Neúspešnosť v autoškolách prudko rastie; vinníka poznáte

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Stále viac a viac uchádzačov o vodičské oprávnenie pri testoch v autoškolách zlyháva. Dôvodom má byť úplne iné vnímanie, či skôr nevnímanie dopravy mladou a mladšou generáciou. Vinník je pritom dobre známy. Tento fenomén sa prenáša aj ku nám…

Príklad z Nemecka. Počet uchádzačov o vodičské oprávnenie v Nemecku nestále rastie, ale aj podiel tých, ktorí z testov a skúšobnej jazdy „vyletia“. Percento neúspešnosti v nemeckých autoškolách z roka na rok rastie. Združenie TÜV nedávno s odvolaním sa na údaje Federálneho úradu pre motorovú dopravu oznámilo, že v uplynulom roku neprešlo testami až 37 percent uchádzačov, kým v roku 2013 to bolo len 29 percent. Zhoršenie teda predstavuje až osem percent. V praktickom teste, teda zo skúšobnej jazdy na vodičský preukaz skupiny B, vyletelo dokonca 43 percent žiakov. Ako je to možné?

Nejde len o to, že intenzita dopravy a počet predpisov sa za posledných 20 rokov výrazne zvýšili – a tým aj nároky na vodičov. Je tu ešte jeden vinník – iné vnímanie dopravy v porovnaní s generáciou pred dvoma dekádami rokov. „Mladý človek, ktorý dnes prichádza do autoškoly “má úplne iné vnímanie dopravy – a to nižšiu úroveň vnímania reality“ povedal podpredseda Spolkového zväzu autoškôl K. Bartels. Pripisuje to najmä používaniu mobilných telefónov a tabletov. „Pozrite sa dnes do áut a zistíte, či sa mládež pozerá na cestu. Nie, nepozerá, pozerá sa na svoje smartfóny. A to isté platí, keď kráča, dokonca aj cez vozovku“ vysvetľuje Bartels. To je podľa neho dôvod, prečo mladým ľuďom chýba „prirodzená vnímavosť k dianiu v doprave“. Noví žiaci majú navyše problém s udržaním pozornosti. Napriek tomu záujem o vodičské oprávnenie rastie a autoškoly sú vyťažené. Dôvodom môže byť podľa Bartelsa aj nedávna pandémia, ktorá vyhnala ľudí z verejných prostriedkov a posadila späť do áut.

Zamyslime sa aj nad Slovenskom, kde aj samotné testy sa významne sprísňujú od tohto roka… (čítaj článok tejto sekcie – Skúšky v autoškolách od januára 2023)… A toto je priebežný výsledok (prvý polrok 2023)!!!

Nové testy spôsobili, že získať vodičské oprávnenie v autoškole je pravdepodobne ťažšie ako v minulosti. Poukazuje na to nárast v počte uchádzačov, ktorí teoretickú skúšku nezvládnu a musia si ju zopakovať. Čísla hovoria jasnou rečou: za 4 mesiace dosiahla neúspešnosť v priemere 21 percent. Číslo vychádza z viac ako 26 tisíc testov, na ktorých sa adepti na získanie vodičského preukazu zúčastnili, píše agentúra TASR.

Pôvodne bola pritom pri „starých“ papierových testoch neúspešnosť na výraznej nižšej úrovni – v priemere dosahovala 12 percent. Dá sa preto povedať, že zatiaľ čo dnes zhruba každý piaty adept teoretickú skúšku v autoškole nezvládne, v minulosti to bol jeden z 9 uchádzačov. Agentúre TASR sprostredkovala štatistiky hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Bárdyová.

Policajti sa sú s novými testami zavedenými od 1. apríla 2023 spokojní. „Policajný zbor je z komplexného hľadiska spokojný s priebehom vykonávania teoretických skúšok elektronickým skúšobným testom z dôvodu zvýšenia počtu vyskúšaných žiadateľov, zefektívnenia činnosti skúšobného komisára a objektívnosti teoretickej skúšky, ako aj zvýšenia úrovne vzdelávania žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia v autoškolách,“ skonštatovala hovorkyňa.

Slovenská polícia si od nových testov sľubuje, že prispejú k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky a zároveň majú zamedziť korupcii pri teoretických skúškach pre žiakov autoškoly. Nová skúška prebieha elektronicky, žiaci sa musia pre jej vykonanie dostaviť na dopravný inšpektorát. Modelové testy pre autoškolu 2023 zverejnilo ministerstvo vnútra, aby tak umožnili uchádzať lepšie sa na skúšky pripraviť, pretože história je skutočne strašlivá Vyhodnotenie DBS za rok 2022, definitívne údaje (7,1 MB). Naviac však pomerne veľký počet inštruktorov upozorňovalo a upozorňuje, že testy treba výrazne obsahovo upraviť, pôjde najmä o nové poznatky ku technickému rozvoju parku vozidiel a aj technológii jazdy!!!

Zdroj: Andrejčák, T.: auto.pravda.sk; Steigauf, P.: topspeed.sk; TASR; foto: sme.sk; grafika: MV SR

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *