobilov, navyše to vyzerá, že od roku 2035 budú spaľovacie motory skutočne zakázané (?), respektíve od tohto termínu bude možný už len predaj áut s nulovými emisiami CO2. S aktuálnou správou o chystanej emisnej norme prišila rešpektovaná spravodajská stránka Politico, ktorá má vďaka svojim kontaktom a bruselskej centrále obvykle veľmi dobré informácie. Stránky Politico dokonca tvrdia, že sa o to „posnažili“ Maďarsko, Taliansko, Rumunsko aj Slovensko…

Vo svojom najnovšom článku Politico tvrdí, že má k dispozícii návrh právneho predpisu, podľa ktorého Európska komisia nebude v pripravovanej norme Euro 7 požadovať výrazné zníženie emisií produkovanými osobnými automobilmi. Nová dokumentácia (stanovujúca limity aj iných emisií ako CO2) navrhuje stanoviť emisné normy pre osobné automobily na rovnakej úrovni, aká v súčasnosti platí pre automobily s benzínovými motormi podľa existujúcej normy Euro 6. Ak je to skutočne pravda, znamenalo by to, že automobilový priemysel by nemusel v najbližších desiatich rokoch investovať obrovské čiastky do vývoja novej generácie vozidiel so spaľovacími motormi – teda do technológie, ktorá má byť do roku 2035 aj tak postupne vyradená z predaja.

Európska komisia konštatuje, že jej záverečné hodnotenie vzalo do úvahy „súčasné geopolitické a hospodárske okolnosti“, pričom uznáva, že pôvodná podoba Euro 7 by neúmerne zvýšila náklady na energiu a suroviny. Norma „by vytvorila bezprecedentný tlak na dodávateľský reťazec automobilového priemyslu a vyvoláva otázky cenovej dostupnosti pre spotrebiteľov v celkovom kontexte vysokej inflácie,“ uvádza sa v návrhu. „Euro 7 nepotrebujeme, pretože by odčerpávala zdroje, ktoré by sme mali vynakladať na elektro mobilitu,“ povedal pred pár dňami na parížskom autosalóne šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares a dodal: „… prečo by sme mali využívať obmedzené zdroje na niečo, čo bude trvať len veľmi krátko? Priemysel to nepotrebuje, bolo by to kontraproduktívne.

Návrh komisie sa pochopiteľne nepáči napríklad lobistickej organizácii Transport & Environment, ktorá tvrdí, že „…komisia ustúpila požiadavkám automobiliek a ich zisky sú uprednostňované pred zdravím miliónov Európanov…“… „Automobilový priemysel ohnivo oponoval norme Euro 7. Teraz sa zdá, že Eurokomisia na ich požiadavky pristúpila a rozhodla sa uprednostniť zisk automobiliek pred zdravím miliónov Európanov,…“ vysvetľuje Anna Krajinska z NGO Transport & Environment (organizácia, ktorá presadzuje  víziu zero emision). 

Nová emisná norma Euro 7 bola pripravovaná štyri roky, jej schválenie však už bolo niekoľkokrát odložené a záväzné vydanie normy mešká. Mala by rozšíriť pravidlá o znečisťujúcich látkach tak, aby zahŕňali aj jemné prachové častice z pneumatík a brzdového systému a majú sa zaoberať aj životnosťou akumulátorov. 

Aj Slováci si vydýchnu, norma Euro 7 je neporovnateľne miernejšia

Logický krok

O niečo benevolentnejšia norma Euro 7 pre automobilky znamená, že sa nemusia tak intenzívne zaoberať vývojom a optimalizáciou spaľovacích motorov. Čosi také je totiž pomerne zbytočné, keďže má dôjsť v roku 2035 ku kompletnému zákazu predaja spaľovacích motorov v EÚ a k podobným krokom sa uchyľuje aj množstvo ďalších krajín.

Predbežné pravidlá, ktoré nezahŕňajú emisie oxidu uhličitého, stanovujú podobné emisné štandardy, ako predošlá európska norma Euro 6. Ako spoločnosti, tak aj zákazníci si na chvíľu vydýchnu a čiastočne sa zbavia tlaku, ktorý blížiaca sa nová norma vytvárala. Na definitívnom zákaze technológie spaľovacích motorov pre rok 2035 však tieto novinky nič nemenia.

„Vo svetle aktuálnej geopolitickej situácie a ekonomických okolností bol vyhotovený finálny posudok,“ vyhlásila Európska komisia v súvislosti s novou normou a dodala, že by nová prísna norma spôsobila bezprecedentnú záťaž pre dodávateľský reťazec automobilového priemyslu v období vysokej inflácie.

Požiadavky na čistejšie spaľovacie motory tak EÚ zmierni, keďže ich chce nakoniec aj tak vyradiť. K zverejneniu presných pravidiel pre novú normu Euro 7 má dôjsť 9. novembra a odborníci na nich pracujú približne štyri roky – už teraz, navyše, poriadne meškajú a otázka je, či tento termín bude dodržaný.

Situáciu by zhoršila

Jedným z hlavných argumentov proti prísnejšej norme Euro 7 je fakt, že by boli automobilky nútené investovať miliardy do vývoja efektívnejších a čistejších spaľovacích motorov, pričom sa musia zároveň pripravovať na neodkladnú elektrifikáciu svojej flotily automobilov. Ako sa navyše ukazuje, elektromobily sú schopné dominovať trhom a otázkou viac nie sú ich schopnosti, ale ich cena.

Trh valcuje najmä Tesla

Tesla je bezpochyby lídrom v oblasti elektro mobility. Aj keď sa už tradiční výrobcovia snažia zúžiť obrovskú priepasť v predajoch batériových áut, mladá americká automobilka stále výrazne dominuje. V treťom kvartáli 2021 dokonca dodala zákazníkom rekordný počet elektromobilov. Automobilke Elona Muska sa tak znova podarilo prekonať predchádzajúci rekord v počte dodaných elektromobilov. V druhom kvartáli spoločnosť vyrobila 206421 ks Tesla a zákazníkom ich dodala 201250 ks. Tretí kvartál bol ešte lepší, Tesla vyrobila celkovo 237823 ks elektromobilov a zákazníkom doručila už 241300 ks áut značky Tesla. Pochopiteľne dominovali lacnejšie Modely 3 a Y.

Zdá sa, že zvíťazil zdravý rozum a automobilky z Euro 7 nebudú mať nočné mory. Európska komisia pravdepodobne výrazne zmierni požiadavky a limity Euro 7, čím zabezpečí, že výrobcovia automobilov nebudú musieť v týchto ťažkých časoch vynakladať obrovské investície. Rešpektovaný portál Politico získal návrh pravidiel pripravovanej legislatívy, ktorý hovorí o stanovení emisných noriem pre osobné automobily a dodávky na rovnakej úrovni, ako sú v súčasnosti platné pre benzínové autá podľa existujúcej normy Euro 6.

Podľa revidovaných nariadení chce Európska únia minimalizovať náklady výrobcov automobilov na výskum a vývoj na vytváranie nových čistejších motorov vzhľadom na navrhovaný zákaz predaja spaľovacích motorov v roku 2035. Jednoducho povedané, EÚ nevidí potrebu žiadať spoločnosti, aby investovali miliardy do nových spaľovacích motorov, ktoré budú len o niečo ekologickejšie ako tie existujúce a zostanú v predaji len niekoľko rokov. 

Konečná verzia – norma Euro 7 sa už viackrát oneskorila a naposledy mala byť zverejnená 28. októbra. Do platnosti má vstúpiť v roku 2025 alebo 2026.

Zdroj: M. Mihálik, TOPSPEED.sk; R. Tököly, frontech.startitup.sk; autozurnal.com; Politico; Depositphotos

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *