Turci chcú zaviesť do reálu slovenský patent ako prví

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Zaujímavý slovenský patent – predné brzdové svetlo (PBS), ktorý by mohol prispieť k zníženiu počtu dopravných nehôd. Prešiel 14-mesačným testovaním v Trenčianskom a Žilinskom kraji na 3 200 rôznych automobiloch (autobusy, osobné autá, požiarnické autá a ďalšie). Výsledky testov boli veľmi sľubné a záujem zo zahraničia o tento projekt je dôkazom nádeje, že sa postupne tento prvok podarí rozšíriť od úrovne EU až sveta.

Záujem o predné brzdové svetlá sa rozšíril do Švajčiarska, Českej republiky a Talianska. Európska komisia zvažuje jeho dobrovoľné zavedenie. To potvrdzuje aj nedávne stretnutie zástupcov projektu s eurokomisárkou pre dopravu A. Vălean, ktorá v Európskej komisii medzi iným zodpovedá za stratégiu udržateľnej a inteligentnej mobility.

Projekt je v záverečnej etape

Očakáva sa publikácia rozsiahlej ekonomickej analýzy, ktorú spoločne vypracúvajú Bonnský inštitút pre právo a dopravnú psychológiu a Bonna Universitato. Cieľom štúdie je verifikovať prínos, ktorý by mohlo mať zavedenie predného brzdového svetla na vozidlá, aspoň ako dobrovoľnú možnosť, prirodzene v reálnom dopravnom prostredí. Uvádza sa, že dopad jednej dopravnej nehody sa dotýka viac než stovky ľudí alebo inštitúcií, čo prináša vysoké finančné náklady.

Turecko prejavilo záujem o možnosť povoliť používania PBS

To je evidentné zo stretnutia, ktoré naznačilo veľkú podporu tureckej strany pre inovačný bezpečnostný prvok. V Istanbule sa v januári uskutočnilo stretnutie medzi D. Bercelom, viceprezidentom Európskeho hospodárskeho senátu, novátorom Ľ. Marjakom (na fotografii prvý zľava), tureckým parlamentným poslancom S. Bayramom a I. Alipourom, senátorom Európskeho hospodárskeho senátu pre Turecko a Blízky Východ. Senátor Alipour vyjadril nádej, že „Turecko by mohlo byť prvou krajinou na svete, ktorá zavedie dobrovoľné používanie tohto bezpečnostného prvku, s očakávaním, že by to mohlo znížiť dopravné nehody o 10 až 15 percent. Ten názor zdieľa aj poslanec S. Bayram, ktorý verí, že predné brzdové svetlo by mohlo významne prispieť k zníženiu dopravných nehôd. S. Bayram, ktorý je dlhoročným zástupcom v Európskom parlamente a obhajcom ľudských práv, bol za svoju prácu ocenený tureckým prezidentom a je nominovaný na Nobelovu cenu za svoje úsilie v oblasti podpory ľudí s postihnutím a presadzovania ich práv. 

Záujem Turecka o predné brzdové svetlá je tiež potvrdený stretnutím slovenskej delegácie s vedením holdingu a CEO E. Tüzgenom z automobilky Togg, čo poukazuje na potenciálnu integráciu tohto prvku do tureckého automobilového priemyslu. 

V Českej republike sú pozitívne ohlasy na výsledky 14-mesačného testovania

Tak ako Turci, aj Česi pokukujú po zavedení predného brzdového svetla. Prezentované výsledky testovania predného brzdového svetla v reálnych podmienkach sú povzbudivé. Na Svetovom kongrese o doprave v Prahe sa o projekte osobne informoval český minister dopravy M. Kupka. V dôsledku týchto pozitívnych výsledkov sa koncom januára uskutočnilo stretnutie medzi novátorom Ľ. Marjakom, viceprezidentom Európskeho hospodárskeho senátu (EHS) D. Bercelom a predstaviteľmi českej dopravnej polície, vrátane riaditeľa Krajského riaditeľstva polície Stredočeského kraja Václava Kučeru. Prítomní boli aj A. Maxa z riaditeľstva Služby dopravnej polície Policajného prezídia ČR a Z. Štepánek, vedúci Odboru služby dopravnej polície Krajského riaditeľstva polície Stredočeského kraja, ktorí boli informovaní o výsledkoch štúdie a potenciálnom pozitívnom vplyve na zníženie nehodovosti.

Riaditeľ V. Kučera priznal, že má osobnú skúsenosť s predným brzdovým svetlom, keď mu na Slovensku na priechode pre chodcov prednosť dávalo vozidlo vybavené týmto bezpečnostným prvkom. Pozitívne skúsenosti s predným brzdovým svetlom má aj ambasádor projektu, pretekár J. Černý, ktorý ho má nainštalované na svojom súťažnom vozidle. Černý vyjadril nádej, že predné brzdové svetlo bude čoskoro široko zavedené a prispeje k zníženiu počtu dopravných nehôd.

Zdroje:  Čabak, M.: topspeed.sk; články ABM Servis® uverejnené v tomto blogu; foto: FatChilli
 

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *