Aj Taliani vynálezu Ľ. Marjaka fandia – zelené brzdové svetlo

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Bezpečnosť cestnej premávky má od dokonalosti stále veľmi ďaleko (pozri článok). Napriek tomu chce Európska komisia dosiahnuť do roku 2050 nulovú úmrtnosť na cestách (pozri Vision Zero). Prispieť tomu môže aj šikovný vynález rodáka z Kysúc Ľubomíra Marjaka a pravdepodobne aj rozšírením s „chodiacim semaforom“ z Česka zo Škoda (pozri článok).

Určite ste si aj vy všimli a intuitívne ste dekódovali význam svetla. Riešenie prinášajú výhody pre ostatných účastníkov cestnej premávky, najmä chodcom na prechodoch. 

Už v 70. rokoch minulého storočia bola v USA realizovaná prvá štúdia o užitočnosti predného brzdového svetla. Neskoršie štúdie tiež zdôraznili informačnú asymetriu (informačná asymetria označuje v teórii zmlúv situáciu, keď jedna zo strán má viac alebo lepšie informácie než druhá), čo je aj vzťah medzi vodičmi a chodcami. 

Stručne si zhrňme, čo medzi hlavné výhody predného brzdového svetla patrí:

  • predchádzanie kolíziám v špecifických situáciách;
  • znižovanie závažnosti nehôd jeho výstražnou funkciou;
  • problémy s komunikáciou účastníkov cestnej premávky;
  • zníženie stresu počas jazdy a ďalšie.

Predné brzdové svetlo dnes už majú na Slovensku nainštalované stovky vodičov. Ide o súčasť jedinečného testovania v reálnej prevádzke. Jeho ikonické svetlo ste si pravdepodobne všimli aj vy a veľmi rýchlo prišli na čo slúži. Predné brzdové svetlo je vybavené mikroprocesorom, nie je invazívne, žiadne vozidlo nepoškodí. Je univerzálne a montovateľné na každé jedno vozidlo, ktoré môže jazdiť po pozemných komunikáciáchpovedal J. Garaj, vedúci technickej realizácie projektu.

Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov žilinskej univerzity (pozri článok v tejto sekcií) realizovala prieskum, ktorý okrem iného zisťoval názor vodičov na brzdové svetlo pred jeho zavedením do reálnej premávky. Dekan fakulty prof. Ing. Miloš Poliak, PhD. vysvetlil, že to bol „akoby pred výskum, ktorý sme robili pred montážou svetiel, aby sme zistili, aký je názor vodičov.“ Na prieskume sa zúčastnilo zhruba dvesto účastníkov, 81 % z nich sa vyjadrilo, že zelené predné brzdové svetlo by sa malo zaviesť do premávky. Veľké testovanie brzdového zeleného predného svetla bolo spustené 22. septembra 2022, prebieha aj v spolupráci s Trenčianskym samosprávnym krajom. Do testovania sa mohli zapojiť aj bežní motoristi.

Predné brzdové svetlo testujú nielen vodiči osobných a nákladných automobilov, ale aj autobusy. Od polovice februára sa do neho postupne zapájajú aj prímestské modré autobusy SAD Žilina a SAD Trenčín, zabezpečujúce prímestskú autobusovú dopravu pre Žilinskú a Trenčiansku župu.

Aktuálne je predné brzdové svetlo nainštalované na cca 1 500 vozidlách, spolu ich má byť 3 000. Riaditeľ Bonnského inštitútu pre právo a dopravnú psychológiu v Nemecku, B. Kirschbaum, v rozhovore pre Trend povedal, že sa čaká na výsledky celej štúdie na Slovensku, čo by malo byť v polovici roka. Prezradil, že „zároveň sa pripravuje, na základe projektu na Slovensku, projekt v talianskom meste Ancona. Ten by mal prebiehať tou istou metodikou aj s rovnakými kritériami.“ Má ísť o oveľa väčší projekt s 5 000 testovacími dopravnými prostriedkami. Taliani chcú okrem vozidiel otestovať aj motorky, vďaka čomu sa po spojení dát od nás získa oveľa širší a presnejší obraz.

B. Kirschbaumn predpokladá, že raz budú predné brzdové svetlá na všetkých vozidlách. Očakáva, že sa to buď realizuje zákonnou dohodou s automobilkami, ktorí ich bude od výroby montovať, podobne ako zadné brzdové svetlá. Na túto tému sa už aj rokuje na úrovni EU o plošnom zavedení. Druhou možnosťou je, že sa budú ponúkať ako doplnková výbava. Tam však bude veľmi dôležitý marketing, aby si to motoristi chceli dať nainštalovať.

Výsledky zo Slovenska a potom z Talianska ukážu, o koľko menej bude nehôd na cestách vďaka „zelenému svetlu“. Vďaka tomu bude mať štát nižšie náklady, čo je tiež dôležitý a silný argument projektu. Potešujúce je, že cena predného brzdového svetla je bez montáže zhruba 16 eur.

Novinku zo slovenských ciest chcú mať aj iné krajiny. Namontované ho má 3 000 áut, ktoré sú prísne monitorované.

Keď šofér šliapne na brzdu, na prednej časti auta sa rozsvieti zelené svetlo. Namontované je na osobných autách, autobusoch či taxíkoch. Má znížiť nehodovosť najmä na prechodoch pre chodcov. Zaujímal sa o informácie aj RTVS a oslovil chodcov v Trenčíne (redaktori Kusá a Mútňan). Predné brzdové svetlo vnímajú pozitívne. Uvítali by, ak by ho využívalo viac vodičov (veríme, že aj to sa stane – pozn. autorov).

Odborníci vypracovali po rozhovoroch s vodičmi prvé výsledky. Opierajú sa o dopravno-sociologický prieskum. „Až viac ako tri štvrtiny vodičov malo pozitívny názor na predné brzdové svetlo. Boli by radi, keby sa príjme do legislatívy v budúcnosti. Negatívnych názorov je ozaj málo“, priblížil Kristián Čulík z Katedry cestnej a mestskej dopravy F PEDAS Žilinskej univerzity (koordinátor celého projektu). „Myslím si, že toto by malo byť povinnou súčasťou už nových vozidiel. Samotné automobilky by mali mať k dispozícii potrebnú legislatívu,“ uviedol motoristický novinár Václav Lipavský.

Inšpirujú sa aj v zahraničí a aj na úrobni EU

O montáž prejavilo záujem množstvo vodičov, takpovediac cezpoľných museli odmietnuť. Projekt zaujal aj Talianov. Do Trenčína prišli po know-how. „Treba pogratulovať vašej spoločnosti, že realizuje takýto úžasný projekt. Čo sa týka regiónu Ancona, kde sa bude realizovať projekt v Taliansku. V porovnaní s Trenčínom ide o veľmi podobné regióny s približne rovnakou populáciou,“ povedal Gianandrea Eroli, projektový manažér z Talianska.

V Taliansku začnú predné brzdové svetlo skúšať v septembri. V rovnakom čase sa u nás pilotný projekt ukončí a výsledky sa budú vyhodnocovať. Prirodzene zelené svetlá sa budú demontovať do obdobia rozhodnutia Ministerstva dopravy a Ministerstva vnútra. Finálne výsledky budú známe v novembri. Ak budú kladné, očakáva sa, že sa zelený pásik stane súčasťou áut na Slovensku, vo viacerých krajinách a nie len v rámci EU, prirodzene po homologizačnej smršti u výrobcov, ale aj u prevádzkovateľov.

Zdroj: Pliešovský, R.: www.techbox.sk; foto: Ďuranová P.; RTVS;

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *