František Herzáň, Tomáš Krajčí
Súčasnú podobu zákazu spaľovacích motorov (norma EURO 7) popri Nemecku a Taliansku odmieta už aj Poľsko a Bulharsko. V polovici februára 2023 sme písali, že Európsky parlament definitívne schválil zákaz predaja nových áut s benzínovým a naftovým motorom od roku 2035 s cieľom dostať ich z ciest do polovice storočia.
Členské štáty Európskej únie (EÚ) už príslušnú legislatívu schválili skôr a posledným, de facto formálnym, krokom je hlasovanie ministrov členských štátov EÚ, ktoré sa má uskutočniť 7. marca 2023. Aktuálne to však vyzerá tak, že z formality sa stane dráma.
Nekompromisný návrh, ktorý reálne odmieta akékoľvek iné palivá okrem elektriny sa totiž stáva terčom odporu niekoľkých štátov. A zhodou okolností k nim patria tie, kde je automobilový trh mimoriadne silný.
„Vzburu“ vedie Nemecko (tlačí na syntetické palivá), čo je z hľadiska automotive bezkonkurenčne najväčší a najsilnejší európsky trh. Aktuálne sa k nemu pridalo aj Taliansko, druhý štát zo silnej automobilovej štvorky. A zákaz odmieta aj Poľsko, ktoré s jeho takmer 40 miliónmi obyvateľov tiež nemožno podceňovať, rovnako ako Bulharsko, ktoré je na elektromobilitu pripravené ešte menej ako Slovensko. A to už je čo povedať.
Nemci nie sú úplne proti zákazu, no jednoznačne požadujú výnimku pre vozidlá, ktoré používajú klimaticky neutrálne syntetické palivá (e-palivá). Taliansko je proti zákazu áut, rovnako ako Poľsko a Bulharsko.
Nemecký postoj dokonca už vyvolal menšiu vnútropolitickú medzi slobodnými demokratmi, ktorý výnimku na syntetické palivá požadujú a Zelenými, ktorý sú za zákaz spaľovacích áut bez akýchkoľvek výnimiek.
Výnimka pre syntetické palivá zatiaľ nie je na stole, no práve dnes (v piatok 3. marca) sa má o ďalšom postupe na úrovni predstaviteľov EÚ rokovať, takže je možné, že sa v konečnom návrhu objaví. Ak nie, tak skutočne hrozí precedens a celý návrh na zákaz spaľovacích motorov po roku 2035 opäť dostanú na stôl europoslanci.
Ako to bude naozaj, ukáže hlasovanie ministrov členských štátov EÚ, ktoré sa má uskutočniť 7. marca. Bez súhlasu Nemecka, Poľska, Talianska („zákaz predaja spaľovacích automobilov je ekonomickou samovraždou Európy a dar Číne – M. Salvini“) a Bulharska nemusí za návrh zahlasovať kvalifikovaná väčšina. To znamená, že ho musí podporiť 55 percent hlasov z najmenej 15 členských štátov, ktoré zastupujú minimálne 65 percent obyvateľov Únie.
Ak nebude tento návrh prijatý v prvom čítaní, Rada 27 členských štátov môže vykonať zmeny v legislatívnom návrhu a poslať dokument späť Európskemu parlamentu v súlade s riadnym legislatívnym postupom EÚ. Analytici však nepredpokladajú, že situácia dôjde tak ďaleko a ochota prijať výnimku pre syntetické palivá sa predsa len nájde.
Domček, M.: auto.pravda.sk