František Herzáň, Tomáš Krajčí
Skúšky na získanie vodičského oprávnenia budú od januára 2023 náročnejšie
Skúšky v autoškolách sa od januára 2023 výrazne zmenia. Budú náročnejšie, na frekventantov čaká výrazne vyšší počet otázok, testy budú robiť na dopravných inšpektorátoch alebo okresných úradoch a všetko sa bude diať elektronickou formou. Navyše sa musia pripraviť na to, že teória a praktické jazdenie sa môžu rozdeliť do viacerých dní.
Cieľom je nielen kvalitnejšia príprava vodičov, ale aj eliminácia korupčného správania, ktoré sa v určitej miere môže pri súčasnom systéme údajne stále objaviť. „Systém záverečných skúšok sa predovšetkým zefektívni.“ odkazuje na adresu pripravovaných zmien Ministerstvo vnútra SR. Zmeny začnú platiť od 1. januára 2023 a dotknú sa všetkých, ktorí nastúpia do nových kurzov po tomto dátume.
Viac otázok a výlučne elektronicky
„Ráno prídu do autoškoly, policajt príde za nimi, urobia papierovú formu testu, kde je 27 otázok, maximálne 55 bodov, vyškrtajú odpovede a majú hotovo. Kto prejde, postupuje ďalej na cvičisko a následne na jazdu. Ak sa mu darí, poobede je všetko hotové a na druhý deň si môže ísť absolvent zažiadať o vodičský preukaz.“ opisuje súčasný priebeh skúšok v autoškolách majiteľ jednej z nich. Po novom sa však mnohé zmení. Namiesto 27 bude na žiakov čakať až 40 otázok a dosiahnuteľné bodové maximum sa zvýši zo súčasných 55 na 100 bodov. Adepti však dostanú viac času, po novom nie 20, ale 30 minút na vypracovanie testu. Na úspešné absolvovanie bude treba dosiahnuť minimálne 90 bodov.
Novinkou je aj to, že test už nebude papierový, ale výlučne online, teda na PC mimo budovy autoškoly. Nové pravidlá počítajú s elektronickou podobou skúšky priamo na dopravných inšpektorátoch alebo na okresných úradoch. Teoretická a praktická skúška navyše nemusia byť v ten istý deň, predpokladá sa aj vyššia časová náročnosť celého skúšobného procesu. Jeho cieľom je o. i. aj odstránenia rizika korupcie pri skúškach. „Pretože skúšky budú objektívnejšie, zatiaľ v tom nevidíme žiadne mínusy. Naopak, myslím, že to bude pre každého za rovnakých podmienok.“ komentuje prichádzajúce zmeny predseda Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl Jozef Rohaľ.
Nižšie uvedené sú tri zásadné zmeny pri získaní vodičského oprávnenia. Nové testy budú online, testovať sa nebude v autoškolách a otázky budú náhodne vyberané z veľkej databázy (1500 otázok). Testy budú od budúceho roku ťažšie, ale aj objektívnejšie. Ak sa začnete pripravovať na získanie vodičského oprávnenia v autoškole ešte tento rok, budete mať situáciu jednoduchšiu, vyhnete sa totiž novým náročnejším testom. Tie sa začnú využívať od roku 2023 a majú dva dôležité ciele – lepšie pripraviť vodičov na reálne jazdenie a znížiť tým množstvo nehôd, spôsobených neskúsenými začiatočníkmi a druhým je eliminácia korupčného správania, ktorú súčasný systém testovania v autoškolách umožňuje. Tým samozrejme nechceme tvrdiť, že v autoškolách sa tak automaticky deje, pravdou však je, že súčasný systém možno jednoducho zneužiť.
Na nižšie uvedené dôležité zmeny sa teda musí teda pripraviť 40 – až 50-tisíc ľudí, ktorí si každoročne podajú žiadosť o absolvovanie kurzu, potrebného na získanie vodičského oprávnenia. Týkať sa budú tých, ktorí na kurzy v autoškolách nastúpia od 1. 1. 2023. Tí, ktorí kurzy začali v roku 2022, budú v nich aj ďalej pokračovať a ukončia ich v starom systéme.
Zmena číslo 1: Končia „papierové“ testy
Slovensko bolo jednou z posledných krajín EÚ, kde bolo možné vykonať testy odbornej spôsobilosti, potrebné na získanie vodičského oprávnenia priamo v autoškole, navyše klasickou formou – na papieri. To sa mení, po novom budú testy prebiehať výlučne online formou. Otázky v nich budú ťažšie, bude ich viac, budú zahŕňať širšie spektrum okruhov, generované budú náhodne z rozsiahlej databázy a vyhodnocované počítačom bez zásahu človeka.
Zmena čísla 2: Testovať sa už nebude v autoškole
Testy na získanie odbornej spôsobilosti po novom nebudú prebiehať písomnou formou, ale nebude ich zastrešovať dokonca ani autoškola. Uskutočnia sa buď na jednotlivých dopravných inšpektorátoch, alebo okresných úradoch. Praktická časť skúšky (jazda) nebude prebiehať bezprostredne po úspešnom absolvovaní testov, ale bude sa na ňu čakať, trvať by to malo viac dní.
Zmena číslo 3: Iný formát testu
Namiesto súčasných 27 otázok bude otázok 40 a časový limit sa zvýši zo súčasných 20 minút na polhodinu. Zvýši sa okruh otázok, budú vyžadované hlbšie vedomosti nielen pokiaľ ide o dopravné predpisy, ale aj teóriu jazdy, správanie sa pri nehode, základné veci z údržby a súvisiacej legislatívy. Otázky budú počítačom náhodne vyberané z databázy (1 500 otázok), je však možné, že ich bude podstatne viac. Budú mať rôzne bodové ohodnotenie v závislosti od ich obtiažnosti, dôležité však je, že na úspešné absolvovanie testu bude potrebné získať aspoň 90 z maximálneho počtu 100 bodov. Vyhodnotenie vykoná opäť počítač bez akéhokoľvek ľudského zásahu, čím by sa mala zásadne znížiť možnosť korupcie.
Zdroj: TASR, Ministerstvo vnútra SR, redakcia TOPSPEED; M. Domček, Pravda;