František Herzáň, Tomáš Krajčí
Čínsky automobilový priemysel už dávno nie je na globálnom trhu druhoradým hráčom – najmä pokiaľ ide o elektrická autá – elektromobily. V tomto smere dokonca udáva celosvetovo tón. Za prvých osem mesiacov roka 2022 vyviezla Čína 2,2 milióna áut do zahraničia. V Európe, ktorá v rámci mobility stavila všetky karty na rozvoj elektrických áut, hrozí bolestivý náraz. Viaceré ukazovatele totiž nasvedčujú tomu, že v masovom rozšírení vozidiel na akumulátory prehráva konkurenčný boj s Čínou. Problém by sa pritom mohol ešte prehĺbiť. Automobilky z najľudnatejšej krajiny totiž siahli po nákupe gigantických lodí na posilnenie vývozu, ktoré by mohli ich možnú dominanciu na európskom trhu ešte viac zvýrazniť.
Možno sa to nezdá veľa, ale jej exportné tempo je naberá na obrátkach. Je to totiž o 54 % viac ako v porovnateľnom období vlaňajšieho roka a dvakrát viac ako v roku 2020. Na tomto raste majú najväčšiu zásluhu elektromobily. Z Číny sa ich vyviezlo 342 000, čo predstavuje 29 % podiel na exporte všetkých osobných áut. Len pre zaujímavosť, ešte v roku 2019 tvorili elektromobily na exporte len zanedbateľné dve percentá. Len v novembri Čína vyviezla elektrické autá za viac než tri miliardy dolárov. Čínske automobilky za posledné roky spravili obrovský technologický aj kvalitatívny pokrok.
Čína už predbehla Nemecko a je druhým najväčším exportérom áut na svete. Čínske automobilky investujú stovky miliónov do nákupu obrích prepravných lodí. Už sa nechcú spoliehať na cudzích prepravcov. Nedávno sme písali, že čínske automobilky vo veľkom obsadzujú ruský trh po tom, ako sa kvôli sankciám z tejto krajiny stiahla väčšina európskych a zámorských značiek. V novembri bolo napríklad v prvej desiatke najpredávanejších áut v Rusku až päť čínskych zástupcov.
Veľké čínske značky ovládli alebo získavajú významné podiely v silných európskych automobilkách. Aktuálne sa napríklad Renault dohodol s čínskymi partnermi na vytvorení spoločného koncernu na výrobu spaľovacích motorov, kam bude patriť 18 fabrík na troch kontinentoch. Čínsky kapitál ovláda Volvo, MG a dve čínske automobilky – Geely a BAIC – sú dvomi najväčšími akcionármi Daimleru.
Zároveň sa čínske automobilky pripravujú na „inváziu“ do Európy, v najbližších dvoch – troch rokoch hneď niekoľko z nich plánuje vstup na vybrané európske trhy – a to nielen s elektromobilmi, ale aj so spaľovacími motormi. A vzhľadom na extrémne zdražovanie áut európskych výrobcov je asi aj dobre, že na trh príde konkurencia, ktorá ich svojou cenovou politikou možno prinúti vrátiť sa „späť na zem“.
Čínska automobilová expanzia však má svoje limity. Nie je nimi nedostatok čipov, alebo iných komponentov, ale prepravné kapacity. Číňania sú schopní vyrobiť obrovské množstvo áut, problémom však môže byť dostať ich ku klientom. Preprava je v súčasnosti drahá a logistika komplikovaná a v mnohých prístavoch sa hromadia nové autá, čakajúce na ďalší transport. Nechýbajú totiž len lode, ale aj kamióny, ktoré by autá po vyložení dokázali prepravovať ďalej.
To však Číňanov nedokáže zastaviť. Dve najväčšie automobilky sa rozhodli situáciu riešiť tak, že si zakúpia vlastné obrie prepravné lode. Konkrétne koncern BYD, ktorá vyrába elektrické a hybridné autá (na domácom trhu je schopný predávať elektromobily rádovo v státisícoch mesačne), si v októbri objednal predbežne šesť lodí, každú s kapacitou 7 700 áut. Zaplatí za ne 5 miliárd juanov (v prepočte vyše 680 miliónov eur).
Štátna spoločnosť SAIC Motor Corp., ktorá prevádzkuje piatu najväčšiu lodnú flotilu na svete (prostredníctvom svojej divízie SAIC Anji Logistics), vyhlásila tender na dodávateľa 7 nových lodí, každá má mať kapacitu 8 900 vozidiel.
Obe spoločnosti sa k objednávkam lodí rozhodli nevyjadrovať. V každom prípade na nich vidno, ako si veria. Výroba takýchto lodí totiž nie je záležitosťou mesiacov, ale rokov, takže musia rátať s výrazným a trvalým dopytom po svojich autách. A čísla hovoria, že môžu mať pravdu. Ako sme už napísali, aktuálne Čína predbehla Nemecko a je druhým najväčším svetovým exportérom automobilov. Za prvých 10 mesiacoch roku 2022 vyviezla do zahraničia takmer 2,6 milióna vozidiel, čím prekonala svoj vývoz za celý rok 2021.
Export áut, najmä z Ázie smerom do Európy ale aj do USA výrazne rastie, počet špecializovaných prepravcov áut sa však už roky nezvýšil. Aktuálne sú teda ceny prepravy áut vyhnané do maxima, čaká sa ne dlho, takže investícia do kúpy vlastnej prepravnej flotily môže z dlhodobého hľadiska predstavovať obrovskú konkurenčnú výhodu. A silné čínske automobilky o tom veľmi dobre vedia.
Aktuálne máme k dispozícii aj novšie dáta, konkrétne za mesiac november. A tie len potvrdzujú vyššie naznačený trend. Len v novembri, teda za jediný mesiac, Čína vyviezla elektrické autá za viac než tri miliardy dolárov. V porovnaní s novembrom minulého roka to predstavuje viac než dvojnásobný rast a zároveň nový rekord. Výrazne k tomu prispeli európske automobilky, pôsobiace na čínskom trhu.
Automobilky, vyrábajúce v Číne, vyviezli v novembri elektrické autá za rekordných 3,2 miliardy dolárov (3,01 miliardy eur), uviedla v stredu čínska colná správa. Oproti rovnakému obdobiu minulého roka to predstavuje rast o 165 %. Najväčšími dovozcami boli európske krajiny ako Belgicko a Británia. Do Európy smerovalo z Číny v novembri zhruba 70 % z celkového objemu exportu.
Elektrické autá sa na celkovom objeme vývozu podieľali v novembri viac než polovicou, rovnako ako v októbri. Ako dodala colná správa, aj celkový export dosiahol v novembri rekord, keď za daný mesiac vyviezla Čína autá za 6 miliárd dolárov.
Čína má oproti ostatným výrobcom v rukáve jedno veľké eso, ktoré neustále získava na váhe – nízke výrobné a s nimi súvisiace ceny. Kým renomovaní európski výrobcovia sa sústreďujú na predaj elektromobilov vyšších segmentov kvôli vyšším maržiam, Čína dokáže vyrábať oveľa dostupnejšie elektrické autá. Nedávno zverejnený prieskum cien lítium-iónových batérií BNEF ukázal, že ceny akumulátorov boli v Európe o 33 percent vyššie ako v Číne a o 24 percent vyššie v porovnaní s cenou v USA. Priemerná cena batériového elektrického vozidla bola v Číne v roku 2021 iba 26 500 dolárov, čo je menej ako dve tretiny priemernej ceny elektromobilov v Európe a menej ako polovica ceny v USA.
Europe Autonews predpokladá, že ak by sa razantne zvýšil celosvetový dopyt po elektromobiloch, Čína by okamžite ovládla trh. Elektromobily jednoducho menia pravidlá hry.
Európskej únii hrozí koniec domácej výroby automobilov. Ak spoločenstvo štátov nezasiahne, príde rad na veľmi nepopulárne riešenia, tvrdí šéf Stellantisu Carlos Tavarez.
Podľa jeho informácií sú automobilky schopné v Číne vyrobiť vozidlá a v EÚ ich predávať až o 40% lacnejšie ako by to dokázali značky vyrábajúce priamo v Európe. Dôvodom je prísna regulácia ovplyvňujúca všetky aspekty konštrukcie, výroby, dopravy a predaja vozidiel. Pokiaľ sa nič nezmení, automobilky nebudú schopné držať krok s konkurenciou a nevyhnutne presídlia výrobu do regiónov, kde sú výrobné náklady nižšie – podobne ako v Číne.
Tavarez navrhuje dve riešenia. Prvým je opätovná industrializácia Európy, navrátenie výroby materiálov a komponentov do Európy tak, aby výrobcovia nemuseli dovážať úplne všetko (prejsť od skladania späť k reálnej výrobe). Druhým riešením je zavedenie takých ciel na dovoz automobilov na Európsky trh, aké napríklad chránia trh americký. Práve ten je vďaka prísnejším pravidlám lepšie chránený pred lacnejšou ázijskou výrobou, pričom USA ochranu svojho priemyslu a zvyšovanie jeho kapacít podporujú naďalej a naďalej aj rozširujú – poukázať stačí na balíky opatrení aktuálnej Bidenovej administratívy (ochranu domácich výrobcov má na svedomí aj jeho predchodca – Trump). Tretie riešenie je zrejmé už z titulku – zrušenie regulácií. Ak by bola výroba menej ekologická, možno aj autá menej bezpečné (bezpečnosť nie sú len crashtesty, ale aj použíté materiály), hneď by sa ceny väčšmi vyvážili. To ale ani Carlos nechce.
Je celkom jasné, čo bude ľahšie a EÚ pravdepodobne nebude čakať príliš dlho. Kým ešte trhu nedominujú elektromobily, cenový rozdiel medzi európskym a čínskym vozidlom nie je taký problém, keď sa však elektro mobilita rozbehne naplno, rozdiel v cenách elektromobilov bude celkom jasný. Každopádne automobilky kvôli Číne v Európe „nevykapú“. Veď aj ony samé dovážajú čoraz viac elektromobilov práve z Číny. Vykape však lokálna výroba a tisíce pracovníkov prídu o prácu.
A o aký cenový rozdiel sa aktuálne jedná? Dnes dokážu automobilky v Číne vyrobiť elektromobil o 10 000 eur lacnejšie než v Európe. To sú slová šéfa automobilového dodávateľa menom Forvia.
Zdroje: Andrejčák, T., Domček M.; auto.pravda.sk; podkapotou.sk